Bytom
Bt logo_pkp.gif f-pl.gif

Beuthen (Oberschlesien) Hauptbahnhofprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2017 Obiekt położony na wysokości 273 m n.p.m.

min 407 1.jpgObecny, modernistyczny budynek dworca w Bytomiu powstał w latach 1929 - 1930. W dwudziestoleciu międzywojennym Bytom znalazł się w niemieckiej części Górnego Śląska i był swego rodzaju stacją końcową (lub początkową) kolei niemieckich. Należało więc ten fakt odpowiednio zaakcentować. Ponadto od maja 1936 do sierpnia 1939 z Bytomia do Berlina kursował jeden z najszybszych pociągów ówczesnej Europy - Latający Ślązak. Był to potrójny, spalinowy zespół trakcyjny SVT 137. Trasę liczącą 510 km pociąg ten pokonywał w 4 i pół godziny...
min 407 2.jpgHala peronowa widziana z peronu 1 od strony zachodniej.
min 407 3.jpgHala peronowa widziana z peronu 3 od strony zachodniej. Mieszczą się pod nią 4 tory oraz 2 i pół peronu.
min 407 4.jpgUjęcie odwrotne - widok w kierunku zachodnim na towarową część stacji. Powiedzmy że obecnie czynne jest 2/3 torów i nie ma już potężnej, wachlarzowej lokomotywowni położonej na jej zachodnim skraju. 1,5 km dalej na wprost pojedziemy do Gliwic a w prawo do Tarnowskich Gór.
min 407 5.jpgSłynna bramowa nastawnia dysponująca "Bt" zlokalizowana nad torami głównymi zasadniczymi nr 3, 1 i 2.
min 407 6.jpgO ile hala dworcowa (chociaż przez większość dnia raczej bezludna) jest ładnie odnowiona i robi bardzo pozytywne wrażenie, tak hala peronowa to dramat. Pusto, ciemno i ponuro. Porównanie z obiektami podobnymi - z Legnicą i Wrocławiem Głównym wypada zdecydowanie na niekorzyść. Brrr !!!
min 407 7.jpgHala peronowa widziana z peronu 3 od strony wschodniej.
min 407 8.jpgWidok na wschód - wyjazd w kierunku Chorzowa i Katowic. Zanim linia kolejowa nr 131 czyli "węglówka" osiągnie Katowice, będzie się musiała wieloma zakrętami - niczym wąż - przecisnąć przez przemysłowy krajobraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Bytom
mapa topograficzna - rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Dworzec Bytom ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Dworzec Bytom ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Dworzec Bytom ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BYTOM
2001 ---> Zabrze Biskupice - GLIWICE
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BYTOM
2008 ---> Zabrze Biskupice - GLIWICE
min 407 9.jpg Na koniec przenosimy się z Bytomia na północ - do Piekar Śląskich.

Bazylika Najświętszej Marii Panny i św. Bartłomieja. To niewątpliwa wizytówka Piekar. Znajduje się tu replika obrazu Matki Boskiej Sprawiedliwości i Miłości Społecznej, do którego co roku pielgrzymuje kilkaset tysięcy pątników. Ciekawostka - oryginał od 1702 r. znajduje się w kościele św. Krzyża w Opolu.
Piekary Śląskie są od XVII wieku jednym z głównych w Polsce ośrodków kultu maryjnego z obrazem Matki Boskiej Piekarskiej. Miasto uznawane jest za duchową stolicę Górnego Śląska.
min 407 10.jpg Kiedyś można było pod Bazylikę Najświętszej Marii Panny dojechać z centrum Bytomia tramwajem nr 8. Niestety, od 1979 r. tramwaje do Piekar Śląskich już nie jeżdżą. Trzeba improwizować. Z dworca w Bytomiu jest tu mniej więcej 7 km.

źródło: serwis Piekarski Werk.

Bazylika w Piekarach Śląskich - linki zewnętrzne
  1. Piekary Śląskie - Bazylika ❋ oficjalny serwis WWW
ROZKŁAD JAZDY

Bytom

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | GOP i Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 407 |

Liczba gości na stronie Bytom od 9 sierpnia 2017: 24
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 sierpnia 2017 / 12:31
Średnia wejść dziennie: 1.85

Wpis do bazy MySQL: 9 sierpnia 2017
Ostatnia modyfikacja strony: 9 sierpnia 2017
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.121 sek