Siewierz
Sw logo_tow.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2006 Obiekt położony na wysokości 301 m n.p.m.

min 217 1.jpgPrzechodząca przez Siewierz linia kolejowa łączy (a raczej łączyła) dwa bardzo ważne śląskie węzły: Zawiercie i Tarnowskie Góry. To przez nie odbywa się większość ruchu towarowego ze Śląska na północ kraju (Magistrala Węglowa i CMK). A jednak linia ta nigdy nie zaistniała jako ważny łącznik kolejowy "zamykający" od północy Górnośląski Okręg Przemysłowy. Wręcz przeciwnie - nigdy nie została nawet zelektryfikowana, w roku 1992 na jej zachodniej części (Tarnowskie Góry - Mierzęcice) ruch pociągów towarowych został zawieszony a obecnie fragment ten jest już całkowicie nieprzejezdny.
Widok na zachód - wyjazd w kierunku Tarnowskich Gór. W oddali wiadukt którego górą przebiega "gierkówka" - czyli DK nr 1.
min 217 2.jpgMniej niż lokalny charakter tej linii sprawił że stacja w Siewierzu jest chyba jedyną w promieniu wielu dziesiątek kilometrów, gdzie zachowała się jeszcze sygnalizacja kształtowa.
Widok na wschód - wyjazd w kierunku Zawiercia.
min 217 3.jpgBudynek stacyjny - widok od strony torów. Pozostał nawet peron, chociaż ruch pasażerski nie funkcjonuje tu od prawie 30-tu lat...
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Siewierz ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Siewierz ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Siewierz ❋  Atlas Kolejowy Polski
Komunikacja pasażerska na linii Zawiercie - Tarnowskie Góry była likwidowana etapami: odcinek Tarnowskie Góry - Mierzęcice nie działa od 1 lipca 1964 r, natomiast odcinek Zawiercie - Siewierz - Mierzęcice od 30 czerwca 1975 r. Ruch towarowy (a więc ruch pociągów w ogóle) na odcinku Tarnowskie Góry - Mierzęcice został zlikwidowany 15 grudnia 1992 r.
Obecnie odcinek Zawiercie - Siewierz używany jest jako bocznica towarowa do pobliskiej kopalni dolomitu (Górnicze Zakłady Dolomitu S.A. w Siewierzu) oraz do lotniska w Pyrzowicach. Możliwe więc że właśnie ten drugi fakt jest przyszłością tej linii, ponieważ szlak w kierunku Tarnowskich Gór przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego Katowice - Pyrzowice. Pod pewnymi względami jest więc nieocenioną możliwością szybkiej komunikacji kolejowej wprost na lotnisko - nie tylko z wielkich miast aglomeracji górnośląskiej, a także z Częstochowy. Ale...
Podejrzewam że możliwość ta jest jednak tylko teoretyczna - chociaż w metropoliach Europy stosowana gdzie tylko się da. Po prostu - w naszej "antykolejowej" rzeczywistości to - wydawać by się mogło - najrozsądniejsze rozwiązanie na razie nie jest zupełnie brane pod uwagę, wydaje się całkiem niedostrzegane i prawdopodobnie zostanie zauważone jako ostatnie - o ile w ogóle taka chwila kiedyś nastąpi. Póki co linia się sypie, przebąkuje się o jej częściowej, fizycznej likwidacji (chodzi o fragment od strony Tarnowskich Gór) i nic nie wskazuje aby została wykorzystana tak jak pozwala na to jej położenie.
Strona główna | GOP i Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 217 |

Liczba gości na stronie Siewierz od 12 grudnia 2006: 5424
Data i czas poprzedniego wejścia: 29 kwietnia 2017 / 19:38
Średnia wejść dziennie: 1.44

Wpis do bazy MySQL: 12 grudnia 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 5 lipca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek