Frýdlant v Čechách
logo_cd.gif f-cz.gif

Friedlandprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012 Obiekt położony na wysokości 300 m n.p.m.

min 32 1.jpgOdsłona 1 - lipiec 2002.

Frýdlant v Čechách to stacja na dość ruchliwej trasie z Liberca do przejścia granicznego z Polską w Černousach. Co prawda komunikacja pasażerska na drugą stronę granicy - do Zawidowa nie funkcjonuje (po wojnie nie była wznowiona i raczej nie należy spodziewać się tutaj rewolucyjnych zmian ze strony PKP), ale pociągi towarowe w stronę Polski odjeżdżają stąd regularnie.
Widok na zachód - w kierunku wyjazdów do Zawidowa i Jindřichovic pod Smrkem.
min 32 2.jpgPonadto jest to dobry punkt startowy do wypadów w Góry Izerskie. Prowadzą tam dwie lokalne linie kolejowe - oczywiście działające, ale u naszych południowych sąsiadów to normalne.
Pierwsza z nich prowadzi do Jindřichovic pod Smrkem (dawna Friedländer Bezirksbahn). Przed wojną można było nią dojechać aż do Mirska i Gryfowa Śląskiego - po wojnie tory przez granicę w kierunku Pobiednej zostały rozebrane. Natomiast druga, zaczynająca się 6 kilometrów stąd - w Raspenavie dociera do stacyjki Bílý Potok u stóp Gór Izerskich. Z niej można już zaczynać wędrówkę po Izerach...
min 32 3.jpgOdsłona 2 - sierpień 2012.

Widok na wschód - łuk w prawo oraz wyjazd w kierunku Raspenavy i Liberca.
min 32 4.jpgBudynek stacji - widok od strony wschodniej...
min 32 5.jpg...oraz zachodniej. To ostatnia stacja węzłowa przed granicą czesko - polską, ale spodziewanego natłoku pociągów towarowych tu nie widać. Za plecami mamy wyjazdy w kierunku Zawidowa i Jindřichovic pod Smrkem - linie rozgałęziają się kilometr dalej. Ten drugi szlak wykonuje zakręt o 180° i okrąża miasto od północy.
min 32 6.jpgSzynobus 840 014 - 5 z Liberca do granicznej stacji Černousy. W bardziej cywilizowanych warunkach pojechałby dalej - do Zawidowa a może nawet do Zgorzelca. Ale przypomnę że komunikacja pasażerska na drugą stronę granicy nie funkcjonuje i funkcjonować nie będzie - bo nie.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Frýdlant v Čechách ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Frýdlant v Čechách ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Popis trati 037 Liberec - Raspenava - Frýdlant v Čechách - Černousy ❋  Žel Page
  4. Popis trati 039 Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem ❋  Žel Page
ROZKŁAD JAZDY

Frýdlant v Čechách

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Frýdlant v Čechách
logo_dlz.giff-cz.gif

min 32 7.jpgA to zapomniana ciekawostka - wąskotorowa część stacji Frýdlant v Čechách. Do początku 1976 r. odjeżdżały stąd pociągi (na ogół spalinowóz T-47 + pojedyńczy wagon osobowy) do stacji Heřmanice położonej tuż przy granicy z Polską. Przed ostatnią wojną była to wąskotorowa linia będąca fragmentem większej całości wiodącej przez Bogatynię do Zittau. 13 stycznia 1976 r. zachowany czeski odcinek wąskotorowy Frýdlant - Heřmanice zakończył działalność.
min 32 8.jpgWąskotorowy fragment stacji - widok na zachód - dawny wyjazd w kierunku Heřmanic. Po drodze nastepowała jeszcze zmiana czoła pociągu na stacji Dětřichov. Cała ta krótka i niepozorna (pozornie) linia z uwagi na lokalne ukształtowanie terenu była dość mocno pokręcona. Do czasów obecnych pozostało zarośnięte drzewami starotorze - warto się nim przejść.
Linki zewnętrzne
  1. Úzkorozchodka Frýdlant v Čechách - Heřmanice (zrušená) ❋ Stránky Přátel Železnic
  2. Frýdlant - Heřmanice - {Reichenau (Bogatynia) - Zittau} ❋ Pardubický Spolek Historie Železniční Dopravy
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się także na stronie stacji Bogatynia.
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 32 |

Liczba gości na stronie Frýdlant v Čechách od 30 września 2006: 5286
Data i czas poprzedniego wejścia: 19 sierpnia 2017 / 19:41
Średnia wejść dziennie: 1.33

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 5 czerwca 2016
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.136 sek