Lubawka
Lb logo_dls.gif f-pl.gif

Liebauprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Lubawskpierwsza powojenna polska nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2007 Obiekt położony na wysokości 500 m n.p.m.

min 99 1.jpgKiedyś była to pierwsza, a później jedna z kilku transgranicznych linii kolejowych łączących Dolny Śląsk z Czechami. Pozostał po tych czasach ogromny, obecnie częściowo spalony i straszliwie zdewastowany budynek dworcowy. Pozostały także bramki po trakcji elektrycznej - szlak ten, podobnie jak spora część lokalnych odgałęzień Śląskiej Kolei Górskiej do 1945 r. był "pod prądem".
Widok w kierunku północnym - w stronę Kamiennej Góry.
min 99 2.jpgTowarowe przejście graniczne istniało tu do połowy 2001 r. Obecnie do Lubawki dojeżdżają jeszcze 4 pociągi osobowe dziennie, ale nad linią wisi widmo likwidacji. I niczego na lepsze nie zmienia fakt, że 1 maja 2004 r, z okazji wejścia Czech i Polski do UE przejechał tędy specjalny, międzynarodowy pociąg relacji Trutnov - Kamienna Góra...
Widok w kierunku południowym - w stronę Královca.
min 99 3.jpgLubawka - rok 2007. Nie ma już semaforów i przedwojennych bramek trakcyjnych - trafiły na złom. Nie ma pociągów i pasażerów. Niebawem nie będzie tu niczego - jak u Kononowicza. Tylko ogromny, drugi pod względem wielkości na Dolnym Śląsku (po Wrocławiu Głównym) budynek dworcowy - coraz bardziej zniszczony i ponury straszy swoim wyglądem.
min 99 4.jpgWyjazd w kierunku Královca. Jeżeli coś tu jeszcze w stronę granicy jeździ, to naprawdę sporadycznie. Na wprost Góry Krucze (lub jak kto woli - Vraní Hory :)
min 99 5.jpgBudynek dworca od strony głównej, przelotowej ulicy Lubawki (przebiega nią DK nr 5). Prawdziwy szyk i elegancja - wręcz pomnik potęgi polskich kolei. Po prostu Europa !
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lubawka ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Lubawka ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Lubawka ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Lubawka ❋  Kolej na Dolnym Śląsku
  5. Galeria zdjęć z trasy Trutnov - Královec - Lubawka - Kamienna Góra, 1-IV-2004 ❋ prywatny serwis WWW
  6. Fahrt vom 7-III-2003 bis 9-III-2003 ❋ Eisenbahnhomepage von Michael Dittrich
Linki do informacji dotyczących linii Kamienna Góra - Lubawka - Královec - Žacléř / Trutnov znajdują się także na stronie stacji Královec.
4 maja 2004 r. pasażerska komunikacja kolejowa na odcinku Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka została zlikwidowana. Przejęły ją autobusy kursujące na trasie Marciszów - Lubawka. 4 lata później - dokładnie 5 lipca 2008 r. nastąpił cud o którym poniżej...

Niemożliwe stało się faktem. Po 63 latach regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Lubawką i Královcem. W sobotę 5 lipca 2008 r. trasą tą po raz pierwszy od czasów ostatniej wojny pojechał pociąg z Lwówka Śląskiego i Jeleniej Góry do Trutnova.
Reaktywacja połączenia stała się możliwa dzięki porozumieniu, jakie PKP Przewozy Regionalne zawarły z firmą Viamont - prywatnym przewoźnikiem kolejowym z Czech, oraz dzięki zaangażowaniu Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który dofinansował pociągi na odcinku polskim oraz udostępnił tabor do obsługi całego połączenia. Przewozy są realizowane polskim szynobusem SA 134.
Na razie pociągi mają kursować do końca wakacji 2008 r. w soboty i niedziele oraz w dniu 15 sierpnia.

Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBAWKA
1945 ---> KRÁLOVEC
2004 ---> KAMIENNA GÓRA
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBAWKA
2008 ---> KRÁLOVEC (ruch sezonowy)
2008 ---> KAMIENNA GÓRA (ruch sezonowy)
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 99 |

Liczba gości na stronie Lubawka od 30 września 2006: 11642
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 czerwca 2017 / 23:04
Średnia wejść dziennie: 2.97

Wpis do bazy MySQL: 8 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 lutego 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.037 sek