Okrzeszyn
logo_dlz.gif f-pl.gif

Albendorfprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Albinówpierwsza powojenna polska nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2007 Obiekt położony na wysokości 487 m n.p.m.

min 240 1.jpgZ punktu widzenia Rzeczpospolitej Polskiej miejscowość ta to zupełny koniec świata. Cypelek polskiego terytorium otoczony z trzech stron Republiką Czeską. Nawet potoczek płynący przez Okrzeszyn - Szkło - należy już (poprzez Upę i Łabę) do zlewiska Morza Północnego. Do tej miejscowości dochodziła kiedyś i tu się kończyła prywatna, normalnotorowa Kolejka Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG) z Kamiennej Góry.
Dawny budynek stacji - widok od strony podjazdu. W głębi widać południowo - wschodni skraj pasma Gór Kruczych.
min 240 2.jpgJeszcze kilka lat temu dawny budynek stacyjny był zamieszkany. Obecnie - chociaż jest opuszczony, prezentuje się nadal całkiem nieźle (są nawet szyby w oknach na piętrze), ale z bliska widać już brak właściciela.
Widok na północ od strony podjazdu - kierunek Kamienna Góra.
min 240 3.jpgKolejka Doliny Zadrny była prywatnym przedsięwzięciem grupy przemysłowców z Kamiennej Góry. Budowa linii o długości 21 km trwała 2 lata, a uroczyste otwarcie nastąpiło 2 października 1899 r. Kolejka dzielnie przetrwała dziejowe burze i w 1945 r. trafiła pod zarząd PKP, które wznowiły na niej kursowanie pociągów. Początkiem końca okazały się lata 50-te. Zaostrzenie przepisów o ruchu granicznym spowodowało że cała ta okolica stała się niedostępna dla turystów i zaczęła się jej stopniowa, gospodarcza degradacja. Ruch pasażerski do Okrzeszyna został wstrzymany w roku 1954, ruch towarowy 5 lat później. Tor pomiędzy Chełmskiem Śląskim a Okrzeszynem rozebrano w 1973 r.
Widok od strony peronów. Szyn oczywiście już tu nie znajdziemy...
min 240 4.jpgOkrzeszyn to stacja końcowa, chociaż do przystanku kolejowego w Petřikowicach na linii z Trutnova do Teplic nad Metují jest stąd tylko 2,5 km. Plany przedłużenia Kolejki Doliny Zadrny na drugą stronę granicy istniały od samego początku jej istnienia, ostatecznie jednak do ich realizacji nigdy nie doszło.
Widok na południe w kierunku końca linii i granicy z Czechami. Na południowym końcu stacji (tam gdzie teraz rosną drzewa) znajdowały się parowozownia i warsztaty. Obecnie tylko równia stacyjna położona dość wysoko ponad okolicą i ceglany domek przypominają o kolejowej historii tego miejsca...
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Okrzeszyn ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Okrzeszyn ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Okrzeszyn ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Okrzeszyn ❋  Kolej na Dolnym Śląsku
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Kamienna Góra - Okrzeszyn (Kolej Doliny Zadrny) znajdują się na stronie stacji Krzeszów.
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 240 |

Liczba gości na stronie Okrzeszyn od 21 września 2007: 5826
Data i czas poprzedniego wejścia: 23 maja 2017 / 07:21
Średnia wejść dziennie: 1.65

Wpis do bazy MySQL: 21 września 2007
Ostatnia modyfikacja strony: 15 lutego 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.061 sek