Zgorzelec
Zg logo_pkp.gif f-pl.gif

Görlitz Moysprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Zgorzelec Ujazdpierwsza powojenna polska nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012 Obiekt położony na wysokości 221 m n.p.m.

min 160 1.jpgGrupa torów wyjazdowych w stronę Lubania Śląskiego - początek dawnej Śląskiej Kolei Górskiej. Jeszcze w latach 80 - tych z tego peronu odjeżdżały pociągi takich relacji jak Katowice - Berlin i Warszawa Wschodnia / Kraków Główny - Frankfurt (Main) - Paris Est. Obecnie - od 2002 r. komunikacja pasażerska na odcinku do Lubania Śląskiego już nie funkcjonuje.
min 160 2.jpgPółnocna część stacji 13 lat później. W trakcie modernizacji linii Węgliniec - Zgorzelec (lata 2008 - 2010) została ona poddana dość grunownej przebudowie. Peron 2 pozostał na swoim miejscu, natomiast peron 1 został przeniesiony z międzytorza na drugą stronę toru 1. Ponadto perony uległy skróceniu. Kiedyś podchodziły prawie pod samą nastawnię wykonawczą "Zg2" widoczną w oddali, ale czasy gdy zatrzymywały się tutaj kilkunastowagonowe składy pasażerskie wracające do ojczyzny (lub z niej wyjeżdżające) są już historią. Teraz co najwyżej jakiś szynobus...
min 160 3.jpg...tak jak ten wjeżdżający właśnie od strony Węglińca. Podwójny zestaw Desiro Classic 642 (541 i 539) jedzie Wrocławia Głównego do Drezna. Obecnie jest to najbardziej dalekobieżna relacja przekraczająca granicę w Zgorzelcu.
min 160 4.jpgPostój tego pięknego tandemu tutaj trwa minutę - o 15:13 ruszamy do Görlitz.
min 160 5.jpgWidok na zachód w stronę mostu granicznego nad Nysą Łużycką - wyjazd do Görlitz. Układ torowy zachodniej części stacji po modernizacji dość mocno się zmienił a w miejscu sygnalizacji kształtowej (dotyczy to całości obiektu) pojawiła się sygnalizacja świetlna. Po lewej nieczynna nastawnia dysponująca "Zg".
min 160 6.jpgPrzenosimy się na południową część stacji. Tutaj perony 3 i 4 zachowały się po staremu, praktycznie nie zmienił się układ torowy. Pozostały także kratownicowe wsporniki przedwojennej sieci trakcyjnej. Zniknęły tylko semafory kształtowe - szkoda. Budynek stacji - jak przystało na obiekt graniczny - został przyzwoicie pomalowany, chociaż jakaś łachudra już zdążyła na jednej ze ścian coś nabazgrać.
min 160 7.jpgUjęcie z peronu 4. Na wprost druga tutejsza nieczynna nastawnia wykonawcza "Zg1" - niestety już zamienia się w ruinę (powybijane szyby w oknach).
Widok na wschód - wyjazd do Lubania Śląskiego.
min 160 8.jpgZabudowania stacyjne - widok od strony wschodniej.
min 160 9.jpgNa stację wjeżdża spóźniony szynobus Kolei Dolnośląskich z Jeleniej Góry do Żar. Dziwne spotkanie. Był taki okres w historii tutejszej stacji, że prawie wszystkie pociągi lokalne w relacji tej i przeciwnej nie korzystały z łącznicy Zgorzelec Miasto - Krysin, tylko zapuszczały się tutaj. Tutaj też następowały skomplikowane czynności związane ze zmianą kierunku jazdy oraz przejazdem z grupy torów "jeleniogórskich" na "węglinieckie" lub odwrotnie. Trochę przesadzę, ale taki manewr wymagał prawie wjazdu na terytorium Niemiec :) Cuda nie jaja. Dzięki temu przejazd przez węzeł w Zgorzelcu trwał kwadrans zamiast trzech minut. Na szczęście ta kretyńska koncepcja już nie funkcjonuje.
Zgorzelec
mapa topograficzna - rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
SRJP 1988/89 - tab. 255.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 255: Jelenia Góra - Zgorzelec - Görlitz.
1 marca 2015 roku po kilkudziesięciu latach nieprzerwanego funkcjonowania zlikwidowana została bezpośrednia komunikacja kolejowa ze Zgorzelca do Görlitz. Przypomnę - Zgorzelec był przez długie lata jedną z dwóch najważniejszych stacji granicznych na granicy z Niemcami (do 1990 roku z NRD), wydostawały się tędy z Polski pociągi do Drezna, Lipska i Frankfurtu nad Menem, a bywało że również do Paryża, Monachium, Kolonii i Berlina.
Spółka PKP PR po uzgodnieniu takiej a nie innej decyzji z samorządem województwa dolnośląskiego zawiesiła (zostało to górnolotnie nazwane "optymalizacją rozkładu jazdy") kursowanie ostatnich trzech pociągów łączących Drezno z Wrocławiem, ponieważ straciła na to połączenie dotację z Ministerstwa Infrastruktury. Stało się tak dokładnie w chwili, gdy to samo ministerstwo dyskutowało projekt "usprawnień w komunikacji kolejowej w układzie transgranicznym" w ramach Programu Polska-Saksonia 2014-2020. W trakcie rozmów z premierem landu Saksonia Stanislawem Tillichem pani minister Maria Wasiak huknęła zapewnieniem, że "rozbudowa i modernizacja połączeń kolejowych między obydwoma krajami jest priorytetem zarówno dla Polski, jak i dla Niemiec oraz że rozwój komunikacji kolejowej w ruchu międzynarodowym powinien być nieodzownym elementem realizowanego ze środków unijnych i krajowych programu modernizacji infrastruktury oraz taboru kolejowego".
Zapachniało absurdem ponieważ albo pani minister była tego dnia niedysponowana i bredziła w gorączce, albo też jest zupełnie i całkowicie oderwana od rzeczywistości, nie ma pojęcia o finansowych posunięciach swojego resortu i wygłasza idiotyczne, gładko brzmiące ale nic nie znaczące dyrdymały narażając się przy tym na śmieszność. Bo - jak rozumiem - rozbudowujemy i stawiamy na rozwój poprzez likwidację - tak ?
No cóż - jaki rząd taki minister...

Kolejowe przejście graniczne Zgorzelec - Görlitz zostało ponownie otwarte 12 grudnia 2015 r.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZGORZELEC
2002 ---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI
2009 ---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZGORZELEC
2008 ---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI
2012 ---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego)
Do 1948 r. wisiała tu sieć trakcyjna. W obrębie stacji Zgorzelec oraz dalej - chociażby w Mikułowej pozostało się po niej bardzo dużo śladów (np. specyficzne, stalowo - betonowe bramki trakcyjne). Był to system niemiecki - 15 kV, 16 i 2/3 Hz. W ten sposób była zasilana główna magistrala systemu Śląskiej Kolei Górskiej z Görlitz przez Jelenią Górę i Wałbrzych do Wrocławia oraz kilka linii bocznych - w tym odcinki w Karkonoszach. Trakcja elektryczna (infrastruktura techniczna i tabor) przetrwała wojnę bez większych zniszczeń, została przejęta przez polską administrację kolejową i uruchomiona. Dopiero w lipcu 1945 r. - w ramach reparacji wojennych - zdemontowali ją Rosjanie i wywieźli na wschód. To były właśnie takie czasy - Rosjanie zażądali reparacji wojennych od Polski. Podobno w latach 50 - tych część zrabowanego taboru odnalazła się w Rostowie nad Donem.
Ocalałe słupy trakcyjne wykorzystano później podczas ponownej elektryfikacji linii Wrocław - Jelenia Góra (lata 1965 - 66) oraz Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna (rok 1987).
min swk zg 1.jpg
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zgorzelec ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Zgorzelec ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Zgorzelec ❋  Baza Danych Kolejowych
  4. Stacja Zgorzelec ❋  Atlas Kolejowy Polski
  5. Stacja Zgorzelec ❋  Kolej w Południowej i Zachodniej Polsce
  6. Stacja Zgorzelec ❋  Eisenbahnen in Schlesien
  7. Zgorzelec - zarys historii tutejszych tramwajów ❋  Verkehrswege Beiderseits von Oder und Neisse
  8. Linia Wrocław Świebodzki - Wałbrzych Główny - Jelenia Góra - Zgorzelec ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  9. Linia Węgliniec - Zgorzelec ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  10. Elektryczna Śląska Kolej Górska ❋ Strona Kolejowa Wojtka Michalskiego
  11. Fahrt am 18-IV-2003 ❋ Eisenbahnhomepage von Michael Dittrich
  12. Wrocław Główny - Legnica - Zgorzelec Miasto ❋ You Tube
ROZKŁAD JAZDY

Zgorzelec

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 160 |

Liczba gości na stronie Zgorzelec od 30 września 2006: 8724
Data i czas poprzedniego wejścia: 23 kwietnia 2017 / 20:04
Średnia wejść dziennie: 2.27

Wpis do bazy MySQL: 12 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 16 października 2016
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.077 sek