Zittau
logo_tlx.gif f-de.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012 Obiekt położony na wysokości 262 m n.p.m.

min 102 1.jpgOdsłona 1 - lipiec 1999.

Dworzec normalnotorowy, przez który oprócz pociągów kolei niemieckich przejeżdżają również czeskie pociągi tranzytowe z Liberca w stronę Varnsdorf i Dečina nad Labem. Oczywiście w Zittau "od zawsze" funkcjonuje dla tych pociągów przejście graniczne. Analogiczna sytuacja występuje także u nas w kraju - w Głuchołazach i Krzewinie Zgorzeleckiej.
Widok na zachód - w kierunku Varnsdorf, Ebersbach i Löbau.
min 102 2.jpgOdsłona 2 - sierpień 2012.

Peron 2, tor 2. Widok na wschód - wyjazdy w stronę Liberca (mniej więcej na wprost - Neißeviadukt i przeskok nad Nysą Łużycką do Polski) oraz Görlitz (łuk w lewo). Po prawej fragment nastawni "B2/W3".
min 102 3.jpgUjęcie w tym samym kierunku z tego samego peronu. Nad torem 5 jeden z dwóch stojacych na tej stacji pomostów z semaforami kształtowymi. Konstrukcje tego typu odchodzą powoli do historii, ale pięknie wygladają...
min 102 4.jpgPeron 2 i stojący po sąsiedzku drugi pomost sygnalizacyjny. Na tej stacji (a była ona kiedyś naprawdę ogromna) semaforów kształtowych stało prawie 30.
min 102 5.jpgBudynek stacji od strony peronów. Przejście krzyżowe pomiędzy torami 1 i 2 powoduje że na każdym z peronów można upchnąć nawet po dwa składy pasażerskie jednocześnie. Może nie daje to całkowitej swobody manewrów, ale jest dość uniwersalne.
min 102 6.jpgPrzejście krzyżowe z każdej strony zabezpieczone jest mechaniczną tarczą zaporową. Cały ten układ to przecież zabytek techniki !
min 102 7.jpgWidok na perony od strony zachodniej - znajduje się tu kilka torów postojowych oraz tor 54 przy peronie 1 dla pociągów przyjeżdzających od strony Drezna i Ebersbach. Na jednym z nich parkuje skład Desiro 642 - 139.
min 102 8.jpgOgólny widok pasażerskiej części stacji od strony zachodniej.
min 102 9.jpgWidok w kierunku zachodnim - wyjazdy do Varnsdorf i Löbau. Odcinek Zittau - Oberoderwitz jest dwutorowy, dalej można nim dojechać do Drezna.
Na wprost nastawnia "W4", po prawej opuszczona i zarośnięta krzakami towarowa część stacji.
min 102 10.jpgNa tor przy peronie 2 wjechał skład z Liberca do Rybniště. Jest to spalinowy zespół trakcyjny VT-07 jeżdżący w biało - zielonych barwach firmy "Trilex - Vogtlandbahn".
Zittau to miasto tuż obok styku granic Polski, Czech i Niemiec. Oprócz wielu "geopolitycznych" implikacji powoduje to także kilka komunikacyjnych. Na kolejowego hobbystę czekają tu 3 atrakcje:
--> Pierwsza to linia do Görlitz przebiegająca w połowie przez terytorium Polski.
--> Druga to linia do Liberca przebiegająca na odcinku 4 km także przez terytorium Polski (okolice Porajowa).
--> Trzecia to wąskotorowa kolejka SOEG do Kurort Oybin i Kurort Jonsdorf w niskie, ale przepiękne góry - Zittauer Gebirge.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zittau ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zittau - Liberec znajdują się na stronie stacji Hrádek nad Nisou.
ROZKŁAD JAZDY

Zittau

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Zittau
logo_soeg.giff-de.gif

min 102 11.jpgOdsłona 1 - lipiec 1999.

Widok na front budynku normalnotorowego dworca w Zittau. Pociągi wąskotorowe odjeżdżają z dworca położonego po prawej stronie ulicy. Właśnie podstawia się jeden z nich.
min 102 12.jpgWjazd na perony dworca wąskotorowego. Manewrujące pociągi w drodze na tory postojowe przejeżdżają przez plac parkingowy przed dworcem "normalnym".
Widok w kierunku wyjazdu do Bertsdorf.
min 102 13.jpgOdsłona 2 - sierpień 2012.

Wąskotorowy parowóz 99 758 przyprowadził 10 minut temu pociąg z Kurort Oybin. Teraz przestawia się na drugi koniec składu torami przechodzącymi przez plac przed dworcem normalnotorowym - tak to od dziesiątków lat wygląda w Zittau.
min 102 14.jpgZa przejeżdżającym parowozem ulica Bahnhofstraße którą można dojść do zabytkowego centrum Żytawy. Kiedyś jeździły nią tramwaje.
min 102 15.jpgPociąg do Kurort Oybin gotowy do odjazdu - pojedziemy nim o 12:45. Bartek postanowił przyjrzeć się z bliska parowozowi - w naszym kraju takich czynnych maszyn trzeba szukać z latarką, a na żytawskiej wąskotorówce jeździ ich kilka.
min 102 16.jpgInfrastruktura wąskotorowej części stacji. Po prawej stronie zaparkowała mała drezyna, odkryty wagon towarowy i pług. Dalej widać stojący kolejny parowóz 99 1735-2.
min 102 17.jpgWidok na wschód - wyjazd ze stacji wąskotorowej do Bertsdorf. Najpierw linia wąskotorowa przecina tor "normalny" i przechodzi na jego lewą stronę, później dołem przeciska się pod Neißeviaduktem i dłuuugim, łagodnym łukiem w prawo okrąża całe centrum miasta od południa. Dopiero w okolicy przystanku Vorstadt odbija na południe w stronę wzgórz Zittauer Gebirge.
Rozkład jazdy SOEG - lato 1999.pdf Rozkład jazdy pociągów SOEG z lata 1999 r.
Przed wojną druga odnoga żytawskiej wąskotorówki prowadziła przez Sieniawkę, Opolno Zdrój, Bogatynię i Heřmanice do Frýdlantu v Čechách. Oddzielała się od istniejącej do dziś linii w okolicach przystanku Zittau Haltepunkt. Tak jak wiele szlaków kolejowych w tych okolicach - także i ten zakończył swoje dzieje w czasach socjalizmu: graniczny odcinek do Czech niedługo po roku 1945, odcinek polski z Sieniawki do Bogatyni w roku 1961.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zittau SOEG ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Zittauer Schmalspurbahn ❋ Kraina Żywych Maszyn
  3. Sächsisch - Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft mbH ❋ oficjalny serwis WWW
  4. Bimmelbahn Zittau ❋ serwis Lokomotywy
  5. Die Zittauer Schmalspurbahn ❋ ptywatny serwis WWW
  6. Dampfeisenbahn ❋ Gemeinde Oybin
  7. Die Bimmel - Bummelbahn, teil 1 ❋ Orlandos Wörld
  8. Die Bimmel - Bummelbahn, teil 2 ❋ Orlandos Wörld
  9. Zittauer Strassenbahn ❋ Gemeinde Oybin
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się na stronach stacji Frýdlant v Čechách i Bogatynia.
Kolejka wąskotorowa z Zittau do kurortów położonych pośród wzniesień Zittauer Gebirge (pierwsza nazwa to Zittau - Oybin - Jonsdorfer Eisenbahngesellschaft) istnieje od 1890 r. Przetrwała obie wojny i czasy NRD, chociaż pod koniec istnienia Niemieckiego Państwa Robotników i Chłopów, prawie w stulecie swojego istnienia pojawiła się groźba zamknięcia kolejki. Powód był bardzo poważny - w okolicach miejscowości Olbersdorf zamierzano zacząć eksploatację złóż węgla brunatnego, a było to wówczas ulubione paliwo wschodnioniemieckich elektrowni i podstawa energetyki tego kraju. Jednak jesienią 1990 r. historia NRD zaczęła dobiegać końca i obecnie - zamiast widowiskowej dziury w ziemi (podobnej do tej położonej po sąsiedzku - w Turoszowie) nasi zachodni sąsiedzi mają tam prześliczny zabytek techniki który jeździ, bucha parą, gwiżdże i cieszy oczy niezliczonej rzeszy turystów. Sam widziałem uradowanych jak dzieci dorosłych, którzy z wypiekami na twarzy wyskakiwali na każdej stacyjce z wagonów i pstrykali niezliczone ilości zdjęć takiej "dużej zabawce". Można tylko pozazdrościć...
min 102 18.jpg W pewnym sensie koniec świata, ale to nadal okolice Żytawy. Trójstyk granic Polski, Czech i Niemiec. Kto jest gdzie to widać po flagach, rzeczka po prawej to Nysa Łużycka.
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Land Sachsen | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 102 |

Liczba gości na stronie Zittau od 30 września 2006: 8389
Data i czas poprzedniego wejścia: 29 czerwca 2017 / 16:06
Średnia wejść dziennie: 2.14

Wpis do bazy MySQL: 9 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 21 lipca 2016
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.005 sek