Kouty nad Desnou
logo_zd.gif f-cz.png

Winkelsdorfprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008 Obiekt położony na wysokości 550 m n.p.m.

min 59 1.jpgLinia Šumperk - Kouty nad Desnou kończy się u podnóża głównego pasma Jeseników. Ruch na tej linii prowadziła spółka komunalna Železnice Desná. O ile się nie mylę - obecnie przewoźnikiem jest spółka Arriva Morava a.s.
Widok od południowego zachodu w kierunku końca linii.
min 59 2.jpgTa sama stacja 6 lat później. Z mocno zaniedbanej, zapyziałej stacji końcowej u podnóża Jeseników zmieniła się w zadbany, cieszący oko obiekt (pojawił się nawet balkonik - najwyraźniej jest to teraz częściowo budynek prywatny). Nie mieści się w głowie że stacja kolejowa może TAK wyglądać...
min 59 3.jpgAutobus szynowy 810.141 - 2 (seria 810 - w Czechach zawsze i wszędzie :) w specyficznych, niebiesko - zielonych barwach ŽD.
min 59 4.jpgStacja Kouty nad Desnou - widok od wschodu w kierunku wyjazdu do Šumperku. Po prawej na nasypie droga DK 44 Jeseník - Šumperk. Droga ta niecałe 2 km stąd schodzi w dolinę Desny karkołomnymi serpentynami z przełęczy Červenohorské Sedlo z wysokości 1013 m.n.p.m. Jechałem - coś niesamowitego !
Odcinek pomiędzy Petrov nad Desnou i Kouty nad Desnou - zniszczony podczas wielkiej powodzi w 1997 r. został odbudowany (wykorzystano unijny fundusz PHARE) i uruchomiony w maju 1999 r. Zresztą podobnie odbudowana została sąsiednia, lokalna linia Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem, co opisuje artykuł poniżej.
W zestawieniu z polskimi, obłędnymi realiami komunikacyjnymi "made in PKP" brzmi to po prostu jak bajka...

To nie koniec rewelacji dotyczących odcinka Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou. Lata później - w listopadzie 2015 r. ukończono elektryfikację całej linii Zábřeh na Moravě - Šumperk - Kouty nad Desnou (pozostawiając jednak - przynajmniej na razie - niezelektryfikowany fragment Petrov nad Desnou - Sobotín). To mniej więcej tak jakbyśmy w naszym pięknym kraju zrealizowali projekt ponownej elektryfikacji linii z Jeleniej Góry do Karpacza (bez Kowar) lub odwrotnie - do Kowar (bez Karpacza). Znaczenie regionalne i potencjał przewozowy identyczny - gdyby tylko linia w Polsce była czynna.
Tam - w Czechach się to udało i teraz ze stacji Kouty można dojechać EZT do Brna lub do stolicy regionu - Ołomuńca w takcie co najmniej godzinnym. I nie mówmy nic o opłacalności, bo to jak widać jest argumentem bez sensu.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Kouty nad Desnou ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 293 Šumperk - Kouty nad Desnou / Sobotín  ❋  Žel Page
  3. Obnova tratě Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem ❋ Stránky Přátel Železnic
ROZKŁAD JAZDY

Kouty nad Desnou

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Kłodzka | Olomoucký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 59 |

Liczba gości na stronie Kouty nad Desnou od 30 września 2006: 3416
Data i czas poprzedniego wejścia: 14 listopada 2017 / 17:55
Średnia wejść dziennie: 0.84

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 14 maja 2017
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.035 sek