Siófok

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 107 m n.p.m. 

Węgierski wyjątek w serwisie - z uwagi na wspólną, imperialną historię w granicach Monarchii Austro - Węgierskiej stacja Siófok została wpisana do regionu Małopolska :)
min 306 1.jpgZachodni skraj stacji. Dyskretnie na uboczu zaparkował spalinowóz serii 060-DA. Maszyna jeździ w barwach prywatnego, rumuńskiego przewoźnika CONSTANTIN GRUP S.R.L. Czy coś nam ona przypomina ? Tak, oczywiście - to znany z Polski kultowy "Rumun" czyli spalinowóz ST-43. Lokomotywy tego typu do dziś można spotkać na niezelektryfikowanych, kolejowych szlakach nie tylko w Rumunii ale także w Polsce, Bułgarii no i tutaj - na Węgrzech.
min 306 2.jpgPrzejazd kolejowy przez Martirok utca. Tuż za przejazdem mamy most nad kanałem Sió a dalej szlak podąża w kierunku Balatonföldvár i Fonyód. Jesteśmy nad Balatonem i 3/4 kurortów nad jeziorem ma Balaton w nazwie. Tak jak u nas miasta na Mazowszu albo Pomorzu :)
min 306 3.jpgSpojrzenie na stację w kładki nad torami od strony zachodniej. Po prawej budynek dworca.
min 306 4.jpgTo samo ujęcie ale wykonane innego dnia. Na peronie 2 (tor 3) zatrzymał się IC "Topart" relacji Budapest Déli - Nagykanizsa. Z przodu elektrowóz Ganz MÁVAG VM63 "Gigant" o numerze 042. To najpotężniejsza seria lokomotyw elektrycznych produkcji węgierskiej produkowana w latach 1974 - 1988 dla MÁV.
min 306 5.jpgSpojrzenie na stację w kładki nad torami od strony wschodniej. Po prawej nieczynna nastawnia.
min 306 6.jpgWyjazd w kierunku Fonyód. Zasadniczo cała linia z Székesfehérvár do Nagykanizsa i dalej do Čakovec jest jednotorowa, ale oprócz stacji pośrednich są na niej rozmieszczone długie mijanki dynamiczne. Dzięki temu - pomimo dość znacznego ruchu pasażerskiego i towarowego (to przecież główna trasa z Budapesztu do Chorwacji) jedzie się tędy bez zbędnych, długich postojów. Pociągi pasażerskie jadą wzdłuż południowego brzegi Balatonu z prędkościami przekraczającymi 100 km/h co nie jest wcale takie oczywiste ponieważ linia przebiega przez okolice bardzo gęsto zabudowane i jest tu mnóstwo przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn. Sygnalizacja i automatyka przejazdowa robi swoje.
min 306 7.jpgVasúti peron 1. Raczej nieużywany - za to po lewej mamy wejście do dworcowej restauracji.
min 306 8.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Fonyód.
Podobne ujęcie z vasúti peron 2. W głębi kładka nad peronami - zdjęcia z niej wykonane mamy powyżej.
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony zachodniej.
Jest 12:55. Na peronie 2 (tor 3) pojawił się IC "Balaton" relacji Budapest Déli - Keszthely. Pociąg jest spóźniony o godzinę. Z powodu (tak to precyzują zapowiedzi megafonowe podawane nieprzerwanie chyba w pięciu językach - na szczęście także po angielsku) wykolejenia pociągu towarowego w okolicach słowacko - węgierskiego przejścia granicznego Štúrovo - Szob i jego całkowitego zablokowania rozkład jazdy pociągów pasażerskich na terytorium Węgier nieco się posypał. Z przodu elektrowóz Bombardier TRAXX 480 001.
Vásúti peron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim. Część tego stylowego budynku po prawej (za windą do przejścia podziemnego) zajmuje stacyjny WC.
Ujęcie w kierunku wschodnim z tego samego peronu. Dalej mamy towarową część stacji a później jest już wyjazd do Székesfehérvár (na wprost) oraz do Kaposvár (w prawo). Ta druga, niezelektryfikowana linia ma tylko znaczenie lokalne.
Budynek dworca widziany od strony wschodniej z peronu 2. Wychodząc z dworca w lewo lądujemy w handlowo - mieszkalnej części miasta. Nic specjalnego. Natomiast kierując się w prawo w ciągu kilku minut znajdziemy się w kurorcie pełnym hoteli, pensjonatów, willi i knajp. Siófok to letnia stolica Węgier a Balaton to węgierskie morze. Po traktacie w Trianon wymuszonym na tym kraju 4 czerwca 1920 roku przez państwa Ententy (Polska tego traktatu nie ratyfikowała) Węgrzy pożegnali się z wybrzeżem Adriatyku. Raczej na zawsze, ale Balaton pozostał :|
Ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej z przejazdu kolejowego przez Kinizsi Pál utca.
Przejazd jest zamknięty ponieważ właśnie przejeżdża tędy szynobus do Kaposvár. W roli głównej SZT Bzmot 117 195 czyli doskonale znany ze szlaków w dawnej Czechosłowacji kultowy motorak serii 810. Na lokalnych liniach MÁV pojazdy te są obecne do dziś i czują się zupełnie dobrze. Szkoda że w Polsce pół wieku temu żaden partyjny kutas nie zauważył że mogą się one przydać także na sieci PKP. Może dziś mielibyśmy trochę więcej czynnych linii kolejowych.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Siófok ❋  Baza Danych Kolejowych
  2. Stacja Siófok ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Cab ride Nagykanizsa - Siófok ❋ Hungarian State Railways (MÁV) - train drivers view 4K ❋ You Tube
  4. Cab ride Budapest Déli - Székesfehérvár - Balatonszemes ❋ Hungarian State Railways (MÁV) - train drivers view 4K ❋ You Tube
Wschodni falochron portu w Siófok. Jola sprawdza stan faktyczny ze zdjęciami z Google Maps.
Panorama miasta w stronę północno - wschodnią. Niestety - na odcinku wielu kilometrów brzeg Balatonu jest zabetonowany i wzmocniony kamieniami. Trudno więc tu mówić o plaży, ale na prywatnych odcinkach brzegu (a dotyczy to przede wszystkim terenów hotelowych) są pozakładane schodki którymi - ponad kamiennymi umocnieniami można dostać się do wody. Balaton jest jeziorem płytkim z piaszczystym dnem - na ogół można bezpiecznie odejść od brzegu na dość znaczną odległość.
Mały fragment tutejszej mariny. Tłok. Jest już wrzesień i większość żaglówek zakończyła sezon. Co prawda jeszcze trochę żagielków po jeziorze się kręci ale pogoda zaczyna kaprysić - tak jak dzisiaj.
Informacja dla wodniaków: na Balatonie funkcjonuje system sygnalizacji podobny systemowo do tego znanego z Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Brak światła - pływamy. Żółte światło około 40 błysków / minutę - zabieramy dupę w troki i zdążamy do brzegu w sposób uporządkowany. No i żółte światło około 80 błysków / minutę - spierdalamy z wody najszybciej jak się da. Balaton - podobnie jak Śniardwy jest jeziorem płytkim i przy silnym wietrze bardzo szybko potrafi się niebezpiecznie rozbujać. Sam byłem tego świadkiem. Stroboskop alarmowy w Siófok znajduje się na dachu budynku Országos Meteorologiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriuma położonego w zachodniej części mariny.
Imre Varga (1923 – 2019) był węgierskim rzeźbiarzem, malarzem, projektantem i grafikiem. Jest uważany za jednego z najważniejszych artystów węgierskich. W roku 1985 Imre Varga otrzymał tytuł honorowego obywatela miasta za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuk pięknych, czym także uhonorował reputację Węgier i miasta Siófok. Zmarł w 2019 roku w wieku 97 lat i został pochowany w Siófok. W mieście znajduje się wiele posągów jego autorstwa. W listopadzie 2021 roku w Ogrodzie Różanym obok promenady zainstalowano pomnik artysty, którego autorem jest jego syn Tamás Varga. Jedna z najpiękniejszych legend o Balatonie, wróżki Sió i Hullám tworzy bajkową oprawę posągu.
Prawie początek pasażerskiego nabrzeża portu.
A to już samo nabrzeże z podziałem na stanowiska. Zupełnie jak na miejskim dworcu autobusowym. Z Siófok dopłyniemy rozkładowymi statkami na przeciwległy brzeg jeziora m. in. do Tihany, Balatonfüred i Balatonalmádi. Budowla w głębi to jaz zamykający kanał Sió i jednocześnie konstrukcja pilnująca poziomu wody w Balatonie. Przecież nie można pozwolić żeby jezioro uciekło :) Rozwinięcie tematu nastąpi poniżej.
Pasażerska część portu - stanowiska cumownicze dla dużych, komercyjnych jednostek pasażerskich (po lewej) oraz opisane już wcześniej nabrzeże pasażerskie (po prawej). Na wprost wyjście z portu.
Ujęcie odwrotne. Balaton jest jeziorem bezodpływowym, a przynajmniej było tak do roku 1863. Zakończono wówczas budowę kanału Sió o długości 12 km zaczynającego się właśnie tutaj a kończącego w górnym odcinku rzeki Sió która jest prawym dopływem Dunaju. W Siófok oprócz jazu spiętrzającego (można nim w pewnych granicach regulować poziom wody w Balatonie) znajduje się także śluza po pokonaniu której można popłynąć dalej. Kanał Sió jest więc żeglowny - jeszcze około 2 km.
Kolejna modernizacja systemu blokującego w Siófok zakończyła się w roku 2020. Także wtedy odbudowano (w właściwie przesunięto i wybudowano w innym miejscu) kolejny jaz spiętrzający w Balatonkiliti. Oprócz niego powstało tam coś co przypomina górną połówkę śluzy - jest tam także miejsce na jej dokończenie. Celem obu projektów (czyli modernizacji stopni spiętrzających Siófok i Balatonkiliti) jest zrekonstruowanie kanału tak aby był on (wraz z rzeką Sió) żeglowny na całej długości oraz ustabilizowanie miejscowej gospodarki wodnej. Zamierzenie bardzo ambitne ale długie i kosztowne w realizacji. Tak więc obecnie możemy popłynąć kanałem jeszcze 2 km donikąd, ponieważ poniżej jazu w Balatonkiliti przypomina on raczej szeroki rów melioracyjny. Poziom wody w nim obecnej zależny jest przecież jedynie od zrzutów z Balatonu, a są one nieprzewidywalne i zależne praktycznie tylko od pogody.
ROZKŁAD JAZDY

Siófok

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Małopolska | Somogy Vármegye | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 306 |

Liczba gości na stronie Siófok od 25 grudnia 2024: 65
Data i czas poprzedniego wejścia: 4 lutego 2025 / 06:15
Średnia wejść dziennie: 1.52

Wpis do bazy MySQL: 25 grudnia 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 16 stycznia 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.038 sek