Osoblaha
logo_lwt.gif f-cz.png

Hotzenplotzprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

  Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2018     Obiekt położony na wysokości 225 m n.p.m. 

min 702 1.jpgBudynek stacji - widok od strony północnej.
min 702 2.jpgKilka minut temu przyjechał przedpołudniowy pociąg z Třemešnej ve Slezsku. Jego dwuosobowa załoga (mechanik + kierownik pociągu) błyskawicznie odczepili spalinowóz od pojedyńczego wagonu i teraz rozpoczynają się stacyjne manewry.
min 702 3.jpgUjęcie na północ. Po prawej dwustanowiskowa lokomotywownia, do której vstup zakázán. Na wszelki wypadek więc do środka przez okna nie zaglądałem. Na wprost koniec toru na którym zaparkował jeden z wagonów pasażerskich typu Balm/ú z praskiej fabryki Tatra Smíchov eksploatowanych na tej linii od połowy lat 60-tych XX wieku. Po lewej ulicą Nádražní (początek jest nieco dziurawy) po kilometrowym spacerku i mostku nad rzeczką Osobłogą (lewy dopływ Odry) docieramy do centrum miasteczka. Powiedzmy - zbyt interesujące ono nie jest.
min 702 4.jpgSpalinowóz 705 913 - 2 w trakcie manewrów. Chyba mnie nie polubił bo ustawicznie na mnie trąbił. Że niby w ostatniej chwili uciekałem z toru ?
min 702 5.jpgUjecie na południe - wyjazd w kierunku Třemešnej. Jak widzimy - prędkość dopuszczalna na pierwszym, w miarę prostym odcinku to 40 km/h. Równolegle do toru, kilkaset metrów po lewej przebiega w tym miejscu granica czesko - polska.
min 702 6.jpg10 minut później pociąg powrotny do Třemešnej jest gotowy do odjazdu. Ale nastąpi to dopiero za mniej więcej godzinę - o 13:50.
Z wąskotorowego wagonu wysiedli tylko jacyś Niemcy w liczbie trzech osób. Czwartą osobą na stacji byłem ja (ale ścigałem pociąg samochodem). To byli wszyscy turyści jacy w południe pewnego dnia na początku maja pojawili się na stacji Osoblaha. Mało - ale niestety tak to wygląda. Tutejsza wąskotorówka jest niewątpliwie wielką atrakcją turystyczną jako jedna z dwóch jeszcze istniejących w Republice Czeskiej. Ta druga to kolejka Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice na południu kraju przy granicy z Austrią. Lecz okolice linii z Trzemesznej do Osobłogi są typowym zadupiem gdzie nie ma zbytniej możliwości powiązania lajtowej, sentymentalnej podróży kolejką wąskotorową ze zwiedzaniem miejscowych atrakcji turystycznych. Takich w najbliższej okolicy z reflektorem szukać. Z całym szacunkiem ale po naszej, polskiej stronie granicy jest niestety podobnie - pieszy spacerek z Osobłogi do Głubczyc lub do zamku w Mosznej z uwagi na odległość nie wchodzi w rachubę. Dlatego mam wrażenie że kolejka funkcjonuje w swego rodzaju próżni i docierają tutaj tylko najbardziej zdeterminowani i świadomi celu podróży koneserzy. Ale czy to na następne lata wystarczy ?
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Osoblaha ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 298 Třemešná ve Slezsku - Osoblaha ❋  Žel Page
  3. Osoblažská uzkokolejka ❋ prywatny serwis WWW
ROZKŁAD JAZDY

Osoblaha

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Nysy | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 702 |

Liczba gości na stronie Osoblaha od 18 kwietnia 2020: 177
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 września 2020 / 03:25
Średnia wejść dziennie: 1.12

Wpis do bazy MySQL: 18 kwietnia 2020
Ostatnia modyfikacja strony: 18 kwietnia 2020
2004 - 2020
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.057 sek