Mielno Koszalińskie |
|
|
Groß Möllen | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2003
|
Obiekt położony na wysokości 4 m n.p.m. |
|
 | Nad peronem pozostały tylko kratownicowe słupy po trakcji elektrycznej. Widok od południa - od strony wjazdu ze stacji Mścice. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Mielno Koszalińskie ❋
Baza Kolejowa Kolej.one.pl
-
Stacja Mielno Koszalińskie ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Mielno Koszalińskie ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Strecken Mścice (Güdenhagen) - Mielno Koszalińskie (Groß Möllen) ❋
Eisenbahnen in Pommern
|
Z punktu widzenia dociekliwego użytkownika kolei dzieje tej krótkiej linii (zaledwie 6 km) w ciągu ostatnich lat są dość niezrozumiałe, a może wręcz absurdalne. Odcinek Mścice - Mielno został zelektryfikowany w 1988 r. przy okazji elektryfikacji linii Koszalin - Kołobrzeg. W sezonie letnim kursowało na trasie Koszalin - Mielno do 7 par pociągów złożonych z EZT, czas przejazdu wynosił 23 minuty (autobus - ponad 40 minut), a relacja cieszyła się dużym powodzeniem. Jednak 6 lat później - jesienią 1994 r. przejazdy tą linią zlikwidowano. Efekt jest taki, że latem przed Mielnem ciągną się wielokilometrowe korki samochodów i busów, a obok szosy nad zarośniętym krzakami torem kolejowym straszy rząd słupów po zdemontowanej, zniszczonej trakcji elektrycznej. Ktoś kiedyś taką decyzję podjął - był to tylko brak zdrowego rozsądku czy też złośliwa, zła wola ? |
Komunikacja pasażerska na linii Mścice - Mielno Koszalińskie została zlikwidowana 1 października 1994 r. Niedługo później zwinięto sieć trakcyjną. Pociągi na trasę pomiędzy Koszalinem a Mielnem powróciły 19 lipca 2008 r. po czternastu latach przerwy. Autobusy szynowe na tej trasie mają kursować w sezonie letnim 16 razy dziennie w takcie mniej więcej 90-cio minutowym (zależnym od pory dnia). Czas przejazdu całej trasy - 15 km wynosi 18 minut. Odcinek Mścice - Mielno (6 km) został przejęty i wyremontowany przez lokalny samorząd, szynobus został użyczony przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Kolejny malutki krok w kierunku przywracania cywilizowanych warunków podróżowania koleją w naszym kraju został więc wykonany - brawo ! Nie potrafię tylko powstrzymać się od jednej złośliwości. W roku 1994 PKP likwidowało połączenie do Mielna tłumacząc to tym że 7 par pociągów (wówczas elektrycznych) nie mieści się na jednotorowym odcinku Koszalin - Mścice (duży ruch pociągów pospiesznych do Kołobrzegu, ble, ble, ble). Teraz zmieściło się na tym odcinku 16 dodatkowych par. Pytanie retoryczne - kto wówczas oszukiwał i robił z siebie idiotę ? |
|