Leszno |
Ls |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1856 ❋ BPGE - Breslau - Posen - Glogauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Poznańsko - Głogowska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 96 m n.p.m.
|
|
 | Kiedyś stał tu stylowy, neogotycki budynek dworca. Został on zastąpiony wybudowanym w latach 1969 - 1971 klockowatym, socjalistycznym (internetowi "znawcy" twierdzą że modernistycznym) koszmarkiem. Na szczęście po modernizacji przeprowadzonej w roku 2011 obiekt zyskał zupełnie nowe, całkiem ładne oblicze. Tak prezentuje się od strony podjazdu - o zaparkowaniu samochodu w bezpośrednim sąsiedztwie można zapomnieć. |
 | Przeciągające się poszukiwanie miejsca do parkowania spowodowało że odjeżdżającemu (i opóźnionemu 20 minut) IC 68103 "Szkuner" relacji Wrocław Główny - Słupsk można już było tylko pomachać na pożegnanie. Z przodu pociągu elektrowóz EP 07 - 1008 (PKP IC Zakład Zachodni w Poznaniu). |
 | Rozpoczynamy zwiedzanie dworca od peronu 1. Na wprost fragment budynku dworca widziany od strony północnej, po lewej peron 2 gdzie na torze 3 przystanął czteroczłonowy EZT Kolei Wielkopolskich EN 76 - 036 relacji Rawicz - Poznań Główny. Pociąg ten ruszy w kierunku Poznania zaraz za "Szkunerem". Jeszcze bardziej po lewej (już przy peronie 6) zmodernizowany zestaw EN 57 o numerze nieustalonym w barwach Polregio. |
 | Budynek dworca w Lesznie znajduje się pomiędzy LK nr 14 (część zachodnia) i LK nr 271 (część wschodnia). Modernizacja dworca (wiaty, perony) objęła tylko "magistralną" część poznańsko - wrocławską więc tutaj jest o wiele bardziej stylowo bo bez sieci trakcyjnej (no może z jednym wyjątkiem) a za to ze swojską trylinką na peronie. Peron 3 i ujęcie w kierunku północnym - dla tej strony dworca są to niezelektryfikowane wyjazdy do Wolsztyna (dalej Zbąszyń) oraz do Kąkolewa (dalej Krotoszyn lub Gostyń). Po prawej nastawnia "Ls". |
 | Ujęcie odwrotne z peronu 3 na Urząd Pocztowy Leszno 2. Powiedzmy że modernizacja dworca dotarła także tutaj - jej niewielkim elementem jest zelektryfikowany tor 4. Jakby coś elektrycznego przyjechało od strony Poznania to można tutaj to coś od biedy przechować. |
 | Peron 4 i tory 6 (po lewej) i 8 (po prawej) - ujęcie od strony północnej. Dalej po prawej mamy jeszcze peron 5. |
 | Peron 4 i dwutorowy, niezelektryfikowany wyjazd w kierunku południowo - zachodnim do Głogowa. Na razie "czternastka" skutecznie opiera się próbom elektryfikacji i nie chce mi się wierzyć aby miało się to w konkretnej perspektywie czasowej zmienić. Dobrze że przynajmniej udało się w roku 2019 reaktywować na trasie Leszno - Wschowa - Głogów ruch pasażerski :) Jeszcze ważne spojrzenie w lewo: pomiędzy UP Leszno 2 a nieczynną nastawnią wykonawczą "Ls1" w budynku dawnej siedziby Sekcji Eksploatacji PLK montuje się LCS Leszno które ma sterować ruchem na odcinku Rawicz - Kościan. |
 | Budynek dworca widziany z peronu 4 od strony południowo - zachodniej. |
 | Peron 5 tor 12. Na zdjęciu dwuczłonowy szynobus SA 108 - 001 Kolei Wielkopolskich - nazwa producenta to Regio Tramp (nie Trump :) Jest to pojazd wyprodukowany przez ZNTK Poznań - seria SA 108 licząca w sumie 10 sztuk jeździ głównie po lokalnych liniach Wielkopolski. Ten SZT odjedzie do Wolsztyna o 17:15. A ze stacji odjeżdżają także rozkładowe składy prowadzone parowozami z Wolsztyna uruchamiane przez Koleje Wielkopolskie wraz z Parowozownią Wolsztyn.
|
 | Zachodnia połówka dworca to także teren Polregio. Parkują tutaj spalinowozy i wagony pasażerskie oraz znajduje się tu niewielkie zaplecze techniczno - utrzymaniowe tego przewoźnika. |
 | Wracamy do luksusu i nowoczesności :) Spojrzenie na budynek dworca z peronu 2 od strony południowej. |
 | Położony na wschodniej krawędzi dworca peron 6 jest zupełną nowością ponieważ został wybudowany dopiero w roku 2020. Stąd jego karkołomna numeracja - na zdrowy rozsądek powinien być tu peron 3 ale wówczas oznaczałoby to zupełne wywrócenie (bo przesunięcie o 1) w numeracji peronów zachodniej części dworca i wówczas nikt by już nie ogarnął co gdzie się znajduje i co skąd odjeżdża. |
 | Peron 2 i ujęcie w kierunku północnym. Najpierw mamy rozbudowaną, chociaż obecnie mocno już zredukowaną grupę towarową a następnie wyjazd do Poznania. Ale nie tylko. Do roku 1991 funkcjonował w tym kierunku alternatywny, towarowy wyjazd do Kąkolewa skręcający po opuszczeniu stacji na wschód ostrym łukiem w prawo. Został on fizycznie zlikwidowany w roku 2014. Zasadniczy wyjazd ze stacji w tym kierunku to wybudowane w dwudziestoleciu międzywojennym połączenie zachodniej części stacji (poprowadzone nad magistralą do Poznania wiaduktem) z dawnym posterunkiem odgałęźnym Leszno Grzybowo. |
 | Budynek dworca widziany od strony północnej z peronu 2. |
 | Jest 17:10. Na tor 5 przy peronie 6 wjeżdża skład Polregio ze Strzelina. W roli głównej zmodernizowany zestaw EN 57AL - 2113. Pociąg kończy bieg :) |
 | Peron 2 tor 3 - ujęcie w kierunku południowym. Semafory wyjazdowe C5 i C3 i wyjazd do Wrocławia. |
 |  |
 |
Peron 1 tor 2 i dwa ujęcia w kierunku południowym - wyjazd do Wrocławia.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Lesznie.
●●● dwutorowa i zelektryfikowana magistrala nr 271 z Wrocławie do Poznania.
●●● dwutorowa i niezelektryfikowana (a także bardzo zaniedbana technicznie) magistrala nr 14 z Ostrowa Wielkopolskiego do Głogowa.
●●● czynna w ruchu pasażerskim i towarowym jednotorowa i niezelektryfikowana linia do Zbąszynia przez Wolsztyn.
●●● nieczynny od roku 1991 i zlikwidowany w roku 2014 odcinek Leszno Grzybowo - Leszno.
●●● nieczynna od roku 1920 i zlikwidowana 2 lata później (przygraniczny od strony polskiej odcinek Leszno - Witoszyce Chróścina) linia do Ścinawy przez Górę Śląską. Linia ta w Lesznie zaczynała się przy ulicy Dworcowej na "dworcu małym" położonym 350 m na południe od "dworca dużego".
|
 | Budynek dworca widziany z peronu 1 od strony południowej. |
 | Ogólne spojrzenie na wschodnią część dworca z peronu 1 od strony południowej. Po prawej perony 2 i 6. Jeszcze bardziej po prawej widzimy kompleks dawnych Młynów Żytnich Schneider & Zimmer, który jako zakład przemysłowy zakończył swoją działalność w roku 2005 a od roku 2006 figuruje jako obiekt zabytkowy. Kompleks powstał w roku 1900 i przed I wojną światową i jeszcze "za Niemca" stał się jednym z największych tego typu przedsiębiorstw dawnej prowincji poznańskiej. Obecnie można sobie tutaj kupić luksusowy apartamencik z widokiem na dworzec :) |
 | Na koniec wycieczki po dworcu PKP w Lesznie jeszcze jedna fota wykonana z peronu 1. Od strony Rawicza z prędkością galopującego żółwia wpełza na stację skład towarowy (węglarki Eaos) prowadzony przez elektrowóz ET 22 - 092 (Zakład Północny PKP Cargo). Z Internetów wynika że elektrowóz ten jest ledwie co po naprawie rewizyjnej poziomu P4. Byczek nówka sztuka. Blask świeżego lakieru aż razi w oczy :) |
Leszno mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Leszno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Leszno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Leszno ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LESZNO |
1920 |
---> GÓRA ŚLĄSKA (linia zlikwidowana w wyniku I wojny światowej na granicznym odcinku Witoszyce Chróścina - Leszno) |
2011 |
---> Wschowa - GŁOGÓW |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LESZNO |
2019 |
---> Wschowa - GŁOGÓW |
|
| |
|