Leszno
Ls

 Obiekt oddany do użytku w roku 1856  ❋  BPGE - Breslau - Posen - Glogauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Poznańsko - Głogowska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 96 m n.p.m. 

min 989 1.jpgKiedyś stał tu stylowy, neogotycki budynek dworca. Został on zastąpiony wybudowanym w latach 1969 - 1971 klockowatym, socjalistycznym (internetowi "znawcy" twierdzą że modernistycznym) koszmarkiem. Na szczęście po modernizacji przeprowadzonej w roku 2011 obiekt zyskał zupełnie nowe, całkiem ładne oblicze. Tak prezentuje się od strony podjazdu - o zaparkowaniu samochodu w bezpośrednim sąsiedztwie można zapomnieć.
min 989 2.jpgPrzeciągające się poszukiwanie miejsca do parkowania spowodowało że odjeżdżającemu (i opóźnionemu 20 minut) IC 68103 "Szkuner" relacji Wrocław Główny - Słupsk można już było tylko pomachać na pożegnanie. Z przodu pociągu elektrowóz EP 07 - 1008 (PKP IC Zakład Zachodni w Poznaniu).
min 989 3.jpgRozpoczynamy zwiedzanie dworca od peronu 1. Na wprost fragment budynku dworca widziany od strony północnej, po lewej peron 2 gdzie na torze 3 przystanął czteroczłonowy EZT Kolei Wielkopolskich EN 76 - 036 relacji Rawicz - Poznań Główny. Pociąg ten ruszy w kierunku Poznania zaraz za "Szkunerem". Jeszcze bardziej po lewej (już przy peronie 6) zmodernizowany zestaw EN 57 o numerze nieustalonym w barwach Polregio.
min 989 4.jpgBudynek dworca w Lesznie znajduje się pomiędzy LK nr 14 (część zachodnia) i LK nr 271 (część wschodnia). Modernizacja dworca (wiaty, perony) objęła tylko "magistralną" część poznańsko - wrocławską więc tutaj jest o wiele bardziej stylowo bo bez sieci trakcyjnej (no może z jednym wyjątkiem) a za to ze swojską trylinką na peronie.
Peron 3 i ujęcie w kierunku północnym - dla tej strony dworca są to niezelektryfikowane wyjazdy do Wolsztyna (dalej Zbąszyń) oraz do Kąkolewa (dalej Krotoszyn lub Gostyń). Po prawej nastawnia "Ls".
min 989 5.jpgUjęcie odwrotne z peronu 3 na Urząd Pocztowy Leszno 2. Powiedzmy że modernizacja dworca dotarła także tutaj - jej niewielkim elementem jest zelektryfikowany tor 4. Jakby coś elektrycznego przyjechało od strony Poznania to można tutaj to coś od biedy przechować.
min 989 6.jpgPeron 4 i tory 6 (po lewej) i 8 (po prawej) - ujęcie od strony północnej. Dalej po prawej mamy jeszcze peron 5.
min 989 7.jpgPeron 4 i dwutorowy, niezelektryfikowany wyjazd w kierunku południowo - zachodnim do Głogowa. Na razie "czternastka" skutecznie opiera się próbom elektryfikacji i nie chce mi się wierzyć aby miało się to w konkretnej perspektywie czasowej zmienić. Dobrze że przynajmniej udało się w roku 2019 reaktywować na trasie Leszno - Wschowa - Głogów ruch pasażerski :)
Jeszcze ważne spojrzenie w lewo: pomiędzy UP Leszno 2 a nieczynną nastawnią wykonawczą "Ls1" w budynku dawnej siedziby Sekcji Eksploatacji PLK montuje się LCS Leszno które ma sterować ruchem na odcinku Rawicz - Kościan.
min 989 8.jpgBudynek dworca widziany z peronu 4 od strony południowo - zachodniej.
min 989 9.jpgPeron 5 tor 12. Na zdjęciu dwuczłonowy szynobus SA 108 - 001 Kolei Wielkopolskich - nazwa producenta to Regio Tramp (nie Trump :) Jest to pojazd wyprodukowany przez ZNTK Poznań - seria SA 108 licząca w sumie 10 sztuk jeździ głównie po lokalnych liniach Wielkopolski. Ten SZT odjedzie do Wolsztyna o 17:15. A ze stacji odjeżdżają także rozkładowe składy prowadzone parowozami z Wolsztyna uruchamiane przez Koleje Wielkopolskie wraz z Parowozownią Wolsztyn.
min 989 10.jpgZachodnia połówka dworca to także teren Polregio. Parkują tutaj spalinowozy i wagony pasażerskie oraz znajduje się tu niewielkie zaplecze techniczno - utrzymaniowe tego przewoźnika.
min 989 11.jpgWracamy do luksusu i nowoczesności :) Spojrzenie na budynek dworca z peronu 2 od strony południowej.
min 989 12.jpgPołożony na wschodniej krawędzi dworca peron 6 jest zupełną nowością ponieważ został wybudowany dopiero w roku 2020. Stąd jego karkołomna numeracja - na zdrowy rozsądek powinien być tu peron 3 ale wówczas oznaczałoby to zupełne wywrócenie (bo przesunięcie o 1) w numeracji peronów zachodniej części dworca i wówczas nikt by już nie ogarnął co gdzie się znajduje i co skąd odjeżdża.
min 989 13.jpgPeron 2 i ujęcie w kierunku północnym. Najpierw mamy rozbudowaną, chociaż obecnie mocno już zredukowaną grupę towarową a następnie wyjazd do Poznania. Ale nie tylko. Do roku 1991 funkcjonował w tym kierunku alternatywny, towarowy wyjazd do Kąkolewa skręcający po opuszczeniu stacji na wschód ostrym łukiem w prawo. Został on fizycznie zlikwidowany w roku 2014. Zasadniczy wyjazd ze stacji w tym kierunku to wybudowane w dwudziestoleciu międzywojennym połączenie zachodniej części stacji (poprowadzone nad magistralą do Poznania wiaduktem) z dawnym posterunkiem odgałęźnym Leszno Grzybowo.
min 989 14.jpgBudynek dworca widziany od strony północnej z peronu 2.
min 989 15.jpgJest 17:10. Na tor 5 przy peronie 6 wjeżdża skład Polregio ze Strzelina. W roli głównej zmodernizowany zestaw EN 57AL - 2113. Pociąg kończy bieg :)
min 989 16.jpgPeron 2 tor 3 - ujęcie w kierunku południowym. Semafory wyjazdowe C5 i C3 i wyjazd do Wrocławia.
min 989 17.jpgmap_1_la.jpg
min 989 18.jpg
Peron 1 tor 2 i dwa ujęcia w kierunku południowym - wyjazd do Wrocławia.

Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Lesznie.
●●● dwutorowa i zelektryfikowana magistrala nr 271 z Wrocławie do Poznania.
●●● dwutorowa i niezelektryfikowana (a także bardzo zaniedbana technicznie) magistrala nr 14 z Ostrowa Wielkopolskiego do Głogowa.
●●● czynna w ruchu pasażerskim i towarowym jednotorowa i niezelektryfikowana linia do Zbąszynia przez Wolsztyn.
●●● nieczynny od roku 1991 i zlikwidowany w roku 2014 odcinek Leszno Grzybowo - Leszno.
●●● nieczynna od roku 1920 i zlikwidowana 2 lata później (przygraniczny od strony polskiej odcinek Leszno - Witoszyce Chróścina) linia do Ścinawy przez Górę Śląską. Linia ta w Lesznie zaczynała się przy ulicy Dworcowej na "dworcu małym" położonym 350 m na południe od "dworca dużego".
min 989 19.jpgBudynek dworca widziany z peronu 1 od strony południowej.
min 989 20.jpgOgólne spojrzenie na wschodnią część dworca z peronu 1 od strony południowej. Po prawej perony 2 i 6. Jeszcze bardziej po prawej widzimy kompleks dawnych Młynów Żytnich Schneider & Zimmer, który jako zakład przemysłowy zakończył swoją działalność w roku 2005 a od roku 2006 figuruje jako obiekt zabytkowy. Kompleks powstał w roku 1900 i przed I wojną światową i jeszcze "za Niemca" stał się jednym z największych tego typu przedsiębiorstw dawnej prowincji poznańskiej. Obecnie można sobie tutaj kupić luksusowy apartamencik z widokiem na dworzec :)
min 989 21.jpgNa koniec wycieczki po dworcu PKP w Lesznie jeszcze jedna fota wykonana z peronu 1. Od strony Rawicza z prędkością galopującego żółwia wpełza na stację skład towarowy (węglarki Eaos) prowadzony przez elektrowóz ET 22 - 092 (Zakład Północny PKP Cargo). Z Internetów wynika że elektrowóz ten jest ledwie co po naprawie rewizyjnej poziomu P4. Byczek nówka sztuka. Blask świeżego lakieru aż razi w oczy :)
Leszno
mapa topograficzna
rok 1934
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Leszno ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Leszno ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Leszno ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LESZNO
1920 ---> GÓRA ŚLĄSKA (linia zlikwidowana w wyniku I wojny światowej na granicznym odcinku Witoszyce Chróścina - Leszno) 
2011 ---> Wschowa - GŁOGÓW
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LESZNO
2019 ---> Wschowa - GŁOGÓW
ROZKŁAD JAZDY

Leszno

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Wielkopolska - część południowa | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 989 |

Liczba gości na stronie Leszno od 20 marca 2025: 30
Data i czas poprzedniego wejścia: 31 marca 2025 / 04:05
Średnia wejść dziennie: 2.5

Wpis do bazy MySQL: 20 marca 2025
Ostatnia modyfikacja strony: 20 marca 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.026 sek