Chałupki
Chi

Annabergprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Chałupki - obiekt oddany do użytku w roku 1847  ❋  WB - Wilhelmsbahn AG / Kolej Wilhelma

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 206 m n.p.m. 

min 610 1.jpgBudynek stacji - peron 2. Widok od strony północnej.
min 610 2.jpgUjęcie odwrotne - widok na północ z peronu 2. Na wprost nastawnia "ChiA", po lewej widoczny czubek wieży ciśnień i towarowa część stacji z kilkunastoma torami postojowymi. Natomiast na torze przy peronie 1 zaparkował kibelek Przewozów Regionalnych EN 57 - 1389 do Katowic. Odjedzie z Chałupek o 16:44.
Przed nami wyjazdy w kierunku Raciborza (na wprost) i Wodzisławia Śląskiego (kilometr dalej w prawo).
min 610 3.jpgWidok na południe - wyjazd w kierunku Bohumína. Do granicznego mostu nad Odrą (w tym miejscu Odra jest rzeką graniczną pomiędzy Polską i Czechami) mamy jeszcze 800 m. Po lewej spalinowóz SM 42. To wyremontowany egzemplarz o numerze 620 396 - 3 wrocławskiej spółki przewozowej DLA (dawniej prawdopodobnie był to SM 42 - 731). Chwilowo pokrywa się pajęczyną na bocznym torze granicznej stacji.
min 610 4.jpgZabudowania stacyjne widziane z peronu 2 od strony południowej.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Chałupki ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Chałupki ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Chałupki ❋  Atlas Kolejowy Polski
Kolejowe przejście graniczne Chałupki - Bohumin to przejście towarowe. W sposób umowny można przyjąć że tutaj rozpoczyna się magistrala nadodrzańska prowadząca przez Racibórz, Kędzierzyn Koźle, Opole, Wrocław, Głogów, Zieloną Górę, Rzepin i Kostrzyn aż do Szczecina. Pociągów pasażerskich przekraczających tu granicę zawsze było jak na lekarstwo - pojawiły się w Chałupkach dopiero w roku 1992. Pierwszym składem dalekobieżnym jaki tędy przejeżdżał był pospieszny "Bem" ze Szczecina Głównego i Wrocławia Głównego do Budapesztu Keleti. No ale tego pociągu od dawna już nie ma. Obecnie przejeżdżają tędy granicę lokalne składy PolRegio z Katowic i Raciborza do Bohumina.

O ile projekt Trójmorza - tak lansowana przez PAD koncepcja bliskiej współpracy gospodarczej państw Europy Środkowej wejdzie w fazę praktycznej realizacji - a mam wielką nadzieję że tak się stanie, to przejście graniczne w Chałupkach i cała "nadodrzanka" ma szansę zaistnieć jako kolejowy kręgosłup tego projektu. To właśnie ten szlak jest najwygodniejszym powiązaniem naszych południowych sąsiadów z portami w Szczecinie i Świnoujściu.
Ze stacji w Chałupkach wychodziła (lub miała wychodzić) w kierunku południowym jeszcze jedna linia kolejowa. Linia ta zachodnimi przedmieściami Ostravy przez Petřkovice i Hlučín miała docierać do Opavy. Szlak Opava Východ - Petřkovice funkcjonował przed wojną, odcinek z Opavy do Hlučína funkcjonuje do dziś. Natomiast żadne mapy, zdjęcia (także lotnicze) ani rozkłady jazdy nie pozwalają na zweryfikowanie istnienia odcinka Chałupki - Petřkovice. W Chałupkach pozostał tylko tor zakręcający na zachód kończący się absurdalnie przy samej granicy z Czechami...
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHAŁUPKI
1945 ---> BOHUMIN
2012 ---> WODZISŁAW ŚLĄSKI
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHAŁUPKI
1992 ---> BOHUMIN
2016 ---> WODZISŁAW ŚLĄSKI
ROZKŁAD JAZDY

Chałupki

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Cieszyna i Zaolzie | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 610 |

Liczba gości na stronie Chałupki od 15 sierpnia 2017: 2806
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 października 2024 / 01:41
Średnia wejść dziennie: 1.08

Wpis do bazy MySQL: 15 sierpnia 2017
Ostatnia modyfikacja strony: 30 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.01 sek