Świnoujście
SiB logo_pkp.gif f-pl.png

Ostswineprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Odra Portpierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Świnoujście - stacja oddana do użytku w roku 1900  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010   Obiekt położony na wysokości 2 m n.p.m. 

Stacje Świnoujście i Świnoujście Port opisane są jako jeden obiekt.
min 10 1.jpgWjazd do Świnoujścia od strony Międzyzdrojów - obecnie zresztą jedyny wjazd na tę stację. Przed wojną główny dworzec Świnoujścia (Swinemünde Hauptbahnhof czyli Świnoujście Główne) znajdował się na drugim brzegu Świny. Dziś z małymi wyjątkami po kolei w lewobrzeżnej części miasta nie ma śladu. A linia z Wysokiej Kamieńskiej miała wówczas tylko znaczenie lokalne.
min 10 2.jpgWidok w stronę Międzyzdrojów. Z lewej strony EU 07 z lokomotywowni Poznań.
min 10 3.jpgTa sama stacja 5 lat później. Nocne pociągi wiozące wczasowiczów z różnych miast Polski już się tu jakiś czas temu zameldowały i na peronach zrobiło się pustawo...
min 10 4.jpgWyjazd w kierunku Międzyzdrojów, na dalszym planie wieża wodna - o dziwo bardzo zadbana. Widać także portowe dźwigi.
min 10 5.jpgTa sama stacyjna wieża wodna - ujęcie od strony ul. Dworcowej.
min 10 6.jpgPeron 1. Za tarczą manewrową rozjazd i początek toru do przystani promowej. Na sąsiednim torze pospieszny "Przemyślanin" z Przemyśla Głównego który przyjechał tutaj o 11:01.
min 10 7.jpg"Przemyślanin" to najdłuższa wewnętrzna relacja w naszym kraju. Pociąg wyjechał z Przemyśla o 17:45 poprzedniego dnia, przejechał 1008 km i odwiedził po drodze takie miasta jak Rzeszów, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław, Poznań i Szczecin. 17 godzin i 16 minut w podróży - tego na trzeźwo dokonać się nie da :))
min 10 8.jpgPoznańska EU 07 - 207 która przyprowadziła "Przemyślanina" kieruje się na zasłużony odpoczynek.
min 10 9.jpgNa torze postojowym przyczaiły się 4 elektrowozy które zjechały tutaj z różnych miejsc Polski i do domu mają dość daleko. Pierwszy stoi wrocławski "budyń" EP 07 - 1012, a za nim trzy ET 22. Są to 1026 z Bydgoszczy, 887 z Ostrowa Wielkopolskiego i 723 z Łodzi. O ile lokomotywy z Wrocławia i Ostrowa są tu w miarę "u siebie", to nie wiadomo jakie niecodzienne trasy sprowadziły do Świnoujścia pojazdy z Łodzi i Bydgoszczy.
min 10 10.jpgPoczątek toru do przystani promowej - wyjazd odbywa się z toru 3 przy peronie 1.
min 10 11.jpgWjazd do terminalu promowego, za bramą zaczyna się coś w rodzaju stacji postojowej. Tor niepozorny a jakże ważny - przecież to nasze jedyne kolejowe połączenie ze Szwecją :)
min 10 12.jpgUjęcie odwrotne - wprowadzenie toru z terminalu promowego w obręb stacji Świnoujście.
min 10 13.jpgW oddali widać potężną konstrukcję terminalu promowego. Tory w sąsiedztwie przystanku Świnoujście Port są torami postojowymi dla EZT.
min 10 14.jpgKoniec toru w Świnoujściu. To miejsce w rozkładzie jazdy PKP ma swoją nazwę - Świnoujście Port. Kilka pociągów dojeżdża aż tutaj, przed wejście terminalu promowego. Dawniej gdy terminal nie był tak rozbudowany i nie dochodził do tego miejsca tor biegł dalej, aż nad brzeg Świny. A jeszcze dawniej, do czasów ostatniej wojny wagony mogły być transportowane małym promem kolejowym "Stralsund" na sąsiednią wyspę - Uznam.
min 10 15.jpgFragment "kolejowej" części terminalu promowego w Świnoujściu widziany od strony wody.
min 10 16.jpgSemaforek krajoznawczy.

Stawa Młyny - znak nawigacyjny w kształcie wiatraka usytuowany na końcu falochronu zachodniego przy ujściu Świny do Bałtyku. Na szczycie usytuowane jest dolne światło nabieżnika wyznaczającego kierunek przy podejściu do portu morskiego w Świnoujściu (światło górne znajduje się na Stawie Galeriowej). Jest jednym z symboli Świnoujścia, stanowiąc część oficjalnego logo miasta oraz cel wycieczek kuracjuszy i turystów przebywających tutaj i w okolicy Świnoujścia.
Na tle budowli Jola i Autor - zdjęcie mamusi i tatusiowi wykonał Bartek :))
Semaforek historyczny.

Szkico - widokówka przedwojennego Świnoujścia. Można na niej zobaczyć, jak układ stacji i torów był wpleciony w zabudowę portowego miasta - szczególnie w jego lewobrzeżnej części. Widać także wspomniany wyżej prom kolejowy "Stralsund" płynący przez Świnę.

źródło nieznane - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Świnoujście ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Świnoujście ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Świnoujście ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Świnoujście ❋  Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii kolejowych na wyspie Uznam znajdują się na stronach stacji Ahlbeck Grenze i Karnin.

Informacje i zdjęcia dotyczące promu kolejowego "Stralsund" pływającego do końca II wojny światowej na przeprawie w Świnoujściu znajdują się na stronie stacji Wolgast Hafen.

ROZKŁAD JAZDY

Świnoujście

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Zachodnie | Województwo Zachodniopomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 10 |

Liczba gości na stronie Świnoujście od 30 września 2006: 15255
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 18:26
Średnia wejść dziennie: 2.4

Wpis do bazy MySQL: 19 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.056 sek