Petrovice u Karviné
logo_cd.gif f-cz.png

Piotrowice koło Karwinyprzedwojenna polska nazwa stacji
(sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku)

 Petrovice u Karviné - stacja oddana do użytku w roku 1854  ❋  KFNB - k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 320 m n.p.m. 

min 623 1.jpgNástupiště 1 i stojący przy nim motoraček serii 810 (numer 533) którym 4 razy dziennie można dojechać stąd do Bohumína.
min 623 2.jpgW czasach gdy Petrovice były bardzo ruchliwą stacją graniczną ten chodniczek po lewej też był peronem, tyle że korzystały z niego wyłącznie graniczne służby mundurowe Czechosłowacji.
min 623 3.jpgNa pierwszym planie ponownie motoraček 810 533 - 0, w głębi fragment budynku dworca. Tutaj socrealizm też zaznaczył swoją obecność :(
min 623 4.jpgZachodni skraj stacji - z przodu składu towarowego elektrowóz Siemens EuroSprinter 1216 235 "Taurus". Wielosystemowa lokomotywa przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich - w tym składów EC i IC na terenie wielu krajów Europy. W Czechach pociągi Railjet oferują szybką i wygodną podróż między Brnem a Pragą, a także bezpośrednie połączenie z Wiedniem i Grazem w Austrii. W Polsce znane sa jako EU 44 "Husarz" (PKP IC) oraz EU 45 (PKP Cargo).
min 623 5.jpgUjęcie w kierunku zachodnim z nástupiště 2. Na wprost dwutorowa magistrala do Bohumína i Ostravy, w lewo odchodzi od niej dawna jednotorowa linia do Frysztatu Śląskiego. Jest to pozostałość po lokalnym połączeniu ze stacją Karwina położoną do połowy lat 60-tych XX wieku na pierwszym odcinku Kolei Koszycko - Bogumińskiej. Od roku 1962 szlak do Frysztatu Śląskiego (obecnie Karviná Město) jest tylko bocznicą towarową bez ruchu pasażerskiego.
min 623 6.jpgPeron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Zebrzydowic. Do granicy czesko - polskiej mamy stąd kilometr i ciut ciut.
min 623 7.jpgOd strony granicy z Polską na stację wjeżdża skład towarowy prowadzony przez polskiego "Jamnika" ET 41 - 193 z Zakładu Południowego PKP Cargo w Katowicach.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Petrovice u Karviné ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Petrovice u Karviné ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Petrovice u Karviné ❋  Koleje Śląska Cieszyńskiego
  4. Popis trati 320 Dětmarovice - Petrovice u Karviné ❋  Žel Page
W czasach studenckich - druga połowa lat 80-tych przejeżdżałem przez tę stację "tam" i "z powrotem" w sumie 6 razy. W ostatnich latach realnego socjalizmu nie należało to jednak do przyjemności. Szczególnie niemiło pamiętam "graniczny" fragment wakacyjnego przejazdu z Ołomuńca do Katowic w roku 1998. Środek nocy, EX "Silesia" z Pragi do Warszawy Wschodniej i ówczesna stacja w Petrovicach. Wtedy nie parkowały tutaj niezliczone składy towarowe, w dzień było raczej pusto, za to w nocy służby bratniej Czechosłowacji mogły sobie poszaleć, bo większość transgranicznych pociągów z południa Europy do Polski ("Silesia" z Pragi, "Bathory" i "Varsovia" z Budapesztu oraz "Chopin" z Wiednia) meldowały się tutaj o mniej lub bardziej nieludzkich porach. Rok 1988 był końcówką socjalistycznego dobrobytu we wszystkich KDL-ach i na wewnętrznych granicach krajów demokracji ludowej wybuchła "wojna ubogich". Trzeba było pilnować swojego mizernego rynku, lecz nie dotyczyło to PRL-u. Po stanie wojennym nie było u nas czego pilnować. Za to import plecakowo - walizkowy kwitł w tempie wykładniczym :)
Wracając do tamtej nocy w "Silesii" na stacji w Petrovicach - ponad godzinny postój, światło latarń, bezlitosne "trzepanie" bagaży w całym pociagu w poszukowaniu spożywczej kontrabandy i jej rekwizycje, pociąg otoczony przez wojsko a pomiędzy wojakami ujadające psy. Skojarzenie - niestety - nasuwało się samo. Czechosłowacki pogranicznik widząc mnie stojącego na korytarzu wręcz siłą wepchnął mnie do przedziału. Nie wyglądało na to że żartował.

Minęły lata. Dzisiaj pociągi z Polski (niestety jest ich mniej niż w czasach komuny) nawet się tutaj nie zatrzymują :/
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PETROVICE U KARVINÉ
1962 ---> KARVINÁ MĔSTO
ROZKŁAD JAZDY

Petrovice u Karviné

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Cieszyna i Zaolzie | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 623 |

Liczba gości na stronie Petrovice u Karviné od 31 sierpnia 2022: 633
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 16:11
Średnia wejść dziennie: 1.12

Wpis do bazy MySQL: 31 sierpnia 2022
Ostatnia modyfikacja strony: 9 września 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.025 sek