Ostróda |
Or |
|
|
|
|
Osterode | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2005
|
Obiekt położony na wysokości 99 m n.p.m. |
|
 | Budynek stacji - widok od strony peronów. |
 | Widok na wschód - wyjazdy w kierunku Olsztyna oraz Olsztynka. Ten drugi wyjazd od czasów ostatniej wojny już nie istnieje. Kiedyś tor do Olsztynka prowadził na dystansie 1500 m środkiem miasta równolegle do brzegu Jeziora Drwęckiego i magistrali Toruń - Olsztyn, później lekko odbijał w lewo i przechodził nad nią wiaduktem kierujęc się na południowy wschód. Linia do Olsztynka (tak jak wiele innych mazurskich linii kolejowych) została zwinięta i wywieziona przez Rosjan na wschód w 1945 r. |
 | Ujęcie odwrotne - widok na zachód - wyjazdy w kierunku Iławy i Morąga. Na pierwszym planie nastawnia "Or", dalej znajduje się hala, budynki i tory postojowe GATX Rail Poland - ZNTK Ostróda. Tutejszy oddział tej firmy specjalizuje się w naprawach i budowie wagonów towarowych.
Wszystkie zdjęcia pochodzą z 2005 r. |
Ostróda mapa topograficzna - rok 1932
| Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 501: Nidzica - Wielbark.
b) tabela nr 502: Ostróda - Morąg.
c) tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo. |
Lokalna linia do Morąga odchodzi (odchodziła) od głównej magistrali do Torunia niecałe 2 km od stacji w kierunku północno - zachodnim, efektowną groblą z mostkiem przecina (przecinała) południową część Jeziora Drwęckiego i aż do Miłomłyna przebiega (przebiegała) środkiem Lasów Liwskich - okolicą cokolwiek bezludną. Czas przeszły dokonany jest tu nieodzowny. Ruch pasażerski na szlaku Ostróda - Morąg został zlikwidowany w czerwcu 1992 r. 2 lata później zaprzestano okazjonalnych przewozów towarowych na odcinku Ostróda - Miłomłyn. Linia zaczęła ulegać stopniowej degradacji i rozkradaniu a z uwagi na swoje położenie nie miała szansy na ewentualną rewitalizację. Jej czas dobiegł końca w roku 2006 - została rozebrana w ekspresowym tempie tak samo jak inne szlaki, nieopłacalne dla PKP. Swoją drogą - która linia kolejowa jest dla PKP opłacalna ? Dziś szansą dla tego pięknie poprowadzonego szlaku mogły by stać się przewozy turystyczne - Ostróda, Miłomłyn i Małdyty to przecież znane ośrodki żeglarskie i wypoczynkowe. Ale to fantazja - linia z Ostródy do Morąga jest już tylko pojęciem historycznym. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ostróda ❋
Baza Kolejowa Kolej.one.pl
-
Stacja Ostróda ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Ostróda ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OSTRÓDA |
1945 |
---> OLSZTYNEK |
1992 |
---> Miłomłyn - MORĄG |
|
| |
|