Jeleśnia
Jl logo_dls.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2009 Obiekt położony na wysokości 429 m n.p.m.

min 428 1.jpgPeron stacji w Jeleśni - widok od strony wjazdu z Żywca.
min 428 2.jpgBudynek stacji. Nie wiem kto go projektował, ale z tym nieproporcjonalnie wielkim dachem to jednak przesadził. Całość robi takie wrażenie jakby pod jego ciężarem za chwilę miała się złożyć. Może miało to kiedyś wyglądać nowatorsko i futurystycznie, a wyszło nieco pokracznie. Obecnie budynek jest zamknięty i zaniedbany, ale przecież pociągi na linii Żywiec - Sucha Beskidzka są w zaniku.
Dodam że "po sąsiedzku" podobny i tak samo pokraczny budynek stacyjny znajduje się w Lachowicach :)
min 428 3.jpgJak widać - stacja jest pięknie położona ale za to bardzo kręta...
min 428 4.jpg...i stoi tu zatrzęsienie tarcz manewrowych. Wymusza to specyficzny układ torowy - wyloty z torów głównych na tory ładunkowe znajdują się nie na końcach stacji a mniej więcej w jej połowie.
Widok na zachód - wyjazd w kierunku Żywca.
min 428 5.jpgUjęcie odwrotne - widok na wschód - wyjazd w kierunku Suchej Beskidzkiej. Od tego miejsca zaczyna się piękny widokowo - typowo górski fragment tej linii. Nie wiadomo tylko jak długo jeszcze będzie można to wszystko podziwiać z okna pociągu...
SRJP 1988/89 - tab. 137.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 137: Sucha Beskidzka - Żywiec.
Pociągi pasażerskie na linii Żywiec - Sucha Beskidzka są w zaniku już od kilku lat i możliwe że niedługo ruch na tej zelektryfikowanej linii ulegnie całkowitemu wstrzymaniu. Kiedyś oprócz pociągów lokalnych pojawiał się tutaj nocny pospieszny o imponującej relacji Zakopane - Wrocław Główny - Szczecin Główny. Początkiem końca tej linii (oprócz postępującej degradacji technicznej) była fizyczna likwidacja stacji Hucisko po roku 2000. Wcześniej istniały tam 3 tory umożliwiające krzyżowanie nawet długich pociągów dalekobieżnych lub towarowych, ponadto znajdowała się ona w połowie trasy i w jej najwyższym punkcie - 560 m n.p.m. Tak się nie robi - wie o tym każdy student dowolnego kierunku zwiazanego z transportem kolejowym. Tutaj jednak postąpiono wbrew logice i wszelkim regułom, a dawna stacja Hucisko to obecnie tylko tor szlakowy. Głupek który tę likwidację wymyślił i doprowadził do jej realizacji powinien co najwyżej pracować jako cieć w zieleniaku. Dzięki takiemu posunięciu praktycznie jedyny sposób ruchu jaki można tu teraz prowadzić to ruch wahadłowy z częstotliwością co 4 godziny.
Linia z Żywca do Suchej ma jeszcze jednego pecha - przebiega przez dwa województwa. Co to oznacza w kwestii finansowania wie każdy MK. Reasumując - jej przyszłość wygląda mocno problematycznie...
Obserwując działania małopolskich i śląskich PR sporo ich posunięć można przewidzieć ze sporym wyprzedzeniem. Tak jest w przypadku tej linii. Pociągi pasażerskie pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką przestały jeździć 11 grudnia 2010 r.

Zamknięcie linii Żywiec - Sucha Beskidzka trwało na szczęście niezbyt długo. Od lata 2011 r. jeździ nią sezonowy IR "Giewont" z Wrocławia Głównego do Zakopanego.

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Jeleśnia ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Jeleśnia ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Jeleśnia ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Jeleśnia ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
Strona główna | GOP i Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 428 |

Liczba gości na stronie Jeleśnia od 12 października 2009: 2885
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 sierpnia 2017 / 06:56
Średnia wejść dziennie: 1.01

Wpis do bazy MySQL: 12 października 2009
Ostatnia modyfikacja strony: 5 lipca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.01 sek