Żywiec
Że logo_ks.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2009 Obiekt położony na wysokości 358 m n.p.m.

min 429 1.jpgSpojrzenie na tutejszą stację z peronu 1. Po lewej peron 2 (w sumie są tutaj 3), po prawej budynek dworcowy.
min 429 2.jpgUjęcie odwrotne z tego samego peronu - widok na południe - wyjazd w kierunku Zwardonia i granicy ze Słowacją.
min 429 3.jpgWidok na żywiecką stację z kładki nad torami praktycznie zalatwia wszystko. Z roku na rok jest tutaj coraz bardziej pusto i o ile połączenia lokalne do Zwardonia, Bielska Białej Głównej i Katowic mają się jeszcze całkiem nieźle, tak w ruchu dalekobieżnym Żywiec od kilku lat jest zupełnie niedostępny.
Widok na północ - wyjazdy do Bielska Białej (za stacją lekko w lewo) i Suchej Beskidzkiej (za stacją ostro w prawo, później nasypem prawie przez środek miasta). Linia kolejowa do Suchej (bardzo przez PKP nielubiana) od grudnia 2010 r. jest w ruchu pasażerskim nieczynna i zaczyna nad nią wisieć groźba całkowitej likwidacji.
min 429 4.jpgPonownie ujęcie z kładki nad torami - tym razem w roli głównej historyczny budynek dworca pamiętający początki funkcjonowania Kolei Transwersalnej.
min 429 5.jpgJak widać - od czasu do czasu może być tu jednak całkiem spory ruch.
min 429 6.jpgPołudniowy fragment stacji i częściowa panorama Żywca :)
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim były to połączenia do Katowic, Bielska Białej, Suchej Beskidzkiej i Zwardonia (tam linia kolejowa się kończyła). Dwiema dalekobieżnymi wisienkami były nocny pospieszny z Zakopanego do Wrocławia Głównego i Szczecina Głównego oraz "Soła" do Łodzi Fabrycznej. Mogło się wydawać że po reaktywacji przejścia granicznego w Zwardoniu w roku 1992 sytuacja ulegnie radykalnej zmianie i pojawi się tutaj sporo pociągów międzynarodowych na południe Europy. Częściowo tak się stało - zaczął tędy jeździć EC "Batory" z Budapesztu Keleti do Warszawy Wschodniej z bezpośrednimi wagonami do Sankt Petersburga i Moskwy oraz dwa pospieszne z Bratysławy - "Skalnica" do Krakowa Głównego i "Góral" do Katowic. Pojawił się także spory ruch towarowy na Słowację z niespotykanymi tu wcześniej podwójnymi elektrowozami ET 41. Najwyraźniej był to jednak punkt kulminacyjny tranzytowej i węzłowej roli dworca w Żywcu, bo po roku 2005 nastąpiło załamanie trendu. Najpierw zniknął stąd "Batory", później relację "Górala" i "Skalnicy" skrócono tylko do Žyliny. Obecnie (rok 2011) nie jedzie tędy już żaden bezpośredni pociąg pasażerski na Słowację. Na dodatek z ruchu osobowego "wypadła" przepiękna widokowo linia do Suchej Beskidzkiej - prawdopodobnie już na zawsze. Nie ma co ukrywać - kolej w Żywcu (przy bohaterskim wsparciu wszelkiego rodzaju "władzy") dość mocno się posypała.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Żywiec ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Żywiec ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Żywiec ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Żywiec ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŻYWIEC
2010 ---> Jeleśnia - SUCHA BESKIDZKA
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŻYWIEC
2011 ---> Jeleśnia - SUCHA BESKIDZKA (nieregularne uruchamianie sezonowego ruchu pasażerskiego)
Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic.
ROZKŁAD JAZDY

Żywiec

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | GOP i Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 429 |

Liczba gości na stronie Żywiec od 6 kwietnia 2011: 3089
Data i czas poprzedniego wejścia: 26 kwietnia 2017 / 22:05
Średnia wejść dziennie: 1.4

Wpis do bazy MySQL: 6 kwietnia 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 5 lipca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.015 sek