Międzychód
Mi logo_tow.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2010 Obiekt położony na wysokości 42 m n.p.m.

min 339 1.jpgTory pomiędzy peronami 1 i 2. Widok na wschód - za wiaduktem tory rozchodzą się w trzy strony świata: w lewo do Szamotuł, lekko w prawo do Rokietnicy i ostro w prawo do Zbąszynia. W ruchu pasażerskim stacja jest martwa od roku 1999, natomiast w ruchu towarowym czynna jest linia "szamotulska" na odcinku do Sierakowa Wielkopolskiego i "zbąszyńska" jako bocznica do fabryki mebli Christianapol w Łowyniu. Linia do Rokietnicy (na niej najdłużej utrzymywał się ruch pasażerski) jest nieczynna zupełnie.
min 339 2.jpgTe same dwa semafory wyjazdowe z bliska. Za wiaduktem znajduje się słynna bramka sygnalizacyjna z trzema kształtowymi semaforami wjazdowymi z kierunków opisanych powyżej. Niestety - czasu na jej sfotografowanie nie miałem... Po prawej zrujnowana, dwustanowiskowa parowozownia. Kiedyś była bardzo potrzebna - parowozy utrzymywały się na okolicznych szlakach do końca lat 80-tych XX wieku.
min 339 3.jpgUjęcie w tym samym kierunku z peronu 2. Betonowe płyty na peronie to pamiątka po zasypanym przejściu podziemnym. Jak przystało na stację węzłową czterech lokalnych linii kolejowych - kiedyś było tu coś takiego.
min 339 4.jpgDwa skrajne tory za peronem 3. Dalej jest już wysoka skarpa.
min 339 5.jpgStacja w Międzychodzie (a właściwie to co z niej pozostało) w całej okazałości. Dzisiaj po opustoszałych, zarośniętych torach i peronach hula wiatr. Społeczeństwo przesiadło się do busów i samochodów. Ciekawe czy dojazd chociażby do Poznania stał się w ten sposób szybszy i wygodniejszy ? Śmiem wątpić...
min 339 6.jpgBudynek stacji (pięterko) jest częściowo zamieszkały. Na parterze jeszcze w roku 2009 była dyskoteka - stan rok później umknął mojej uwadze. Całość od strony peronów przedstawia się dość ponuro.
min 339 7.jpgRaz jeszcze budynek stacji wraz z magazynami. Wygląda na to że jest tu monitoring - widać zainstalowane kamery. Pilnują rozbawionych gości ?
min 339 8.jpgW dwudziestoleciu międzywojennym Międzychód był położonym najbardziej na zachód powiatowym miastem Rzeczpospolitej - granica przebiegała 4 km stąd. Odcinek Międzychód - Wierzbno stał się odcinkiem granicznym wyłączonym całkowicie z ruchu kolejowego i został on rozebrany zarówno po polskiej jak i niemieckiej stronie granicy.
Widok na zachód - wyjazd w kierunku Wierzbna.
Międzychód
mapa topograficzna - rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
SRJP 1988/89 - tab. 334.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
a) tabela nr 334: Międzyrzecz - Toporów.
b) tabela nr 336: Międzychód - Zbąszynek.
SRJP 1988/89 - tab. 335.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 335: Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz - Rzepin.
SRJP 1988/89 - tab. 341.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 341: Poznań Główny - Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Międzychód ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Międzychód ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Międzychód ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Linia Zbąszyń - Międzyrzecz - Międzychód ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  5. Parowozem przez Wielkopolskę, 2-V-2010 ❋  Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski znajduje się na stronie stacji Gorzów Wielkopolski.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z tej niegdyś tak ruchliwej stacji 29 maja 1999 r. Był to pociąg (ostatnie dwie pary dziennie) do Poznania Głównego przez Pniewy i Rokietnicę.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYCHÓD
1987 ---> Trzciel - ZBĄSZYŃ
1995 ---> WIERZBNO (także dalej - kierunki MIĘDZYRZECZ i SKWIERZYNA)
1995 ---> Sieraków Wielkopolski - SZAMOTUŁY
1999 ---> Pniewy - ROKIETNICA
Strona główna | Okolice Gorzowa Wielkopolskiego | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 339 |

Liczba gości na stronie Międzychód od 23 stycznia 2011: 4300
Data i czas poprzedniego wejścia: 16 sierpnia 2017 / 11:45
Średnia wejść dziennie: 1.8

Wpis do bazy MySQL: 23 stycznia 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 5 kwietnia 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.004 sek