Międzyrzecz
Mi logo_pr.gif f-pl.gif

Meseritzprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008 Obiekt położony na wysokości 50 m n.p.m.

min 354 1.jpgMiędzyrzecz był kiedyś bardzo ruchliwym, pięciokierunkowym węzłem kolejowym. 2 wieże ciśnień, 3 perony i przejście podziemne są tego świadectwem. Ale lata świetności to już przeszłość. W roku 1989 zlikwidowano ruch na szlaku do Toporowa, 6 lat później "padła" linia z Międzychodu do Rzepina. A był nawet taki moment (lata 2002 - 2003) gdy pociągi pasażerskie w ogóle się tutaj nie pojawiały.
Widok na wschód - wyjazdy do Międzychodu, Zbąszynka i Toporowa (ten ostatni jest czynny tylko w ruchu towarowym na odcinku Toporów - Sieniawa Lubuska).
min 354 2.jpgRatunkiem dla ruchu pasażerskiego w Międzyrzeczu okazała się śmiała koncepcja bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy dwiema metropoliami woj. lubuskiego - Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim. Do połączenia tych dwóch miast autobusami szynowymi najbardziej nadawała się trasa przez Sulechów, Zbąszynek, Międzyrzecz i Skwierzynę. Czas pokazał że ten trochę naciągany pomysł okazał się jednak bardzo trwały. Obecnie (rok 2008) pomiędzy Zbąszynkiem i Gorzowem Wielkopolskim kursuje 6 par autobusów szynowych na dobę i wydaje się że ich rozkład jazdy jest niezagrożony...
min 354 3.jpgNiestety - podobne rozwiązanie nie jest możliwe w przypadku linii do Międzychodu. Przecina ją granica województw, a dla bocznej linii kolejowej nie ma nic gorszego niż napotkanie na swojej drodze takiej granicy. Nie wiadomo który sejmik wojewódzki ma więcej płacić za ruch pociągów - nie płaci więc nikt i linia umiera.
W roku 2007 trochę nieoczekiwanie reaktywowano ruch pasażerski na odcinku do Rzepina. Można by więc powiedzieć że kolejowa teraźniejszość w Międzyrzeczu nie rysuje się aż tak źle, gdyby nie ponury kontrapunkt...
min 354 4.jpg...tak - właśnie ten. W roku 2007 budynek dworca uległ pożarowi. Obecnie częściowo nie ma on dachu i wygląda tak jakby trafiła w niego bomba. Całość wygląda tragicznie ale od ponad roku nikt się tym nie przejmuje. Pogratulować - to wspaniała wizytówka powiatowego przecież miasta. Na groteskę zakrawa fakt że w budynku tym jest czynna /!!!/ kasa biletowa. Chyba tylko w dni bezdeszczowe :)
Takie rzeczy to tylko w Polsce !
min 354 5.jpgNie tylko budynek dworca przedstawia żałosny wręcz widok. Całości dopełnia od lat nieczynne, zatopione przejście podziemne z wejściami zakrytymi drucianą siatką. Reasumując - stacja w Międzyrzeczu to zupełna kompromitacja miasta i PKP.
Widok na zachód - wyjazdy w kierunku Rzepina i Skwierzyny.
min 354 6.jpgWyjazdy w kierunku Rzepina i Skwierzyny z bliska. Po prawej stronie dawna parowozownia i starsza wieża ciśnień. Obie budowle częściowo zdemolowane podobnie jak większość budynków na tej stacji.
Międzyrzecz
mapa topograficzna - rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
SRJP 1988/89 - tab. 334.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
a) tabela nr 334: Międzyrzecz - Toporów.
b) tabela nr 336: Międzychód - Zbąszynek.
SRJP 1988/89 - tab. 335.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 335: Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz - Rzepin.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Międzyrzecz ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Międzyrzecz ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Linia Toporów - Międzyrzecz ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  4. Linia Zbąszyń - Międzyrzecz ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  5. Linia Rzepin - Sulęcin - Międzyrzecz ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzyrzecz - Międzychód - Szamotuły znajduje się na stronie stacji Międzychód.
Linia kolejowa ze Zbąszynka przez Międzyrzecz i Skwierzynę do Gorzowa Wielkopolskiego ma w swojej najnowszej historii krótki epizod z pociągiem kwalifikowanym. W drugiej połowie lat 80-tych przejeżdżał tędy EX "Lubuszanin". Dokładnie - jego część relacji Warszawa Wschodnia - Gorzów Wielkopolski. Obie składowe tego ekspresu (zielonogórska i gorzowska) były dzielone na stacji w Zbąszynku.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYRZECZ
1989 ---> TOPORÓW
1995 ---> Wierzbno - MIĘDZYCHÓD
1995 ---> Sulęcin - RZEPIN
2002 ---> ZBĄSZYNEK
2002 ---> Skwierzyna - GORZÓW WIELKOPOLSKI
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYRZECZ
2003 ---> ZBĄSZYNEK
2003 ---> Skwierzyna - GORZÓW WIELKOPOLSKI
2007 ---> Sulęcin - RZEPIN
ROZKŁAD JAZDY

Międzyrzecz

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Gorzowa Wielkopolskiego | Województwo Lubuskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 354 |

Liczba gości na stronie Międzyrzecz od 2 stycznia 2009: 7483
Data i czas poprzedniego wejścia: 24 czerwca 2017 / 08:33
Średnia wejść dziennie: 2.42

Wpis do bazy MySQL: 2 stycznia 2009
Ostatnia modyfikacja strony: 6 marca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.049 sek