Harrachov
logo_gw.gif f-cz.gif

Strickerhäuserprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Tkaczepierwsza powojenna polska nazwa stacji (lata 1945 - 1958)

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012 Obiekt położony na wysokości 740 m n.p.m.

min 103 1.jpgOdsłona 1 - czasy prehistoryczne - wakacje 1993.

Skład z Tanvaldu do Harrachova - 2 wagony i spalinowóz 743 w roli lokomotywy popychającej. Tutaj inaczej nie można z uwagi na bardzo ciężki profil pionowy tego odcinka.
Widok w kierunku Kořenova.
min 103 2.jpgOdsłona 2 - przed modernizacją - wakacje 2007.

Stacyjka Harrachov 14 lat później i już troszeczkę inny tabor. Takie cudo dowiozło mnie tutaj w pewne lipcowe popołudnie z Liberca. Podwójny zestaw spalinowy: 843 008 - 4 (wagon silnikowy) i 943 007 - 5 (wagon sterowniczy). Kolejność wagonów na tym szlaku jest ściśle zdeterminowana nachyleniem odcinka Tanvald - Kořenov dochodzącym w porywach do 58 ‰. Tutaj zawsze jednostka napędowa znajduje się po stronie spadku.
min 103 3.jpgLinię o długości 39 km z Liberca do Harrachova pociągi ČD przejeżdżają obecnie w czasie mniej więcej 80 - 90 minut. To pozornie dość dużo, ale pamiętajmy że szlak ten na całej swojej długości jest strasznie kręty, a od Tanvaldu posiada ekstremalne jak na kolej adhezyjną wzniesienia. Jedno jest pewne - pociągi na tej trasie na brak pasażerów nie narzekają. A przecież w ostatnich latach koleje czeskie miały problem z odcinkiem Tanvald - Harrachov. Miał być on zlikwidowany, później został sprywatyzowany (ale kursował po nim tabor ČD). Jednak w przeciwieństwie do polskich realiów tutaj wszystko skończyło się pomyślnie - kolejka przetrwała.
min 103 4.jpgWyjazd w kierunku Kořenova.
min 103 5.jpgWyjazd w kierunku Jakuszyc. Kilkaset metrów stąd kończy się kolej w cywilizowanym, europejskim znaczeniu tego słowa a zaczyna się polski, kolejowy bajzel.
min 103 6.jpgOdsłona 3 - po modernizacji - wakacje 2012.

Pięknie wyremontowany szlak od strony Jakuszyc. Czesi mieli jednak o wiele mniej pracy - ostatecznie stąd do granicy jest tylko około kilometra :)
min 103 7.jpgLatem 2012 r. relacje Harrachov - Tanvald i Harrachov - Liberec zaczęły obsługiwać szynobusy serii 840 (Stadler Regio-Shuttle RS1).
min 103 8.jpgNa stację w Harrachovie wjeżdża pojedyńczy szynobus serii 810 firmy GW Train Regio a.s. Graniczny odcinek Kolei Izerskiej ze Szklarskiej Poręby Górnej do Harrachova obsługują Przewozy Regionalne wspólnie z tym czeskim przewoźnikiem.
30 czerwca i 1 lipca 2007 r. na stacji Kořenov odbyły się główne uroczystości związane ze 105 rocznicą powstania zębatej linii kolejowej Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jedną z największych atrakcji był przejazd pociągiem specjalnym (w jego składzie był nawet zabytkowy parowóz) na odcinku Kořenov - Harrachov.
Stacyjka ta jeszcze w latach 50 - tych leżała w Polsce. W roku 1958 nastąpiła korekta granicy państwowej w tej okolicy. To bardzo mało znany epizod naszej najnowszej historii - wymiana przygranicznych terenów w Karkonoszach i Górach Izerskich z Czechosłowacją. Jej skutkiem była utrata przez Polskę osad Tkacze i Zieleniec nad Izerą oraz kilku kilometrów toru kolejowego (wówczas już nieużywanego) razem z tunelem (260 m długości) w zamian za południowy stok szczytu Kocierz w zachodnim krańcu Karkonoszy.
Ówczesne komunistyczne władze Polski powodu przehandlowania tego kawałka ojczyzny nigdy nie podały. Chciałoby się powiedzieć - zamienił stryjek...
Linki zewnętrzne
  1. Przystanek Harrachov ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Przystanek Harrachov ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Przystanek Harrachov ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Przystanek Harrachov ❋  Kolej w Południowej i Zachodniej Polsce
  5. Przystanek Harrachov ❋  Eisenbahnen in Schlesien
  6. Linia Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Korenov ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  7. Tkacze - stacja, która była kawałkiem Polski ❋ Wratislaviae Amici
  8. Mapki zmian przebiegu granicy polsko - czeskiej w okolicy Harrachova ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się także na stronach stacji Szklarska Poręba Huta oraz Kořenov.
ROZKŁAD JAZDY

Harrachov

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Jizerský Viadukt
logo_gw.giff-cz.gif

min 103 9.jpgMost Izerski - największa tego typu konstrukcja pomiędzy Tanvaldem a Piechowicami (26 m wysokości) - widok od południa. W prawo pojedziemy do Harrachova, w lewo do Kořenova. Do 1958 r. był to most graniczny - prawy brzeg Izery w tym miejscu (patrząc na zdjęcie) należał do Polski, lewy do Czechosłowacji.
Na moście pociąg specjalny relacji Tanvald - Harrachov.
min 103 10.jpgPoprawnie (czyli zgodnie z nurtem rzeki) to prawy brzeg Izery. Asfaltowa droga z Kořenova do Jizerki wiodąca wzdłuż niego jest niedostępna dla samochodów, ale za to jest rajem dla rowerzystów z jednej i drugiej strony granicy. To jeden z głównych izerskich szlaków rowerowych w tej okolicy.
min 103 11.jpgTor kolejowy na moście - widok w kierunku Harrachova.
min 103 12.jpgWidok z mostu na północ - na górny bieg Izery. Mniej więcej od tego miejsca rzeka staje się granicą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską (las po prawej) i Republiką Czeską (las po lewej).
min 103 13.jpgZaraz za mostem znajduje się zachodni wjazd do tunelu (260 metrów długości) przed Harrachovem. Kilkadziesiąt metrów obok, po lewej stronie przebiega obecna granica polsko - czeska.
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 103 |

Liczba gości na stronie Harrachov od 30 września 2006: 8757
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 września 2017 / 12:20
Średnia wejść dziennie: 2.19

Wpis do bazy MySQL: 9 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 lutego 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.149 sek