Tanvald
logo_cd.gif f-cz.png

Tannwald Schumburgprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012   Obiekt położony na wysokości 465 m n.p.m. 

min 134 1.jpgDzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 1 - wakacje 2002.

Chociaż jest to "tylko" trzykierunkowy węzeł linii lokalnych (do Liberca, Železnego Brodu i Harrachova), stacja aż kipi życiem. A więc jednak lokalne połączenia kolejowe mogą skutecznie konkurować z samochodem prywatnym i autobusem. Trzeba tylko chcieć to wykorzystać.
Widok na północ - wyjazd w kierunku Kořenova.
min 134 2.jpgDzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 2 - wakacje 2007.

Ponownie wyjazd w kierunku Kořenova. Od tego miejsca zaczyna się jeden z najbardziej ekscytujących szlaków kolejowych tej części Europy - 59 km z Tanvaldu do Jeleniej Góry. Tunele (6 sztuk), serpentyny, karkołomne zjazdy i wzniesienia skończą się dopiero w Piechowicach. I tylko wielka szkoda że pomimo pięknych planów oraz wielu lat obietnic całej tej przepięknej linii - ale bynajmniej nie z winy Czechów - przejechać nie można.
Po prawej droga E-67 w kierunku Harrachova i Szklarskiej Poręby.

Regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Szklarską Porębą Górną i Harrachovem latem 2010 r.
min 134 3.jpgWidok od północy na perony i budynek stacji.
min 134 4.jpgOprócz autobusu szynowego serii 810 i zestawu spalinowego 843/943 (o 11:27 przyjechał z Železnego Brodu) po prawej stronie widać dalekobieżny, pospieszny skład z Pragi, jaki dotarł tu o 12:02.
min 134 5.jpgWidok ogólny stacji w Tanvaldzie - ujęcie od południa, od strony wjazdów z Železnego Brodu i Liberca.
min 134 6.jpgDzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 3 - wakacje 2012.

Wyjazd w kierunku Kořenova po raz trzeci. Od dwóch lat wyjeżdżając w tę stronę można już dojechać do Szklarskiej Poręby Górnej :)
min 134 7.jpgObecnie spora część stacji jest załadowana Stadlerami Regio-Shuttle RS1 obsługującymi trasy do Harrachova i Liberca. Tutaj w górach sprawdzają się one bardzo dobrze.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Tanvald ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 035 Železný Brod - Tanvald ❋  Žel Page
  3. Popis trati 036 Liberec - Tanvald - Harrachov - Szklarska Poręba Górna ❋  Žel Page
  4. Trať Železný Brod - Tanvald ❋ Stránky Přátel Železnic
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się na stronach stacji Szklarska Poręba Huta, Harrachov oraz Kořenov.
Ciekawostka z zakresu sygnalizacji kolejowej: stacja w Tanvaldzie do najmniejszych nie należy i ruch na niej całkiem spory, a znajdują się tutaj tylko 4 sygnalizatory. Są to 3 semafory wjazdowe - po jednym dla każdego kierunku wchodzącego na stację (oczywiście z odpowiadającymi im tarczami ostrzegawczymi) oraz jeden semafor wyjazdowy grupowy wspólny dla kierunków do Liberca i Železnego Brodu. Wyjazd w kierunku Harrachova swojego semafora wyjazdowego nie ma, a tarcz zaporowych i manewrowych na tej stacji nie zauważyłem.
Taki sygnalizacyjny minimalizm, ale u naszych południowych sąsiadów jest to rozwiązanie techniczno - ruchowe dość częste...
30 czerwca i 1 lipca 2007 r. na stacji Kořenov odbyły się główne uroczystości związane ze 105 rocznicą powstania zębatej linii kolejowej Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jedną z największych atrakcji był przejazd pociągiem specjalnym (w jego składzie był nawet zabytkowy parowóz) na odcinku Kořenov - Harrachov.
ROZKŁAD JAZDY

Tanvald

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry i Liberca | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 134 |

Liczba gości na stronie Tanvald od 30 września 2006: 7424
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 14:52
Średnia wejść dziennie: 1.17

Wpis do bazy MySQL: 10 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 19 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.018 sek