Jindřichovice pod Smrkem
logo_cd.gif f-cz.png

Heinersdorf (Tafelfichte)przedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007   Obiekt położony na wysokości 390 m n.p.m. 

min 271 1.jpgKolej połączyła Jindřichovice pod Smrkem ze światem (a dokładnie z Frýdlantem v Čechách) w sierpniu 1902 r. Stało się tak za sprawą prywatnego przedsięwzięcia pod nazwą Powiatowa Kolei Frýdlantu (Friedländer Bezirksbahn) o długości 23 km. 2 lata później linia została przedłużona do leżącego po drugiej stronie granicy, położonego 8 km dalej Mirska.
Widok od zachodu od strony wjazdu z Novégo Města pod Smrkem.
min 271 2.jpgPrzez prawie 41 lat była to główna stacja graniczna tej linii. Stąd rozbudowany układ torowy (kiedyś było ich 5), lokomotywownia (jeszcze stoi) i dość pokaźny, wówczas zapewne bardzo reprezentacyjny budynek stacji. Tutaj kończyły bieg niemieckie pociągi jadące z Gryfowa Śląskiego, dalej ruch prowadziły koleje austriackie, a po roku 1918 czechosłowackie. W przeciwieństwie do innych, transgranicznych linii tej części Sudetów to połączenie miało jednak znaczenie wybitnie lokalne, dlatego ciężkie składy towarowe i pasażerskie pociągi dalekobieżne raczej się tu nie zapuszczały. Tak było do roku 1945...
Widok na zachód - wyjazd do Novégo Města.
min 271 3.jpgKoniec wojny zakończył także historię wschodniego fragmentu linii w kierunku Mirska. Powojenne zmiany polityczne i komunistyczna paranoja w strefach przygranicznych "tu" - w Czechosłowacji i "tam" - czyli teraz już w Polsce spowodowały że ruch kolejowy przez granicę nigdy nie został wznowiony. Zresztą graniczny odcinek do Pobiednej został przerwany jeszcze w 1945 r. (przez Czechów) i rozebrany niedługo później.
Widok na wschód - dawny wyjazd w kierunku Pobiednej. Tor kończy się 200 m dalej pod lokalną drogą do Novégo Města. Stąd do granicy z Polską są niecałe 2 km.
min 271 4.jpgBudynek stacji w całej okazałości - widok z krzaków po drugiej stronie torów. Świadectwo dawnej świetności...
min 271 5.jpg...oraz ten sam budynek od strony odwrotnej - podjazd do stacji.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Jindřichovice pod Smrkem ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Jindřichovice pod Smrkem ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii zaczynających się na stacji Jindřichovice pod Smrkem znajdują się na stronach:
  1. nieistniejąca już graniczna linia do Mirska --> strona stacji Mirsk.
  2. linia do Frýdlantu v Čechách --> strona stacji Frýdlant v Čechách.
ROZKŁAD JAZDY

Jindřichovice pod Smrkem

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry i Liberca | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 271 |

Liczba gości na stronie Jindřichovice pod Smrkem od 30 stycznia 2008: 5425
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 18:36
Średnia wejść dziennie: 0.93

Wpis do bazy MySQL: 30 stycznia 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 22 grudnia 2021
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.016 sek