Lichkov
logo_cd.gif f-cz.png

Lichtenauprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2015   Obiekt położony na wysokości 528 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Maćka Pędraka z Kłodzka
min 97 1.jpgOdsłona 1 - rok 2002.

Obecnie jest to jedyne sudeckie przejście graniczne pomiędzy Polską a Czechami, przez które jeszcze kursują pociągi pasażerskie - w tym "Bohemia" z Warszawy Wschodniej do Pragi.
Widok na zachód w kierunku wyjazdu do Letohradu.
min 97 2.jpgOprócz składów dalekobieżnych do Polski i lokalnych autobusów szynowych z Letohradu do Hanušovic przejeżdża tędy także krajowy pociąg pospieszny relacji Pilzno - Praga - Jeseník.
Widok na wschód w kierunku wyjazdów do Międzylesia i Hanušovic.
min 97 3.jpgOdsłona 2 - rok 2005.

Ta sama stacja 3 lata później. Fasada budynku została całkowicie odnowiona.
min 97 4.jpgOdsłona 3 - rok 2008.

Minęły kolejne 3 lata. Trwa przebudowa stacji - jest to związane z modernizacją i elektryfikacją linii Letohrad - Lichkov - Międzylesie. Ten fragment międzynarodowego szlaku łączącego Pragę i Brno z Wrocławiem wreszcie spełniać będzie (pomimo swojego górskiego położenia) europejskie standardy ruchu kolejowego i może wrócą tutaj międzynarodowe pociągi dalekobieżne...
Zniknął jeden z torów, za to w jego miejscu pojawił się nowoczesny, wysoki peron. Stoi też większość słupów trakcyjnych.
min 97 5.jpgWyjście z poczekalni pod odnowioną, zabytkową wiatę. Nie da się ukryć że dawny, lekko prowincjonalny charakter tej stacji przechodzi do historii...
min 97 6.jpgW tym miejscu szlak Lichkov - Międzylesie przekracza polsko - czeską granicę. Odcinek graniczny jest już "pod drutem".
Widok od strony Republiki Czeskiej.
min 97 7.jpgOdsłona 4 - rok 2015.

Teraz jest tu nowoczesność i wielki świat. Po elektryfikacji linii Letohrad - Lichkov - Międzylesie stacja ostatecznie pozbyła się dawnego prowincjonalnego charakteru.
min 97 8.jpgW dół i na lewo - wyjazd w kierunku Letohradu. Dodam że typowo górski odcinek Lichkov - Letohrad jest przepiękny widokowo i warto się nim przejechać.
min 97 9.jpgElektrowóz ČD 163 041 - 7 czyli "Kamilka" z 3 - wagonowym składem relacji Kłodzko Główne - Ústi nad Orlicí. Był taki czas że "Kamilę" można było dość często spotkać na polskich szlakach. Maszyna była wypożyczona przez PR i prowadziła pociągi tego przewoźnika na trasach (w różnych konfiguracjach) z Warszawy do Wrocławia. Można ją było więc spotkać nie tylko w tych dwóch miastach, ale też m. in. w Katowicach i Łodzi.
min 97 10.jpgWidok na wschód - wyjazdy do Międzylesia (za 2 km ostry zakręt w lewo w stronę granicy) oraz do Dolní Lipki (mniej więcej cały czas na wprost).
min 97 11.jpgJest 16:55. Na stację wjeżdża spalinowy, podwójny zespół trakcyjny 814 085 - 7 / 914 085 - 6 ze stacji Mlýnický Dvůr.
min 97 12.jpgLokalne szynobusy przyjeżdżające do Lichkov od strony Dolní Lipki na ogół zatrzymują się przy peronie 1.
min 97 13.jpg17:03 - szybka ale spokojna przesiadka podróżnych już się zakończyła, pociąg do Ústi nad Orlicí jest gotowy do odjazdu.
min 97 14.jpgI pojechał - z górki na pazurki. Spadek w kierunku Mladkova to 15‰. Zastanawia mnie ilość wskaźników oraz sygnalizator z zielonym światłem za wyjazdem ze stacji. Na tarczę ostrzegawczą stacji następnej - czyli Těchonina jest stanowczo zbyt wcześnie...
min 97 15.jpgTak samo gotowy do odjazdu do stacji Králíky jest spalinowy zestaw 814 085 - 7 / 914 085 - 6. Światełka zamienione z czerwonych na białe, jesteśmy prawie gotowi do odjazdu :)
Odcinek graniczny Międzylesie - Lichkov zdobył specyficzną sławę latem 2001 r, gdy przejechały nim 4 pociągi "pod specjalnym nadzorem" wiozące paliwo jądrowe z portu w Szczecinie do czeskiej elektrowni atomowej Temelin. Także i tutaj nie obeszło się bez wygłupów pseudoekologów. Jednak pomimo tych incydentów transporty bez przeszkód opuściły terytorium Polski i sprawnie pojechały na południe Czech.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lichkov ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Lichkov ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii przechodzących przez lub zaczynających się na stacji Lichkov znajdują się także na stronach:
  1. linia Ústí nad Orlicí - Lichkov - Dolní Lipka - Štíty --> strona stacji Králíky.
  2. linia do Kłodzka i Wrocławia Głównego --> strona stacji Międzylesie.
ROZKŁAD JAZDY

Lichkov

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Kłodzka | Pardubický Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 97 |

Liczba gości na stronie Lichkov od 30 września 2006: 8740
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 13:50
Średnia wejść dziennie: 1.37

Wpis do bazy MySQL: 8 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 22 grudnia 2021
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.036 sek