Podczerwone
logo_dlz.gif f-pl.png

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2006 Obiekt położony na wysokości 722 m n.p.m.

min 215 1.jpgBudynek stacyjny - widok od strony peronu. Obecnie jest to posesja prywatna, natomiast po sąsiedzku rozlokowała się jakaś samochodowa firma przewozowa. Dawna równia stacyjna (choć strasznie rozjeżdżona) nadaje się na parking dla ciążkich ciężarówek aż za dobrze :(
min 215 2.jpgZiemny peron w Podczerwonym - widok na południe - dawny wyjazd w kierunku Suchej Hory.
min 215 3.jpgJeszcze jedno ujęcie z miejsca gdzie kiedyś były tory. Po lewej dawny wyjazd w kierunku Nowego Targu.
Kolejowe przejście graniczne w Podczerwonym - gdyby dziś jeszcze istniało, byłoby czwartym pomiędzy Polską a Słowacją (trzy pozostałe to Łupków, Muszyna i Zwardoń). Ale komunikacja przez granicę zakończyła się tutaj tuż po zakończeniu II wojny, natomiast tor do Suchej Hory został zlikwidowany w roku 1965 (wtedy gdy granice miały łączyć a nie dzielić). Na odcinku Nowy Targ - Podczerwone pociągi pasażerskie jeździły do roku 1981, towarowe o 7 lat dłużej. W roku 1991 linia ta ostatecznie przestała istnieć.
Obecnie co pewien czas powraca pomysł reaktywacji połączenia Nowy Targ - Trstená a nawet zintegrowania go z systemem słowackiej, tatrzańskiej "elektriczki". Ale czy jest to pomysł możliwy do realizacji ? Myślę że wątpię ponieważ:
Co do punktu drugiego - wystarczy spojrzeć na pierwszą lepszą turystyczną mapę Słowacji. Linia taka aby osiągnąć "elektriczkę" musiałaby sforsować Góry Choczańskie (Chočské Vrchy) i okrążałaby całe Tatry Zachodnie. Prowadziłaby więc przez bardzo trudny, typowo górski teren. A więc inwestycja karkołomna i kosztowna zarazem, a takiej nie sfinansuje nikt, nawet Unia Europejska. Chyba tańsze byłoby przebicie tunelu pod Tatrami z Kuźnic do Štrbskiego Plesa - ale traktuję to jako oczwistą, komunikacyjną fantastykę.
Co do punktu pierwszego - odcinek z Nowego Targu do Podczerwonego został "zwinięty" w 1991 r, a więc 2 lata przed spodziewanym już wcześniej "aksamitnym rozwodem" i uzyskaniem przez Słowację niepodległości. Jeżeli więc teraz mówimy o reaktywacji tej linii, to co za dureń i po co nakazał jej rozbiórkę 15 lat temu ? Nikt nie przewidział że w zjednoczonej Europie jeszcze może się przydać ? Ponadto przywrócenie tego szlaku do stanu używalności polegałoby nie tyle na jego odbudowie, co na wybudowaniu go od podstaw. Nasypy w wielu miejscach są rozjeżdżone przez miejscowych rolników, małe mostki zostały rozebrane, mosty duże (jak ten w Rogoźniku) istnieją jeszcze tylko dlatego że nie da się ich zbyt łatwo rozkręcić lub pociąć (docelowo - ukraść), w budynkach stacyjnych w Czarnym Dunajcu i Podczerwonym od dawna mieszkają prywatni lokatorzy a ruiny stacji w Suchej Horze powoli zapadają się w torfowisku. Zresztą - nie istnieje już także fizycznie odcinek Trstená - Suchá Hora. Słowacy zlikwidowali go w latach 70-tych, można więc powiedzieć że wina częściowo leży także po ich stronie.
Podsumowując - szanse powrotu pociągów na linię Nowy Targ - Trstená ja osobiście skromnie oceniam jako zerowe.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PODCZERWONE
1945 ---> SUCHÁ HORA
1981 ---> Czarny Dunajec - NOWY TARG
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Podczerwone ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Podczerwone ❋  Atlas Kolejowy Polski
Strona główna | Małopolska | Województwo Małopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 215 |

Liczba gości na stronie Podczerwone od 28 listopada 2006: 8423
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 października 2017 / 19:58
Średnia wejść dziennie: 2.12

Wpis do bazy MySQL: 28 listopada 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 5 czerwca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.015 sek