Zwardoń
Zw logo_ks.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008 Obiekt położony na wysokości 660 m n.p.m.

min 19 1.jpgTo już granica polsko - słowacka i najwyższy punkt szlaku z Żywca do Čadcy - 751 m.n.p.m. A jeszcze na początku lat 90-tych miejsce to wyglądało zupełnie inaczej. Po wojnie szlak ze Zwardonia w kierunku przystanku Skalité Serafínov został przerwany, Przełęcz Zwardońską zarosły drzewa a polskie lokomotywy (do roku 1986 parowozy, później elektrowozy) podczas manewrów stacyjnych dojeżdżały dosłownie do samego granicznego płotka. Na początku lat 90-tych (dokładnie 1 czerwca 1992 r.) nastąpiła odbudowa toru i otwarcie przejścia granicznego, a w 2002 r. sieć trakcyjną pociągnięto dalej w kierunku Čadcy.
Słowacki autobus szynowy z Čadcy dojeżdża do Zwardonia.
min 19 2.jpgObecnie jest to dość ruchliwe kolejowe przejście graniczne ze Słowacją (jedno z trzech), a w roku 2001 powiało w Zwardoniu wielkim światem - w składzie przejeżdżającego tędy pociągu "Batory" z Budapesztu Keleti do Warszawy Wschodniej pojawiły się bezpośrednie wagony do Sankt Petersburga i Moskwy.
Widok na wschód - wyjazd w kierunku Żywca.
min 19 3.jpgTa sama stacja 11 lat później. Na tor 2 przy peronie 1 wjeżdża spóźniony pospieszny "Góral" z Žyliny do Katowic. Został przyprowadzony przez słowacki elektrowóz 163 123-3. Za chwilę zacznie się odprawa graniczna. Po sąsiedzku (tor 1, peron 2) zmodernizowana jednostka EN 57 - 2005 która niedawno przyjechała z Bielska Białej Głównej.
Widok od strony wjazdu z Żywca.
min 19 4.jpg"Góral" gotowy do dalszej drogi. Do Katowic będzie ciągnięty przez naszą EU 07 - 108.
min 19 5.jpgBudynek stacji - widok od strony kurortu.
min 19 6.jpgPrzeciwległy skraj stacji. Na torze 3 stoi gotowy do przekroczenia granicy ciężki skład towarowy z podwójnym elektrowozem ET 41. Obecnie Zwardoń jest głównym kolejowym przejściem granicznym Polski ze Słowacją, więc obecność takich kolosów na tej górskiej linii jest zwykłą codziennością.
min 19 7.jpgWidok z kładki nad torami. Jak widać - ta graniczna stacja dosłownie pęka w szwach, ale na linii Żywiec - Zwardoń - Čadca miejsca na postój jest niewiele. Inne stacje polskiego fragmentu tego szlaku to zwykłe, krótkie mijanki. Pamiętają one czasy socjalizmu gdy była to ślepa, drugorzędna linia praktycznie tylko z ruchem pasażerskim a nie międzynarodowa magistrala. Inaczej jest na odcinku słowackim. Tam kilka lat temu całkowicie przebudowane zostały stacje Skalité i Čierne pri Čadci - teraz są to duże stacje postojowe.
Pociąg towarowy ze słowackim elektrowozem serii 183 wyrusza w drogę w kierunku Čadcy.
min 19 8.jpgUjęcie odwrotne. Pociąg towarowy z polską ET 41 właśnie przejeżdża polsko - słowacką granicę. Za chwilę wjedzie w obręb stacji.
min 19 9.jpg"Rachowiec" z Katowic. Przyjechał o 9:39, teraz ten sam skład jako osobowy do stacji Czechowice Dziedzice o 11:32 czeka na odjazd.
min 19 10.jpgA to jeszcze odpoczywający słowacki elektrowóz 163 113-4. Za chwilę z okolic nastawni Zdn (zasypany śniegiem peron 1a) przejedzie na drugi koniec stacji...
min 19 11.jpg...gdzie oczekiwać będzie na podpięcie "Skalnicy" z Krakowa Głównego do Žyliny. "Skalnica" odjedzie stąd o 11:21.
min 19 12.jpgElektrowóz EU 07 - 030 który przyjechał z "Rachowcem" z Katowic stoi na granicy polsko - słowackiej.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zwardoń ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Zwardoń ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Zwardoń ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZWARDOŃ
1945 ---> SKALITÉ SERAFÍNOV
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZWARDOŃ
1992 ---> SKALITÉ SERAFÍNOV
Strona powstała przy współpracy Roberta Javorki z Čadcy (Słowacja).
ROZKŁAD JAZDY

Zwardoń

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | GOP i Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 19 |

Liczba gości na stronie Zwardoń od 30 września 2006: 7600
Data i czas poprzedniego wejścia: 26 czerwca 2017 / 19:42
Średnia wejść dziennie: 1.94

Wpis do bazy MySQL: 5 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 5 lipca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.1 sek