Baborów |
Bw |
|
|
|
|
Bauerwitz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Baworów | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 232 m n.p.m.
|
|
 | Budynek stacji - ujęcie z peronu 2 od strony wschodniej. Sterczący przy lewej krawędzi zdjęcia komin to jedyny i ostatni ślad po tutejszej cukrowni. III RP zrównała ją z ziemią. |
 | Przekraczamy dwa tory. Budynek stacji - ujęcie z peronu 1. Trzeba się było chyba mocno namęczyć by przewrócić te dwa betonowe kwietniki... |
 | Widok na północny zachód - wyjazdy do Głubczyc i Kędzierzyna Koźla. Stalowa kładka nad torami łącząca plac Dworcowy i ulicę Kolejową - od lat zamknięta dla pieszych - trzyma się jako całość już tylko siłą inercji. Próbowałem na nią wejść i zdecydowanie tego odradzam. O wypadek nie trudno. Lekko po prawej schowała się w zaroślach nastawnia dysponująca "Bw". Jest bardzo ciekawie położona - na przedłużeniu peronu 1 pomiędzy torami prawie naprzeciw budynku stacji. Ale jej stan jest wprost opłakany. |
 | Budynek stacji - ujęcie z peronu 1 od strony zachodniej. |
 | Jeden z niewielu czynnych torów na stacji. |
 | Sygnalizator po lewej (to była tarcza manewrowa) jako jedyny nie przetrwał w całości do naszych czasów. Na wprost peron 1. |
 | Peron ten był częściowo schowany pod wiatą. Może dlatego że obsługiwał ruch na linii ważniejszej - tej z Raciborza do Głubczyc. |
 | Z torów przy peronie 2 korzystały pociągi jadące do Kędzierzyna Koźla i Pilszcza (po roku 1992 już tylko do Kędzierzyna). Drugiej wiaty stacja w Baborowie nigdy się nie doczekała. Przejścia podziemnego też nie. |
 | To była kiedyś duża stacja. Duża jak na miejsce gdzie powstała - strefa przygraniczna i skrzyżowanie dwóch lokalnych linii kolejowych. 2 perony wyspowe, lokomotywownia, obrotnica, wieża wodna. Część towarowa liczyła 6 torów i niezliczoną liczbę bocznic. I jeszcze pod koniec XX wieku to wszystko żyło. Teraz zapraszam chętnych do znalezienia wspomnianych budowli tutaj - na miejscu. Z wyjątkiem zdemolowanej wieży ciśnień która jeszcze stoi odszukanie innych budowli świadczących o dawnej wielkości węzła kolejowego w Baborowie jest mocno problematyczne. |
 | Widok na południowy wschód. Po prawej ogromny elewator zbożowy będący obecnie własnością firmy ECCO Agro. To dzięki tej fabryce w grudniu 2016 r. pociągi towarowe wróciły do Baborowa po czterech latach przerwy. Jednak powrotu pociągów pasażerskich w te okolice Śląska Opolskiego raczej spodziewać się nie należy. |
 | Raz jeszcze widok na południowy wschód. Na wprost wyjazd do Pietrowic Wielkich (dalej Racibórz - obecnie jest to jedyny czynny wylot z tutejszej stacji) oraz w prawo nieistniejący już wyjazd w stronę granicy z Czechami do Pilszcza. Po lewej widzimy coraz bardziej zrujnowaną nastawnię wykonawczą "Bw1". A ten zezwalający na jazdę semafor to taki żarcik - prawda ? |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Baborów ❋
Baza Kolejowa Kolej.one.pl
-
Stacja Baborów ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Baborów + manewry ❋ You Tube
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BABORÓW |
1992 |
---> PILSZCZ |
1997 |
---> KĘDZIERZYN KOŹLE ZACHODNIE |
2000 |
---> GŁUBCZYCE |
2000 |
---> Pietrowice Wielkie - RACIBÓRZ |
|
Pociągi pasażerskie na linii Racibórz - Baborów - Głubczyce - Racławice Śląskie kursowały do 27 maja 2000 r. |
|