Baborów
Bw logo_tow.gif f-pl.png

Bauerwitzprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Baworówpierwsza powojenna polska nazwa stacji

  Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2018     Obiekt położony na wysokości 232 m n.p.m. 

min 705 1.jpgBudynek stacji - ujęcie z peronu 2 od strony wschodniej. Sterczący przy lewej krawędzi zdjęcia komin to jedyny i ostatni ślad po tutejszej cukrowni. III RP zrównała ją z ziemią.
min 705 2.jpgPrzekraczamy dwa tory. Budynek stacji - ujęcie z peronu 1. Trzeba się było chyba mocno namęczyć by przewrócić te dwa betonowe kwietniki...
min 705 3.jpgWidok na północny zachód - wyjazdy do Głubczyc i Kędzierzyna Koźla. Stalowa kładka nad torami łącząca plac Dworcowy i ulicę Kolejową - od lat zamknięta dla pieszych - trzyma się jako całość już tylko siłą inercji. Próbowałem na nią wejść i zdecydowanie tego odradzam. O wypadek nie trudno. Lekko po prawej schowała się w zaroślach nastawnia dysponująca "Bw". Jest bardzo ciekawie położona - na przedłużeniu peronu 1 pomiędzy torami prawie naprzeciw budynku stacji. Ale jej stan jest wprost opłakany.
min 705 4.jpgBudynek stacji - ujęcie z peronu 1 od strony zachodniej.
min 705 5.jpgJeden z niewielu czynnych torów na stacji.
min 705 6.jpgSygnalizator po lewej (to była tarcza manewrowa) jako jedyny nie przetrwał w całości do naszych czasów. Na wprost peron 1.
min 705 7.jpgPeron ten był częściowo schowany pod wiatą. Może dlatego że obsługiwał ruch na linii ważniejszej - tej z Raciborza do Głubczyc.
min 705 8.jpgZ torów przy peronie 2 korzystały pociągi jadące do Kędzierzyna Koźla i Pilszcza (po roku 1992 już tylko do Kędzierzyna). Drugiej wiaty stacja w Baborowie nigdy się nie doczekała. Przejścia podziemnego też nie.
min 705 9.jpgTo była kiedyś duża stacja. Duża jak na miejsce gdzie powstała - strefa przygraniczna i skrzyżowanie dwóch lokalnych linii kolejowych. 2 perony wyspowe, lokomotywownia, obrotnica, wieża wodna. Część towarowa liczyła 6 torów i niezliczoną liczbę bocznic. I jeszcze pod koniec XX wieku to wszystko żyło. Teraz zapraszam chętnych do znalezienia wspomnianych budowli tutaj - na miejscu. Z wyjątkiem zdemolowanej wieży ciśnień która jeszcze stoi odszukanie innych budowli świadczących o dawnej wielkości węzła kolejowego w Baborowie jest mocno problematyczne.
min 705 10.jpgWidok na południowy wschód. Po prawej ogromny elewator zbożowy będący obecnie własnością firmy ECCO Agro. To dzięki tej fabryce w grudniu 2016 r. pociągi towarowe wróciły do Baborowa po czterech latach przerwy. Jednak powrotu pociągów pasażerskich w te okolice Śląska Opolskiego raczej spodziewać się nie należy.
min 705 11.jpgRaz jeszcze widok na południowy wschód. Na wprost wyjazd do Pietrowic Wielkich (dalej Racibórz - obecnie jest to jedyny czynny wylot z tutejszej stacji) oraz w prawo nieistniejący już wyjazd w stronę granicy z Czechami do Pilszcza. Po lewej widzimy coraz bardziej zrujnowaną nastawnię wykonawczą "Bw1". A ten zezwalający na jazdę semafor to taki żarcik - prawda ?
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Baborów ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Baborów ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Baborów + manewry ❋ You Tube
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BABORÓW
1992 ---> PILSZCZ
1997 ---> KĘDZIERZYN KOŹLE ZACHODNIE
2000 ---> GŁUBCZYCE
2000 ---> Pietrowice Wielkie - RACIBÓRZ
Pociągi pasażerskie na linii Racibórz - Baborów - Głubczyce - Racławice Śląskie kursowały do 27 maja 2000 r.
Strona główna | Okolice Nysy | Województwo Opolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 705 |

Liczba gości na stronie Baborów od 2 września 2018: 52
Data i czas poprzedniego wejścia: 19 października 2018 / 12:30
Średnia wejść dziennie: 1.07

Wpis do bazy MySQL: 2 września 2018
Ostatnia modyfikacja strony: 2 września 2018
2004 - 2018
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek