Głubczyce
Gb     MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE logo_dln.gif f-pl.png

Leobschützprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Głąbczycepierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Głubczyce - stacja oddana do użytku w roku 1855  ❋  WB - Wilhelmsbahn AG / Kolej Wilhelma

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018   Obiekt położony na wysokości 277 m n.p.m. 

min 704 1.jpgNa stację w Głubczycach dojeżdżamy z centrum ulicami Powstańców Śląskich i Dworcową. W pewnym momencie, po prawej trafiamy na to coś. Neorenesansowy budynek dworca pochodzący z 1890 r. był przez dziesięciolecia punktem charakterystycznym i jedną z wizytowek miasta. Zbudowany został w kształcie lokomotywy. Ponad 20-to metrowa wieża imitowała komin parowozu a na jej szczycie urządzony był punkt widokowy. Parter i piętro były kotłem maszyny, a nadbudówka kabiną maszynisty. To wszystko kiedyś było. Dzisiaj mamy syf z gilem. Zagryzamy mocno zęby i wchodzimy na teren stacji.
min 704 2.jpgSyf z gilem od strony peronów. Mija 18 lat od odjazdu stąd ostatniego pociągu.
min 704 3.jpgWidok na wschód. Lekki zakręt w prawo i wyjazd do Baborowa. Wcześniej mamy jeszcze przecięcie torów z ulicą Oświęcimską która prowadzi w kierunku granicy z Czechami w Pietrowicach - DK nr 38.
min 704 4.jpgPeron 2 z zachowaną wiatą (że też ona jeszcze stoi) oraz ozdobną balustradą przy wejściach do dawnego, zasypanego lata temu przejścia podziemnego. No i to towarzystwo: 1 x ♀ oraz 3 x ♂. Jeszcze do tych państwa wrócimy.
min 704 5.jpgWidok na zachód - wyjazdy do Racławic Śląskich (istniejący ale nieczynny - za stacją lekko w prawo) oraz do Pietrowic Głubczyckich (rozebrany około roku 2009 - za stacją lekko w lewo). Linia do Pietrowic przed ostatnią wojną przekraczała granicę (wówczas była to granica Niemiec i Czechosłowacji) i prowadziła do węzłowej stacji w Krnovie. Po wojnie - w erze demokracji ludowej oraz pokoju między narodami odcinek graniczny tak jak prawie wszystkie inne na Śląsku Opolskim został zlikwidowany i zaorany.
min 704 6.jpgPodobne ujęcie - po prawej dawne magazyny stacyjne, w czasach funkcjonowania stacji było tu kilka torów postojowych i ogólnie spory ruch towarowy.
min 704 7.jpgmap_1_gu.jpg
min 704 8.jpg
Dwa powyższe zdjęcia to obraz w pewnym sensie porządkujący ogólne pojęcie o aktualnym stanie dworca kolejowego w Głubczycach - istniejące jeszcze perony stacji widziane od strony zachodniej. Zdjęcie górne - peron 1, zdjęcie dolne - peron 2.

Mapa przedstawia nie tak odległą ale jednocześnie całkowitą likwidacjię węzła kolejowego w Głubczycach.
●●● istniejące ale nieczynne od roku 2000 linie do Baborowa i do Racławic Śląskich.
●●● linia do Pietrowic Głubczyckich zamknięta w roku 1970 i zdewastowana / ostatecznie zlikwidowana w latach 2002 - 2009.
min 704 9.jpgNa koniec ogólne spojrzenie na budynek dworcowy i stacyjne perony z tej samej strony. Rozpacz. Robiąc takie zdjęcia robi się niedobrze :(
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 158: Racibórz - Baborów - Głubczyce - Racławice Śląskie.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 158: Racibórz - Baborów - Głubczyce - Racławice Śląskie.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 163: Racibórz - Krzanowice Południowe.
b) tabela nr 164: Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1969/70
a) tabela nr 163: Racibórz - Krzanowice Południowe.
b) tabela nr 164: Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Głubczyce ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Głubczyce ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie - Krnov znajdują się na stronie stacji Krnov.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁUBCZYCE
1970 ---> PIETROWICE GŁUBCZYCKIE
2000 ---> RACŁAWICE ŚLĄSKIE
2000 ---> BABORÓW
1*. Wchodząc na stację od razu zobaczyłem będącą pod lekkim wpływem czwórkę tubylców okupującą peron 2. Wiedziałem że wchodzę na ich teren więc prawie na pewno dojdzie do konfrontacji. Musiałem zagrać va banque. Podszedłem więc do towarzystwa, grzecznie się przywitałem i zapytałem, co słychać. Odpowiedź prawie zwaliła mnie z nóg.
     - Czekamy na Pendolino. Za 15 minut ma tędy przejechać.
Towarzystwo chwilę się pośmiało, ale było to jakieś takie sztuczne. Później tubylcy zaczęli rozwijać temat. Już na poważnie.
     - A o czym mówić. Przecież pan widzi jak wszystko tutaj jest rozpierdolone. Szkoda gadać.
Słuchałem i nie zaprzeczyłem. Powiedziałem że jestem turystą z Łodzi i że fotografuję właśnie takie rozsypujące się miejsca po to by uzmysłowić innym jak kolej w Polsce z wyjątkiem kilku reprezentacyjnych tras od lat w szybkim tempie (mimo obietnic władz) schodzi na psy. Zanietrzeźwieni autochtoni zaufali mi na tyle że po kilkunastu minutach rozmowy chcieli mnie poczęstować kielichem. Oczywiście odmówiłem, zapytałem czy mogę porobić fotki i obiecałem że będą poza kadrem. Nie robili żadnych problemów a na koniec życzyli szerokiej drogi. Pozdrawiam !

2*. Pociągi pasażerskie na linii Racibórz - Baborów - Głubczyce - Racławice Śląskie kursowały do 3 kwietnia 2000 r. Przypomnijmy - tego dnia wycofano pociągi pasażerskie z 1028 km linii kolejowych w Polsce tłumacząc to "koniecznością zmian sposobów finansowania tego rodzaju przewozów i usprawnienia procesu eksploatacyjnego". Połączenia kolejowe zniknęły nie tylko tutaj - w Głubczycach, ale w szeregu innych miast powiatowych - chociażby w Nowym Mieście Lubawskim, Dąbrowie Tarnowskiej, Lubartowie i Myśliborzu oraz w znanym kurorcie - Karpaczu.
Dyrektorem generalnym PKP był wówczas Krzysztof Celiński - człowiek wyjątkowo odporny na wszelkie zmiany polityczne u szczytów władzy. Nie było to jego jedyne osiągnięcie w likwidowaniu linii i połączeń kolejowych na masową skalę. Krzysztof Celiński zadziałał ponownie 24 czerwca tego samego roku czyli niecałe 3 miesiące później. Jego decyzją zlikwidowano wówczas pociągi na następnych 678 km linii kolejowych. Łącznie w ciągu kwartału udało się więc panu Celińskiemu wyciąć z sieci krajowych połączeń pasażerskich 1706 km linii kolejowych !!! Z uwagi na niewątpliwy rozmach oraz całkowite, totalne wyjebanie na głosy społeczności lokalnych był to bezprecedensowy, najbardziej drastyczny i głupi przypadek likwidacji kolejowego ruchu pasażerskiego w naszej części Europy.

3*. W roku 1989 (od 3 do 14 kwietnia) budynek dworca był rekwizytem w kręceniu wojennego filmu Triumph Of The Spirit (Triumf Ducha) z Willemem Dafoe w roli głównej. Dworzec w Głubczycach udawał dworzec w greckich Salonikach. Wtedy jeszcze jakoś wyglądał. Obecnie co najwyżej mógłby zagrać obiekt na potrzeby cyklu Wyburzacze telewizji TVN Turbo.

4*. Ostatnie informacje dotyczące budynku dworca w Głubczycach mówią o tym że grozi on częściowym zawaleniem i że jeżeli odpowiednie służby nie podejmą szybkiej interwencji, to obiekt będzie nie do uratowania. Sprawa (podobno) trafiła do prokuratury. Niestety, budynek jest własnością prywatną, władze Głubczyc sprzedały dworzec w roku 2013 prywatnemu inwestorowi. Teraz chcą go odkupić, ale działania nie przynoszą skutku. Biedactwa. Trwa za to wymiana urzędowych pism. Od sześciu lat. Trwa mać. Biorą w niej udział władze różnego szczebla, urzędy, służby i firmy - cytuję za stroną internetową miejscowego Urzędu Gminy: Urząd Gminy, Urząd Miasta, Opolski Wojewódzki Konserwator Zabytków (tak - obiekt od lipca 2013 r. jest wpisany do rejestru zabytków !), Straż Miejska, Nadzór Budowlany, różne spółki i spółeczki (McGOWAN, Court Park Gallery, Fosa 30, UAVAV), Prokuratura Rejonowa. I co ? Gówno. Prawdopodobna i bliska sekwencja wydarzeń jest taka że niebawem budynek ulegnie nieodwracalnym zniszczeniom - kilkanaście lat bez konserwacji robi swoje. Wówczas wszyscy odetchną z ulgą i pójdą na wódkę. Wspólnie. A winnego oczywiście nie będzie - po tylu latach odpowiedzialność jest wystarczająco rozmyta i nieczytelna. Polska paranoja.

5*. Linia z Raciborza do Racławic Śląskich prowadząca pomiędzy wzgórzami południowych, przygranicznych rubieży Opolszczyzny poddała się "reformatorom" polskiego kolejnictwa w roku 2000. Owi mędrcy zdecydowali że komunikacja kolejowa w tym zakątku Polski nie jest i nie będzie już potrzebna. Ale zastanawia rezultat ich decyzji. O ile wschodni fragment z Raciborza do Baborowa oraz krótka, boczna odnoga z Pietrowic Wielkich do Kietrza jako tako funkcjonują w sezonowym ruchu towarowym, tak dalej nie ma nic. Od lat nie ma żadnej (z wyjątkiem plotek) konkretnej informacji o powrocie kolei do powiatowego przecież miasta jakim są Głubczyce. Region wykluczony komunikacyjnie - mam wrażenie że (niestety) z cichą zgodą władz województwa. Nie pierwszy na mapie Polski i nie ostatni. Pytanie do Ministerstwa Infrastruktury związane z programem "Kolej Plus" jest więc proste - czy w ogóle nastąpi kiedyś reaktywacja ruchu pasażerskiego z Głubczyc w stronę Raciborza lub Nysy ?
Strona główna | Okolice Nysy | Województwo Opolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 704 |

Liczba gości na stronie Głubczyce od 26 grudnia 2019: 1883
Data i czas poprzedniego wejścia: 27 marca 2024 / 19:47
Średnia wejść dziennie: 1.22

Wpis do bazy MySQL: 26 grudnia 2019
Ostatnia modyfikacja strony: 4 marca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.032 sek