Starogard Gdański
SG logo_pr.gif f-pl.png

Starogardakaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski)

 Starogard Gdański - stacja oddana do użytku w roku 1871  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 93 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Piotra Ratyńskiego ze Starogardu Gdańskiego
Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
min 297 1.jpgWizyta 1 - rok 2009.

Niegdyś była to węzłowa stacja leżąca na styku polskiego fragmentu Ostbahnu (odcinek z Chojnic do Tczewa) oraz dwóch lokalnych, bocznych linii - do Skarszew i do Skórcza. Obecnie dawny Ostbahn ma charakter już tylko lokalny, linia do Skarszew została fizycznie zlikwidowana w roku 1998, a na linii do Skórcza teoretycznie jest prowadzony ruch towarowy. Praktycznie funkcjonuje on tylko do Zakładów Zbożowych w Jabłowie, dalej linia jest nieprzejezdna.
Widok na zachód - wyjazdy w kierunku Chojnic i Skarszew (ten drugi już nie istnieje).
min 297 2.jpgPotężna wiata peronowa jak przystało na dworzec położony na dawnej magistrali. Pasażerowie oczekują na poranny szynobus (jesienią jeździła tu seria SA 102) z Tczewa do Chojnic.
Widok na wschód - wyjazdy w kierunku Tczewa i Skórcza.
min 297 3.jpgNa stację wjeżdża pociąg osobowy "Tur" z Chojnic do Gdyni Głównej. Ma 10 minut opóźnienia. Z przodu SU 45 - 018 (PKP PR Bydgoszcz) świeżo przemalowana na czerwono łącznie z dachem. Nawet nie wygląda to tak źle...
min 297 4.jpgBudynek dworca od strony miasta - oczywiście ul. Kolejowa :)
min 297 5.jpgWizyta 2 - rok 2021.

Ogóne spojrzenie na zrekonstruowaną stację z peronu 2 od strony wschodniej. Po lewej budynek dworca. Myliłby się ktoś myśląc, że peron 2 jest w zasięgu bez potrzeby skorzystania z przejścia podziemnego. Przejście na poziomie torów zakwalifikowane jako ułatwienie dla niepełnosprawnych jest zabezpieczone furteczką i otwierane tylko na specjalne życzenie.
min 297 6.jpgPeron 2 wraz z wiatą został całkowicie odnowiony. Peronu 3 to nie dotyczy. Odjeżdżały z niego pociągi do Skarszew, ale w roku 1998 linia ta została rozebrana (jako jedna z pierwszych na Pomorzu Gdańskim) i teraz jego obecność na stacji polega już tylko na tym że jest.
Bardziej po prawej - nieco w zaroślach dwa semafory wyjazdowe F17 i F19 stojące przy torach tranzytowo - towarowych.
min 297 7.jpgXIX-to wieczny budynek dworca wykonany z żółtej cegły został gruntownie odrestaurowany w roku 2018. W głównym budynku urządzono poczekalnię, kasy i toalety. Jest teraz zasadniczą częścią zintegrowanego węzła komunikacyjnego.
min 297 8.jpgPonownie nieużywany peron 3. Na jego zachodnim krańcu (tak samo jak na peronie 2) widać zejście do przejścia podziemnego, ale tunel przegrodzony jest siatką. Na peron 3 legalnie wejść się nie da.
min 297 9.jpgPrzechodzimy w miejsce które kiedyś było początkiem peronu 1. Było, ponieważ po modernizacji pasażerskiej części stacji peron ten został faktycznie zlikwidowany. Na planie pierwszym semafory wyjazdowe E4 i E2 w stronę Chojnic.
min 297 10.jpgTe same semafory widziane z peronu 2. Maluch E4 to niewątpliwa, sygnalizacyjna (dla koneserów :) atrakcja stacji i techniczny unikat. Przypomnę że podobne urządzenia stoją (mam nadzieję że jeszcze) w Chełmży i Turuniu Wschodnim.
min 297 11.jpgUjęcie w kierunku zachodnim. Dawny Ostbahn czyli dwutorowa magistrala w kierunku Chojnic na wprost oraz nieistniejący już wyjazd do Skarszew - za stacją łuk na północny zachód. Linia ta - umożliwiająca przecież bezpośredni dojazd do Kościerzyny została zaorana w roku 1998, a więc w czasach gdy infrastrukturę kolejową rozpieprzano dosłownie wszędzie.
min 297 12.jpgJest 15:50. Na stację (tor 1 przy peronie 2) wjeżdża skład Polregio relacji Tczew - Chojnice. Skład prowadzi podwójny zestaw SA 133 - 004 produkcji PESA Bydgoszcz S.A. Z tyłu mamy jeszcze (chociaż niezbyt to widać) drugoklasową "bonanzę" 120A.
min 297 13.jpgKolejne trzy semafory wyjazdowe do Chojnic: E1, E3 i E5. Na E1 podany sygnał "Sr3" dla pociągu Polregio. Dlaczego ograniczenie prędkości ? Specyficzny detal techniczny stacji. Nieparzysty tor główny zasadniczy w stronę Chojnic musi pokonać przejście międzytorowe rozjazdem nie "na wprost", a po łuku w prawo, więc według zasad powyżej 40 km/h się nie da.
min 297 14.jpgmap_1_st.jpg
min 297 15.jpg
Przenosimy się na przeciwległy brzeg stacji. Peron 2 - wyjazdy w kierunku wschodnim: Ostbahn do Tczewa (na wprost) oraz do Skórcza (za stacją łagodnym łukiem w prawo). Początkowy fragment linii do Skórcza (niecałe 9 km) jest obecnie bocznicą do elewatora zbożowego w Jabłowie. Ciąg dalszy linii został rozebrany w roku 2015. Po lewej stojące nieco w krzakach na dwóch torach tranzytowo - towarowych cysterny firmy GATX.

Starogard Gdański pozostaje jedną z najbardziej "ukształtowionych" sygnalizacyjnie stacji w naszym kraju - oby jak najdłużej. Przed nami kolejne semafory wyjazdowe. Od lewej mamy: C7, C5, C3, C1 i C2 - jedyny jednoramienny w tym szeregu oraz cztery mechaniczne TM. Na wiadukcie ul. Gdańska, za wiaduktem nastawnia dysponująca "SG".

Mapa przedstawia stopniową degradację węzła kolejowego w Starogardzie Gdańskim.
●●● linia istniejąca i czynna zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew.
●●● nieistniejąca od roku 1998 linia do Skarszew.
●●● początkowy fragment linii do Skórcza funkcjonujący jeszcze jako bocznica towarowa na odcinku Starogard Gdański - Jabłowo.

min 297 16.jpgNa koniec raz jeszcze zachodni skraj pasażerskiej części stacji - budynek dworca widziany z peronu 2...
min 297 17.jpg...oraz peronu 1 który w tym miejscu zamienił się w stylową alejkę.
min 297 18.jpgPrzejście podziemne i dwa opisane wcześniej klimatyczne semaforki widziane z peronu 1.
min 297 19.jpgBudynek dworca widziany od strony miasta. Od jesieni 2018 r. ponownie stanowi (wraz z otoczeniem) jedną z architektonicznych perełek Starogardu Gdańskiego.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
b) tabela nr 433: Smętowo - Skórcz - Szlachta - Lipowa Tucholska.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Starogard Gdański ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Starogard Gdański ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Starogard Gdański ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Piła Główna - Chojnice - Tczew (czyli środkowego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronie stacji Chojnice.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji STAROGARD GDAŃSKI
1989 ---> SKARSZEWY
1997 ---> SKÓRCZ
ROZKŁAD JAZDY

Starogard Gdański

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 297 |

Liczba gości na stronie Starogard Gdański od 10 stycznia 2008: 9447
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 23:23
Średnia wejść dziennie: 1.6

Wpis do bazy MySQL: 10 stycznia 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 12 maja 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.043 sek