Skarszewy
Sz logo_dlz.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2011 Obiekt położony na wysokości 129 m n.p.m.

min 491 1.jpgBudynek stacji od strony peronów. Obecnie jest to wielorodzinna kamienica.
min 491 2.jpgKrawędź peronu 2 - widok na północny wschód. Dawne i nieistniejące juź wyjazdy do Pszczółek (na wprost) oraz Starogardu Gdańskiego (za stacją łagodny łuk o pełne 180° w prawo). Pozostałości po tej linii są dość słabo widoczne w terenie. Spośród linii wychodzących z węzła w Skarszewach została ona rozebrana jako pierwsza - już w roku 1998.
min 491 3.jpgWszystkie prezentowane tu zdjęcia ze Skarszew mówią jedno - spóźniliśmy się. Tak samo jak rok wcześniej w Myśliborzu zastaliśmy w zasadzie tylko ruiny. Czyżby próbie rozbiórki poddane zostały nawet perony ? Tak jakby przejechał tędy ciężki sprzęt ciągnący za sobą gigantyczne grabie.
min 491 4.jpgWidok na zachód - dawny wyjazd do Kościerzyny. Kiedyś były tu tory postojowe a po prawej stronie stacji znajdowała się lokomotywownia. Teraz mamy tu klepisko ze sterczącymi absurdalnie po środku latarniami, pora więc na cytat: "Ostatnie kilkadziesiąt lat rządów ludzi mądrych inaczej doprowadziły tu wszystko do ruiny". Nic dodać, nic ująć.
Skarszewy
mapa topograficzna - rok 1935
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
SRJP 1988/89 - tab. 432.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
a) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
b) tabela nr 433: Smętowo - Skórcz - Szlachta - Lipowa Tucholska.
SRJP 1988/89 - tab. 435.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
a) tabela nr 435: Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna.
b) tabela nr 437: Brodnica - Iława.
Na zakończenie naszej wizyty tutaj odrobina historii nie najnowszej. Funkcjonowanie zasadniczej linii przechodzącej przez Skarszewy, czyli połączenia Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna zagmatwało się w wyniku ustaleń Traktatu Wersalskiego i powstania Wolnego Miasta Gdańska. Została ona przecięta granicą państwową i ruch w stronę Pszczółek został mocno ograniczony. Jednak w czasach dwudziestolecia międzywojennego odcinki Starogard Gdański - Skarszewy i Skarszewy - Kościerzyna miały swoją chwilę wielkości, gdyż przed wybudowaniem Magistrali Węglowej właśnie tędy prowadziło jedyne kolejowe połączenie polskiego wybrzeża z resztą kraju.
Tutejszy węzeł kolejowy przetrwał II wojnę i czasy Polski Ludowej. Nie przetrwał III RP - nie on jedyny. W roku 2008 stacja kolejowa w Skarszewach przestała istnieć.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Skarszewy ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Skarszewy ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SKARSZEWY
1989 ---> STAROGARD GDAŃSKI
1994 ---> KOŚCIERZYNA
2000 ---> PSZCZÓŁKI
Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 491 |

Liczba gości na stronie Skarszewy od 23 października 2016: 271
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 sierpnia 2017 / 22:15
Średnia wejść dziennie: 0.89

Wpis do bazy MySQL: 23 października 2016
Ostatnia modyfikacja strony: 23 października 2016
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.073 sek