Pyrzyce
Pr logo_tow.gif f-pl.gif

Pyritzprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Perzycepierwsza powojenna polska nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008 Obiekt położony na wysokości 38 m n.p.m.

min 351 1.jpgJeden czynny tor i reszta zarośnięta trawą. Całości obrazu dopełniają unieważnione semafory kształtowe - ponura sceneria.
Widok na południowy zachód - wyjazdy w kierunkach do Gryfina, Godkowa i Głazowa.
min 351 2.jpgZamknięty na głucho budynek stacji. Rozległy teren i okoliczne krzaki stanowią teraz całkiem przyjemny azyl dla miejscowych lumpów.
min 351 3.jpgA przecież całkiem niedawno było zupełnie inaczej. Stacja w Pyrzycach z trzema peronami, budynkiem dworcowym, wieloma torami postojowymi i przyległą infrastrukturą jeszcze w latach 80-tych prezentowała się nadzwyczaj okazale. Pociągi dalekobieżne co prawda stację tę omijały, jednak lokalne odjeżdżały stąd nie tylko do Stargardu Szczecińskiego i Myśliborza a także do dalekich stacji nad Odrą - do Gryfina, Siekierek a nawet Kostrzyna.
min 351 4.jpgRegres polskiej kolei stację w Pyrzycach dotknął szczególnie dotkliwie. Do roku 1992 można było stąd wyjechać w czterech kierunkach. W ciągu następnych 12-tu lat ruch pasażerski został tu całkiem wygaszony i węzeł praktycznie przestał istnieć. Linia do Stargardu Szczecińskiego (aktualnie jedyna działająca) to teraz tylko linia towarowa, odcinek do Głazowa przez Lipiany co prawda też posiada status linii towarowej, ale wykorzystywany jest sporadycznie. Pozostałe - nie remontowane i zdewastowane technicznie wyjścia z Pyrzyc są już albo rozebrane (linia do Gryfina), albo nieczynne i przeznaczone do rozbiórki (linia do Godkowa).
Na stacji całkiem nieźle zachowały się elementy sygnalizacji kształtowej - chociażby tarcza zaporowa.
min 351 5.jpgNie tylko - mamy tu także kształtową tarczę manewrową no i kształtowe semafory. Tak jakby czas na moment tu przystanął...
Widok na północny wschód - wyjazd w kierunku Stargardu Szczecińskiego. Tuż za nastawnią "Pr" linię kolejową przecina DK nr 3 z Zielonej Góry do Szczecina.
min 351 6.jpgPodobno realne jest przywrócenie zawieszonego w 2004 r. ruchu pasażerskiego do Stargardu Szczecińskiego. Patrząc na zabitą dechami nastawnię "Pr" chyba jednak nie za bardzo w to wierzę...
min swk py 1.jpg Muzealny wagon spalinowy SN 61 - 183 jako pociąg specjalny (impreza klubowa) na stacji Pyrzyce.

autor: I. Czepkowski (III-2001),
źródło: Świat Kolei 11/2001.

SRJP 1988/89 - tab. 361.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 361: Stargard Szczeciński - Pyrzyce - Godków / Myślibórz - Kostrzyn.
SRJP 1988/89 - tab. 369.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 369: Gryfino - Chwarstnica - Pyrzyce / Banie.
Jeszcze w latach 70-tych Pyrzyce były węzłem pięciokierunkowym. Obok wspomnianych wyżej szlaków kolejowych zaczynała się tutaj jeszcze jedna, dziś już zupełnie zapomniana linia do Płońska Pyrzyckiego o długości 19,2 km. Przed wojną (podobnie jak linia do Gryfina) była fragmentem dawnego systemu lokalnych połączeń kolejowych Pommersche Landesbahnen.

Wszystkie linie wychodzące z Pyrzyc na zachód i południe oraz węzły w Głazowie i Myśliborzu "załatwiła" budowa drogi ekspresowej S3 z Gorzowa Wielkopolskiego do Szczecina. Dlaczego ? Teraz nie stawia się już wiaduktów nad nieczynną linią kolejową. Teraz po prostu się ją przerywa i buduje w tym miejscu nasyp pod drogę. To od pewnego czasu jest polską specjalnością - żeby wybudować nowy ciąg komunikacyjny trzeba inny - może tylko chwilowo niewykorzystywany z pełną premedytacją rozpieprzyć. Ku uciesze i za cichym przyzwoleniem Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK i sporej części miejscowych władz, które swoje lokalne linie kolejowe mają głęboko w dupie. Bo po nas chociażby potop. Kiedyś, w przyszłości być może koleje lokalne powrócą do łask. Wtedy na takiej nieużywanej linii można by wykarczować krzaki i załatać ubytki w torach. Ale tunelu pod dwujezdniową ekspresówką wykopać się nie da...
W naszym pięknym kraju odbiera się miliardy złotych niedoinwestowanej od lat, walącej się kolei i przeznacza się je na inwestycje drogowe - styczeń 2011 r. Świadczy to tylko o kompetencjach ministrów (nazwiska pajaców POminę - i tak wiadomo o kogo chodzi) podejmujących takie chore decyzje.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z dawnej stacji węzłowej w Pyrzycach 31 marca 2004 r. Był to pociąg do Stargardu Szczecińskiego.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Pyrzyce ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Pyrzyce ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Pyrzyce ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Strecken Gryfino (Greifenhagen) - Pyrzyce (Pyritz) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  5. Strecken Stargard Szczeciński (Stargard) - Pyrzyce (Pyritz) - Myślibórz (Soldin) - Kostrzyn (Küstrin) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  6. Strecken Pyrzyce (Pyritz) - Godków (Jädickendorf) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  7. Strecken Pyrzyce (Pyritz) - Płońsko Pyrzyckie (Plönzig) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  8. Linia 411 Stargard - Pyrzyce / Kostrzyn ❋ Stargardzki Węzeł Kolejowy
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PYRZYCE
1954 ---> PŁOŃSKO PYRZYCKIE
1992 ---> Trzcińsko Zdrój - GODKÓW
1996 ---> Chwarstnica - GRYFINO
2000 ---> Głazów - MYŚLIBÓRZ
2004 ---> STARGARD SZCZECIŃSKI
Strona główna | Pomorze Zachodnie | Województwo Zachodniopomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 351 |

Liczba gości na stronie Pyrzyce od 7 lutego 2009: 6945
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 września 2017 / 04:01
Średnia wejść dziennie: 2.21

Wpis do bazy MySQL: 7 lutego 2009
Ostatnia modyfikacja strony: 22 marca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.046 sek