Myślibórz
Ms     MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE logo_dlz.gif f-pl.png

Soldinprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Myślibórz - stacja oddana do użytku w roku 1882  ❋  SCE - Stargard - Cüstriner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko - Kostrzyńskiej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010   Obiekt położony na wysokości 62 m n.p.m. 

min 453 1.jpgNiestety - spóźniłem się o kilka miesięcy. Z tego powodu zdjęcia ze stacji w Myśliborzu dokumentują już tylko pobojowisko jakie tu zostało. Niestety - to samo wrażenie będę mieć rok później fotografując pozostałości stacji w Skarszewach. Oglądając coś takiego można dostać mdłości, ale fakty są nieubłagane - stąd już żaden pociąg nigdy i nigdzie nie odjedzie.
Widok na zachód - dawny wyjazd w kierunku Kostrzyna.
min 453 2.jpgBudynek stacji - widok od strony dawnych peronów. Charakterystyczna, solidnie wyglądająca budowla z dwoma płaskimi dachami - dziś już pozamykana i zabetonowana na głucho. Kiedyś na górze były kolejarskie mieszkania - obecnie budynek w całości wygląda na opuszczony. Na dodatek z tej strony można bezkarnie go niszczyć - nikt nie widzi. Władze miasta podobno były bardzo za likwidacją kolei w Myśliborzu. Teraz "władze" zaczekają aż budynek sam się zawali ?
min 453 3.jpgBudynek po drugiej stronie torów to fragment dawnej parowozowni. Niewiele z niej zostało...
Zdjęcie powyżej to klepisko które jest dawną równią stacyjną. Wwidok od strony zachodniej - wyjazdy w kierunku Pyrzyc (za stacją w lewo) i Gorzowa Wielkopolskiego (za stacją w prawo).
Myślibórz - stacja PKP w czasach świetności.

źródło: Galeria Myśliborska.

Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 344: Gorzów Wielkopolski - Myślibórz.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 361: Stargard Szczeciński - Pyrzyce - Godków / Myślibórz - Kostrzyn.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 363: Wałcz - Złocieniec.
b) tabela nr 364a: Choszczno - Myślibórz.
1. To była wcale niemała stacja z kilkoma torami postojowymi i bocznicami do pobliskich magazynów. Była tu sygnalizacja kształtowa, parowozownia i wieża ciśnień. Pasażerskia część stacji miała 2 perony. Jeszcze kilkanaście lat temu tętniło tu kolejowe życie. Ale latem 2009 roku przyjechali na myśliborską stację Hunowie z ciężkim sprzętem i wszystko rozpieprzyli. Efektów ich pracy nie powstydziłyby się "trofiejne bataliony" przemieszczające się tędy wraz z Armią Czerwoną w roku 1945 rabując i dewastując poniemiecki majątek. Tutejszy węzeł kolejowy przetrwał II wojnę i czasy Polski Ludowej. Nie przetrwał III RP. Kierownik robót demontażowych w roku 2009 na koniec zapewne zameldował - "stacja kolejowa w Myśliborzu przestała istnieć".

2. Minęło 11 lat. Teren po dawnej stacji kolejowej ma już nową rolę - obecnie przebiega tędy obwodnica miasta która wyprowadziła z zabytkowego centrum ruch tranzytowy w kierunku Chojny i Krajnika Dolnego. Trasa omija centrum Myśliborza od południa i została poprowadzona w większości właśnie po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Jadąc więc teraz swoim BMW albo innym Lamborgini do granicy z Niemcami można obejrzeć budynek dworca zza szyby samochodu.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z dawnej stacji węzłowej w Myśliborzu 3 kwietnia 2000 roku. Był to pociąg do Stargardu Szczecińskiego przez Lipiany i Pyrzyce.
Przypomnijmy - tego dnia wycofano pociągi pasażerskie z 1028 km linii kolejowych w Polsce tłumacząc to "koniecznością zmian sposobów finansowania tego rodzaju przewozów i usprawnienia procesu eksploatacyjnego". Połączenia kolejowe zniknęły nie tylko tutaj - w Myśliborzu, ale w szeregu innych miast powiatowych - chociażby w Nowym Mieście Lubawskim, Dąbrowie Tarnowskiej, Lubartowie i Głubczycach oraz w znanym kurorcie - Karpaczu.
Dyrektorem generalnym PKP był wówczas Krzysztof Celiński - człowiek wyjątkowo odporny na wszelkie zmiany polityczne u szczytów władzy. Nie było to jego jedyne osiągnięcie w likwidowaniu linii i połączeń kolejowych na masową skalę. Krzysztof Celiński zadziałał ponownie 24 czerwca tego samego roku czyli niecałe 3 miesiące później. Jego decyzją zlikwidowano wówczas pociągi na następnych 678 km linii kolejowych. Łącznie w ciągu kwartału udało się więc panu Celińskiemu wyciąć z sieci krajowych połączeń pasażerskich 1706 km linii kolejowych !!! Z uwagi na niewątpliwy rozmach oraz całkowite, totalne wyjebanie na głosy społeczności lokalnych był to bezprecedensowy, najbardziej drastyczny i głupi przypadek likwidacji kolejowego ruchu pasażerskiego w naszej części Europy.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Myślibórz ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Myślibórz ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Linia Gorzów Wielkopolski - Myślibórz ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  4. Strecken Stargard Szczeciński (Stargard) - Pyrzyce (Pyritz) - Myślibórz (Soldin) - Kostrzyn (Küstrin) ❋  Eisenbahnen in Pommern
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Pyrzyce - Myślibórz - Kostrzyn znajduje się na stronie stacji Pyrzyce.

Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Miyślibórz - Gorzów Wielkopolski znajduje się na stronie stacji Gorzów Wielkopolski.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MYŚLIBÓRZ
1991 ---> GORZÓW WIELKOPOLSKI
1999 ---> Dębno - KOSTRZYN
2000 ---> Głazów - PYRZYCE
Strona główna | Pomorze Zachodnie | Województwo Zachodniopomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 453 |

Liczba gości na stronie Myślibórz od 28 stycznia 2011: 8322
Data i czas poprzedniego wejścia: 19 marca 2024 / 11:15
Średnia wejść dziennie: 1.74

Wpis do bazy MySQL: 28 stycznia 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 30 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.012 sek