Włoszczowice
logo_pr.gif f-pl.png

 Włoszczowice - stacja oddana do użytku w roku 1955  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2013   Obiekt położony na wysokości 265 m n.p.m. 

min 548 1.jpgOgólny rzut oka na stację od strony północnej.
min 548 2.jpgWidok na południe - wyjazdy w kierunku Buska Zdroju (na wprost) i Staszowa (w lewo). Także po lewej stronie - na krawędzi lasu widać piętrową nastawnię typową dla rodzimego budownictwa kolejowego z lat 70-tych ubiegłego stulecia.
Linia do Staszowa jest oczywiście czynna w ruchu towarowym, natomiast linia do Buska została zdegradowana do roli bocznicy. Jej stan techniczny jest coraz gorszy, linia zarasta i niebezpiecznie zmierza ku upadkowi.
min 548 3.jpgUjęcie odwrotne - perony we Włoszczowicach. Zielsko ma chwilami ponad pół metra wysokości :)
min 548 4.jpgTakie daszki peronowe to w tych stronach normalka. Innego zabezpieczenia dla podróżnych nigdy tu nie było.
min 548 5.jpgWidok na północ - wyjazd w kierunku stacji Sitkówka Nowiny (dalej Kielce). Od tego miejsca (czyli właśnie od Włoszczowic) linia jest już dwutorowa.
min 548 6.jpgPo lewej zaplecze techniczne tutejszej stacji.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 112: Kielce - Busko Zdrój / Połaniec / Chmielów koło Tarnobrzega.
b) tabela nr 113a: Tomaszów Mazowiecki - Spała.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Włoszczowice ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Włoszczowice ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Włoszczowice ❋  Atlas Kolejowy Polski
System połączeń kolejowych południowej części województwa świętokrzyskiego to dość tajemniczy fragment sieci PKP. Powstał w całości w czasach Polski Ludowej, jest trochę odseparowany od sąsiednich linii kolejowych (na południu granicą regionu jest Wisła) i miał służyć przede wszystkim do ruchu towarowego. Co za tym idzie - linie przebiegają w sporym oddaleniu od większych miejscowości i pociągi pasażerskie w tych stronach zawsze były prawdziwą rzadkością.
Najwcześniej powstała linia do Buska Zdroju - nastapiło to w roku 1953. W czasach PRL wypadało by miasto zdrojowe miało kolejowe okno na świat. 13 lat później rozpoczęto wydobywanie siarki metodą odkrywkową w okolicach Grzybowa. W roku 1969 dotarła tam kolej a stacją węzłową stały się Włoszczowice. Następnie linię przedłużono przez Staszów do Połańca (dokładnie do jednej z największych polskich elektrowni węglowych). Także wtedy (prawdopodobnie za sprawą lobby siarkowego) linia z Włoszczowic sforsowała Wisłę i na stacji Chmielów koło Tarnobrzega uzyskała połączenie ze szlakiem Sandomierz - Dębica. Można więc uznać że w roku 1975 całość linii kolejowych w tym regionie była gotowa. No - może nie do końca. 4 lata później - niby wisienka na torcie - pojawiła się jeszcze tutaj LHS (wówczas Linia Hutniczo - Siarkowa). Ale to całkiem inna historia...
Można by uznać że system linii kolejowych na południu województwa świętokrzyskiego to całkiem udana siatka połączeń mogących zapewnić komunikację pasażerską z Buska Zdroju, Staszowa, Połańca, Tarnobrzega, a nawet (obecnie już tylko teoretycznie) z Pińczowa do Kielc. Linie te mają jednen plus - wszystkie są "pod prądem". Wyjątkiem był szlak (będący praktycznie bocznicą towarową) do Pińczowa, który jako jedyny nie został nigdy zelektryfikowany i ostatecznie uległ likwidacji w 2006 roku. Minusów jest więcej. Sporo odcinków sypie się technicznie - od czasu powstania nie były one remontowane. Linie przebiegają z dala od miast i stacje oraz przystanki położone są na ich dalekich peryferiach. Tak jest chociażby w Staszowie, Chmielniku i Busku Zdroju. Tutaj z koleją zawsze wygrają busiarze - pomimo potwornego tłoku na DK nr 73 do Kielc. Dlatego też sporo stacji wygląda tak jak ta: długie, zarośnięte chwastami perony i wiaty "widma", a odcinek z Włoszczowic do Buska Zdroju znajduje się prawie na krawędzi likwidacji. Na pasażerów nie ma co czekać i raczej się to już nie zmieni.
Optymiści wierzą jeszcze w budowę mitycznego łącznika z Buska na drugi brzeg Wisły w kierunku Tarnowa - do Szczucina lub Żabna. Wiara co prawda cuda czyni i góry przenosi, ale na polskie, kolejowe realia to o wiele za mało...
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WŁOSZCZOWICE
2000 ---> Staszów - POŁANIEC
2004 ---> BUSKO ZDRÓJ
2004 ---> Nida - SITKÓWKA NOWINY
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WŁOSZCZOWICE
2018---> Nida - SITKÓWKA NOWINY
2018---> BUSKO ZDRÓJ
Uwaga: reaktywacja pociągów pasażerskich z Kielc do Buska Zdroju odbywała się stopniowo - ruchu sezonowy /rok 2018/ oraz regularny /rok 2020/.
ROZKŁAD JAZDY

Włoszczowice

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Świętokrzyski | Województwo Świętokrzyskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 548 |

Liczba gości na stronie Włoszczowice od 25 maja 2013: 4480
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 18:46
Średnia wejść dziennie: 1.14

Wpis do bazy MySQL: 25 maja 2013
Ostatnia modyfikacja strony: 18 listopada 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.019 sek