Krobia
Kr

 Obiekt oddany do użytku w roku 1888  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 112 m n.p.m. 

min 997 1.jpgOgólne spojrzenie na stację od strony zachodniej.
min 997 2.jpgAktualnie (ponieważ kiedyś było inaczej) mamy tu trzy perony. Dwa z nich posiadają krawędzie po obu stronach - są więc dość uniwersalne i sprawiają wrażenie przestronności. Ostatecznie była to kiedyś stacja węzłowa. Mam jednak wrażenie że używany jest tylko peron 3 - ten najszerszy - z latarniami po środku.
min 997 3.jpgBudynek dworca (część pasażerska zamknięta na sztywno) widziany z peronu 3 od strony zachodniej. W przybudówce na parterze zapewne była kiedyś nastawnia lub przynajmniej salon dyżurnego ruchu. Teraz salonik niszczeje. Tak samo jak cały parter - obecnie niedostępny dla podróżnych. Pozostaje dość przewiewna wiata postawiona na peronie 1.
min 997 4.jpgmap_1_kj.jpg
min 997 5.jpg
Dwa kolejne zdjęcia to ujęcie w kierunku wschodnim i wyjazd do Krotoszyna - chociaż (w sensie historycznym) nie tylko.

Mapa przedstawia etapy nie tak odległej likwidacji węzła kolejowego w Krobi.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu pasażerskim oraz towarowym z Ostrowa Wielkopolskiego i Krotoszyna do Leszna.
●●● urzędowo istniejąca ale całkowicie nieprzejezdna i w wielu miejscach zdekompletowana linia do Gostynia. Nie funkcjonuje od roku 1987, w Krobi jej śladem poprowadzono obwodnicę drogową.
●●● urzędowo istniejąca ale częściowo zlikwidowana (odcinek Niepart - Miejska Górka) linia do Miejskiej Górki. Nie funkcjonuje ona od roku 1979.
min 997 6.jpgStojący w drzewach przy zarośniętym torze 6 semafor wyjazdowy F to jedna z ostatnich na tutejszej stacji pamiątek po linii lokalnej do Miejskiej Górki. Ruch pasażerski w tym kierunku zawieszono w roku 1979, chociaż - w co trochę nie chce mi się wierzyć - była ona czynna jako linia towarowa aż do roku 1994. Linia do Miejskiej Górki odbijała ostrym łukiem w prawo jeszcze przed widoczną nieco dalej nastawnią "Kr1". Na zdjęciu widać jeszcze zaparkowaną drezynę WŻB (bo z żurawikiem) - kultowy produkt firmy Kolzam.
min 997 7.jpgNastawnia wykonawcza "Kr1" z bliska - obok niej semafory wyjazdowe B, C i D w stronę Krotoszyna. Prawie cała sygnalizacja w Krobi jest nadal kształtowa - klimat stacji dosłownie przenosi nas w dawne lata. Semaforów kształtowych mamy tu 10 (w tym 3 nieczynne), dwie mechaniczne TM i 3 mechaniczne TO (w tym jedną nieczynną). Świetlne są tylko TO semaforów wjazdowych od strony Kąkolewa i Krotoszyna. To piękny widok - niestety coraz rzadziej spotykany na polskich stacjach :|
min 997 8.jpgOgólne spojrzenie na stację od strony wschodniej.
Budynek dworca wyłaniający się spoza drzew gdy skradamy się w jego stronę peronem 3 od strony wschodniej.
Budynek dworca z bliska. Sprawia zupełnie przyzwoite wrażenie pomimo faktu że jego dawna część dla pasażerów jest na modłę ogólnopolską zamknięta i zakratowana. Na piętrze i we wschodnim skrzydle parteru są mieszkania a przeznaczenie magazynu dawnej spedycji towarowej chyba zostało zmienione na usługowe.
Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd w stronę Kąkolewa i Leszna (na wprost) oraz do Gostynia (w prawo). Ten drugi szlak prowadzący prawie przez centrum Krobi na swoim początkowym odcinku już nie istnieje (niecałe 2 km od "dużego dworca" istniała tam kiedyś mała stacja Krobia Miasto). Ogólnie - linia do Gostynia nie funkcjonuje od roku 1987 chociaż (podobnie jak jej lustrzane odbicie do Miejskiej Górki) była czynna - przynajmniej w papierach - jako linia towarowa aż do roku 1994.
Semafory wyjazdowe G (z toru 6 - raczej nieczynny) oraz H i J (z torów 1 i 3) w kierunku Leszna i Gostynia. Ten drugi kierunek był dla semafora G niedostępny z przyczyn technicznych. Powodem był (a nawet jeszcze jest) nieco dysfunkcyjny układ torowy stacji. Krótko - nie dawało się przejachać z Miejskiej Górki do Gostynia (i na odwrót) bez manewrów w obrębie stacji.
Budynek dworca widziany od strony miasta (ujęcie ze strony wschodniej) z ulicy Dworcowej.
Budynek dworca widziany od strony miasta - ujęcie ze strony zachodniej. Magazyn - dawna spedycja towarowa robi wrażenie sprywatyzowanego.
Krobia
mapa topograficzna
rok 1934
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Krobia ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Krobia ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Krobia ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Ostrów Wielkopolski - Krotoszyn - Kąkolewo - Leszno znajdują się na stronie stacji Krotoszyn.

Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Gostyń - Krobia - Miejska Górka - Pakosław znajdują się na stronie stacji Gostyń.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KROBIA
1979 ---> MIEJSKA GÓRKA
1987 ---> GOSTYŃ
ROZKŁAD JAZDY

Krobia

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Wielkopolska - część południowa | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 997 |

Liczba gości na stronie Krobia od 16 lutego 2025: 97
Data i czas poprzedniego wejścia: 31 marca 2025 / 19:03
Średnia wejść dziennie: 2.16

Wpis do bazy MySQL: 16 lutego 2025
Ostatnia modyfikacja strony: 16 lutego 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.025 sek