Krobia |
Kr |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1888 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 112 m n.p.m.
|
|
 | Ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej. |
 | Aktualnie (ponieważ kiedyś było inaczej) mamy tu trzy perony. Dwa z nich posiadają krawędzie po obu stronach - są więc dość uniwersalne i sprawiają wrażenie przestronności. Ostatecznie była to kiedyś stacja węzłowa. Mam jednak wrażenie że używany jest tylko peron 3 - ten najszerszy - z latarniami po środku. |
 | Budynek dworca (część pasażerska zamknięta na sztywno) widziany z peronu 3 od strony zachodniej. W przybudówce na parterze zapewne była kiedyś nastawnia lub przynajmniej salon dyżurnego ruchu. Teraz salonik niszczeje. Tak samo jak cały parter - obecnie niedostępny dla podróżnych. Pozostaje dość przewiewna wiata postawiona na peronie 1. |
 |  |
 |
Dwa kolejne zdjęcia to ujęcie w kierunku wschodnim i wyjazd do Krotoszyna - chociaż (w sensie historycznym) nie tylko.
Mapa przedstawia etapy nie tak odległej likwidacji węzła kolejowego w Krobi.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu pasażerskim oraz towarowym z Ostrowa Wielkopolskiego i Krotoszyna do Leszna.
●●● urzędowo istniejąca ale całkowicie nieprzejezdna i w wielu miejscach zdekompletowana linia do Gostynia. Nie funkcjonuje od roku 1987, w Krobi jej śladem poprowadzono obwodnicę drogową.
●●● urzędowo istniejąca ale częściowo zlikwidowana (odcinek Niepart - Miejska Górka) linia do Miejskiej Górki. Nie funkcjonuje ona od roku 1979.
|
 | Stojący w drzewach przy zarośniętym torze 6 semafor wyjazdowy F to jedna z ostatnich na tutejszej stacji pamiątek po linii lokalnej do Miejskiej Górki. Ruch pasażerski w tym kierunku zawieszono w roku 1979, chociaż - w co trochę nie chce mi się wierzyć - była ona czynna jako linia towarowa aż do roku 1994. Linia do Miejskiej Górki odbijała ostrym łukiem w prawo jeszcze przed widoczną nieco dalej nastawnią "Kr1". Na zdjęciu widać jeszcze zaparkowaną drezynę WŻB (bo z żurawikiem) - kultowy produkt firmy Kolzam. |
 | Nastawnia wykonawcza "Kr1" z bliska - obok niej semafory wyjazdowe B, C i D w stronę Krotoszyna. Prawie cała sygnalizacja w Krobi jest nadal kształtowa - klimat stacji dosłownie przenosi nas w dawne lata. Semaforów kształtowych mamy tu 10 (w tym 3 nieczynne), dwie mechaniczne TM i 3 mechaniczne TO (w tym jedną nieczynną). Świetlne są tylko TO semaforów wjazdowych od strony Kąkolewa i Krotoszyna. To piękny widok - niestety coraz rzadziej spotykany na polskich stacjach :| |
 | Ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej. |
 |
 |
Budynek dworca wyłaniający się spoza drzew gdy skradamy się w jego stronę peronem 3 od strony wschodniej. |
 |
Budynek dworca z bliska. Sprawia zupełnie przyzwoite wrażenie pomimo faktu że jego dawna część dla pasażerów jest na modłę ogólnopolską zamknięta i zakratowana. Na piętrze i we wschodnim skrzydle parteru są mieszkania a przeznaczenie magazynu dawnej spedycji towarowej chyba zostało zmienione na usługowe. |
 |
Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd w stronę Kąkolewa i Leszna (na wprost) oraz do Gostynia (w prawo). Ten drugi szlak prowadzący prawie przez centrum Krobi na swoim początkowym odcinku już nie istnieje (niecałe 2 km od "dużego dworca" istniała tam kiedyś mała stacja Krobia Miasto). Ogólnie - linia do Gostynia nie funkcjonuje od roku 1987 chociaż (podobnie jak jej lustrzane odbicie do Miejskiej Górki) była czynna - przynajmniej w papierach - jako linia towarowa aż do roku 1994. |
 |
Semafory wyjazdowe G (z toru 6 - raczej nieczynny) oraz H i J (z torów 1 i 3) w kierunku Leszna i Gostynia. Ten drugi kierunek był dla semafora G niedostępny z przyczyn technicznych. Powodem był (a nawet jeszcze jest) nieco dysfunkcyjny układ torowy stacji. Krótko - nie dawało się przejachać z Miejskiej Górki do Gostynia (i na odwrót) bez manewrów w obrębie stacji. |
 |
Budynek dworca widziany od strony miasta (ujęcie ze strony wschodniej) z ulicy Dworcowej. |
 |
Budynek dworca widziany od strony miasta - ujęcie ze strony zachodniej. Magazyn - dawna spedycja towarowa robi wrażenie sprywatyzowanego. |
Krobia mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Krobia ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Krobia ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Krobia ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Ostrów Wielkopolski - Krotoszyn - Kąkolewo - Leszno znajdują się na stronie stacji Krotoszyn.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Gostyń - Krobia - Miejska Górka - Pakosław znajdują się na stronie stacji Gostyń.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KROBIA |
1979 |
---> MIEJSKA GÓRKA |
1987 |
---> GOSTYŃ |
|
| |
|