Jasień |
Jn |
|
|
|
|
Gassen | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 94 m n.p.m. |
|
![min 39 1.jpg min 39 1.jpg](miniatury/min 39 1.jpg) | Wizyta 1 - lipiec 2000.
Tak wygląda teraz cały szlak z Żagania do Lubska - pozarastane tory i perony, zdemolowane i zrujnowane nastawnie, poniszczone magazyny. Jasień był do roku 1992 stacją węzłową - z lewej strony, zza budynku stacyjnego dochodziły tory od strony Żar. Obecnie pozostała w tym miejscu tylko zarastająca drzewami równia stacyjna. Widok na zachód w stronę Lubska. |
![min 39 2.jpg min 39 2.jpg](miniatury/min 39 2.jpg) | Wizyta 2 - czerwiec 2000.
Podobieństwo do Schodów Hiszpańskich i kościoła Trinita dei Monti w Rzymie jest niezamierzona i zupełnie przypadkowa :) Trzeba jednak przyznać że wejście na teren dawnego dworca kolejowego w Jasieniu jest jedyne w swoim rodzaju i po prostu fajne. Zostawiamy samochód w krzakach (parkingu raczej tu nie uświadczymy) i wchodzimy na stację lub to co na gruncie z niej pozostało. |
![min 39 3.jpg min 39 3.jpg](miniatury/min 39 3.jpg) | Niewielki budynek dworca w Jasieniu stoi w rozwidleniu dwóch linii kolejowych: dawnej Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej wiodącej z Lubska do Żar i dalej do Węglińca (rok budowy 1846) oraz późniejszej kolei państwowej poprowadzonej przez Bieniów prosto do Żagania (rok budowy 1875). Kolej Dolnośląsko - Marchijska na odcinku Jasień - Sieniawa Żarska - Żary nie istnieje od roku 2007. Właśnie na tej połówce stacji się znajdujemy i dlatego (jak za chwilę zobaczymy) rosną tu obecnie takie całkiem spore drzewa i pospolite zielsko. |
![min 39 4.jpg min 39 4.jpg](miniatury/min 39 4.jpg) | "Żarska" część stacji - ujęcie z dawnego peronu 3 w kierunku północno - zachodnim. Wyjazd do Lubska. Toru przy peronie tym i sąsiednim (czyli 4) oczywiście już nie ma. |
![min 39 5.jpg min 39 5.jpg](miniatury/min 39 5.jpg) | Peron ten sam - ujęcie w kierunku przeciwnym (dawny wyjazd do Żar) i fragment budynku dworca. Budynek ten w czerwcu 2022 był jeszcze zamieszkały, podobno kilka miesięcy później już nie. |
![min 39 6.jpg min 39 6.jpg](miniatury/min 39 6.jpg) | Kierunek na południowy wschód - raz jeszcze wyjazd do Sieniawy Żarskiej i Żar leżący na łagodnym łuku w prawo. |
![min 39 7.jpg min 39 7.jpg](miniatury/min 39 7.jpg) | Przenosimy się na "żagańską" część stacji. Budynak dworca widziany z dawnego peronu 2 od strony połodniowo - wschodniej. |
![min 39 8.jpg min 39 8.jpg](miniatury/min 39 8.jpg) | Budynek dworca an face z dawnej rampy towarowej - w lewo Bieniów i Żagań, a prawo Lubsko. |
![min 39 9.jpg min 39 9.jpg](miniatury/min 39 9.jpg) | Układ torowy w Jasieniu to od dawna pojedyńczy tor szlakowy, nieczynny, strasznie powichrowany i generalnie nieprzejezdny. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tędy w roku 1995, sporadyczny ruch towarowy do Lubska zakończył się w roku 2016. Ujęcie z dawnego peronu 1 (do dziś najlepiej zachowanego) w kierunku północno - zachodnim. Wyjazd do Lubska. |
![min 39 10.jpg min 39 10.jpg](miniatury/min 39 10.jpg) | Ujęcie odwrotne - wyjazd do Żagania. Honorowe miejsce (oprócz budynku stacyjnego) na międzytorzu pomiędzy grupą "żarską" i "żagańską" zajmuje ten niepozorny magazyno - garaż z muru pruskiego. Widać go z prawie każdego miejsca stacji :) Według opisu ze zdjęcia powyżej znajdował się tam kiedyś składzik sprzętu przeciwpożarowego. |
![min 39 11.jpg min 39 11.jpg](miniatury/min 39 11.jpg) | Budynek dworca widziany z dawnego peronu 2 od strony wjazdu z Lubska. |
![min 39 12.jpg](miniatury/min 39 12.jpg) |
![map_1_ja.jpg](mapki/map_1_ja.jpg) |
![min 39 13.jpg](miniatury/min 39 13.jpg) |
Dwa kolejne zdjęcia to stary dźwig bramowy stojący jedną nogą na brukowanej rampie obok zdewastowanego, rozpadającego się magazynu. To jedyna techniczna konstrukcja na stacji która jakimś niebotycznym cudem obroniła się przed złomiarzami - ostała się nawet zębata przekładnia. Po obu stojących tu kiedyś piętrowych nastawniach (o sygnalizacji nie wspomnę) nie ma śladu. Po większości torów również. A dźwig stoi i mam nadzieję że jest bezpieczny. Teraz to już przecież zabytek - po ewentualnej rekonstrukcji linii do Lubska powinien zostać odpowiednio wyeksponowany :) |
![min 39 14.jpg](miniatury/min 39 14.jpg) |
Wiadukt nad ulicą Kolejową. Po prawej schody (niewidoczne) którymi na stację weszliśmy, na wprost drugi kolejowy wiadukt z nieistniejącym już szlakiem do Sieniawy Żarskiej. |
![min 39 15.jpg](miniatury/min 39 15.jpg) |
Wyjazd do Bieniowa i Żagania. W tej chwili - z uwagi na stan toru nie przejedzie tędy nic ponieważ grozi to katastrofą w ruchu lądowym. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 358: Żagań - Żary - Lubsko / Zasieki. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Jasień ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Jasień ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Węgliniec - Jankowa Żagańska - Żary znajdują się na stronie stacji Żary.
Linki do informacji dotyczących linii Żagań - Lubsko - Gubinek znajdują się na stronach stacji Żagań i Lubsko.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JASIEŃ |
1992 |
---> Sieniawa Żarska - ŻARY (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2007) |
1995 |
---> LUBSKO |
1995 |
---> Bieniów - ŻAGAŃ |
|
Ostatni pociąg pasażerski na linii Żagań - Lubsko przejechał tędy 16 maja 1995 roku. Pociągi na trasie do Żar odjechały stąd ostatecznie i nieodwołalnie (ponieważ odcinek do Sieniawy Żarskiej został fizycznie zlikwidowany) 3 lata wcześniej. |
|