Lubsko
Lb logo_tow.gif f-pl.gif

Sommerfeldprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Zemszpierwsza powojenna polska nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2000 Obiekt położony na wysokości 82 m n.p.m.

min 122 1.jpgWszystko co wydarzyło się tutaj na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat to po prostu sabotaż. Krajobraz jak po wojnie i nastrój rodem z filmów grozy. Wielkie słowa, ale tylko one oddają to, co można obecnie zobaczyć na tej stacji. Jednocześnie podkreślają one ponurą prawdę o bezdennej ignorancji i głupocie władz PKP oraz o decyzjach powodujących nieodwracalną dewastację technicznej infrastruktury naszego kraju.
Widok na jedną z dwóch dawnych parowozowni - a właściwie na jej ruiny.
min 122 2.jpgA tak obecnie prezentuje się dworzec w Lubsku.
Widok od wschodu - od strony wjazdów z Żagania i Tuplic.
min 122 3.jpgWidok z peronu 2 od zachodu - od strony wjazdów z Gubinka i Krosna Odrzańskiego. Po lewej stronie dawny budynek dworca. Obecnie jest to upiorna, częściowo wymarła i zdewastowana budowla.
SRJP 1988/89 - tab. 358a.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 358a: Żagań - Bieniów - Lubsko - Gubinek.
SRJP 1988/89 - tab. 359a.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 359a: Żary - Jasień - Lubsko.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lubsko ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Lubsko ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Lubsko ❋  Kolej w Południowej i Zachodniej Polsce
Linki do informacji dotyczących linii Żagań - Lubsko - Gubinek znajdują się także na stronie stacji Żagań.
Dzieje szlaku Żagań - Gubinek i węzła kolejowego w Lubsku są przykładem tego, jak bardzo przewrotne i nieprzewidywalne mogą być wyroki historii. Przed wojną linia ta była magistralą o zasadniczym wręcz znaczeniu - stanowiła fragment najważniejszego połączenia pomiędzy Wrocławiem a Berlinem i przejeżdżały tędy dziesiątki pociągów dziennie. Gdyby nie ostatnia wojna i jej konsekwencje, dziś zapewne mknęłyby tędy składy wielkich prędkości ICE. Stało się jednak inaczej. Powojenne zmiany granic, wyludnienie tych terenów i postępująca degradacja lokalnego przemysłu sprawiły, że magistrala ta stała się mało wykorzystywaną linią o co najwyżej lokalnym znaczeniu. To samo można powiedzieć o lubskim węźle i dworcu kolejowym. Po wojnie czasy świetności już nigdy tu nie wróciły - co najwyżej prowadzony był z Lubska lokalny ruch w stronę Żagania, Żar, Tuplic, Gubinka i Krosna Odrzańskiego. Przysłowiową ostatnią kroplą, która przepełniła kielich goryczy były przemiany społeczno - gospodarcze początku lat 90-tych. W tych okolicach przyniosły one więcej szkód niż pożytku.
Ale dla kolei w okolicach Lubska regres zaczął się już wcześniej. W roku 1984 uległa likwidacji linia Lubsko - Krosno Odrzańskie, 2 lata później nie kursowały już pociągi do Gubinka a w roku 1990 zakończył działalność będący praktycznie w stanie śmierci technicznej szlak Lubsko - Tuplice. Koniec komunikacji pasażerskiej na ostatnim, funkcjonującym jeszcze odcinku - do Żagania - nastąpił w 1995 r. I chciałoby się tutaj postawić pytanie - co dalej ?
Pomimo upływu trzech lat od publikacji tego artykułu nie stracił on nic na aktualności. Komentarza więc nie będzie...
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBSKO
1984 ---> KROSNO ODRZAŃSKIE
1986 ---> GUBINEK
1990 ---> TUPLICE
1995 ---> Jasień - Bieniów - ŻAGAŃ
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z tego niegdyś tak ruchliwego dworca dokładnie 16 maja 1995 r. Był to pociąg do Żagania.
Strona główna | Okolice Zielonej Góry | Województwo Lubuskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 122 |

Liczba gości na stronie Lubsko od 30 września 2006: 10889
Data i czas poprzedniego wejścia: 19 września 2017 / 21:18
Średnia wejść dziennie: 2.72

Wpis do bazy MySQL: 10 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 22 lutego 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.027 sek