Ciechocinek |
Ci |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1867 ❋ WBŽD - Warszawsko - Bydgoskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Bydgoska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 43 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Sławka Sobierajskiego z Włocławka
|
|
|
|
Wizyta 1 - maj 2005.
To jedna z najstarszych linii kolejowych w Polsce - powstała w 1867 r. jako boczne odgałęzienie od Kolei Warszawsko - Bydgoskiej. W 1985 r. została zelektryfikowana. Do Ciechocinka jeszcze w latach 80-tych docierały wagony bezpośrednie z Warszawy Wschodniej i Łodzi Kaliskiej. Obecnie komunikację zapewniają EZT z Torunia. |
|
Widok na wschód w kierunku końca linii. Jednak nie zawsze tor kolejowy w Ciechocinku kończył się w obrębie stacji. Kiedyś docierał kilometr dalej - środkiem miasta prowadził do warzelni soli (obecnie już zabytkowej). |
|
Widok na zachód w kierunku Aleksandrowa Kujawskiego. |
|
Budynek dworca - widok od strony peronów. Być może sam dworzec nie jest w stanie dramatycznym, ale daleko mu do dawnej świetności. |
Dość nieoczekiwanie ostatni pociąg pasażerski relacji Ciechocinek - Toruń Główny odjechał stąd 10 grudnia 2011 r. Powodem jest jakiś nowy (koniec roku 2011), kretyński i kuriozalny w swoim działaniu przepis: urzędy marszałkowskie nie odpowiadają już za organizowanie transportu w sytuacji, gdy linia kolejowa na której taki transport wcześniej zamawiały i finansowały przebiega przez teren jednego powiatu - a tutaj właśnie z taką sytuacją mamy doczynienia. Najwyraźniej za pociągi pasażerskie na linii tego rodzaju powinien płacić powiat, tylko że nie ma w Polsce takiego który podobny finansowy eksperyment by wytrzymał. Tak więc jedno z najbardziej znanych polskich uzdrowisk do którego kolej żelazna dotarła w roku 1867 (linia zelektryfikowana jest od 1985 r.) zostało od sieci PKP odcięte. Tam gdzie kończy się zdrowy rozsądek... |
|
Wizyta 2 - kwiecień 2019.
Od końca bytności pociągów pasażerskich w Ciechocinku minęło kolejnych 9 lat. Nic się nie zmieniło - dworzec kolejowy pełni obecnie wszystkie funkcje z wyjątkiem tej do której niegdyś go wybudowano. |
|
Próbowała Arriva - odbyły się nawet pojedyńcze przejazdy promocyjne, niby próbuje obecny (mówiący o sobie że działa na rzecz odbudowy lokalnych połączeń kolejowych) polski rząd koalicji PIS i okolic, ale debilny w swojej wymowie i w efektach swojego działania przepis poprzedników z roku 2011 okazał się wyjątkowo skuteczny. |
|
Koniec linii w Ciechocinku - dawny, nieistniejący już wyjazd w stronę warzelni soli opuszczał stację łukiem po lewej stronie tego widocznego na wprost białego domku. |
|
Budynek dworca - ujęcie od strony miasta. |
|
Budynek dworca - ujęcie od strony dawnego placu ładunkowego. |
|
Towarzyszący budynkowi dworca kolejowy dom mieszkalny oraz coraz bardziej popadający w ruinę magazyn stacyjny. |
|
Ujęcie na zachód - wyjazd do Aleksandrowa Kujawskiego. Szczęście w nieszczęściu że nie posunięto się do likwidacji linii podczas budowy autostrady A1 w kierunku Torunia. Chyba że było to przeoczenie, ale akurat za to dawnej koalicji PO - PSL jestem wyjątkowo wdzięczny :/ |
Ciechocinek mapa topograficzna rok 1930
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ciechocinek ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Ciechocinek ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Ciechocinek ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Przejazd pociągiem Arriva RP na trasie Aleksandrów Kujawski - Ciechocinek ❋ You Tube
|
|