Dzisiaj jest niedziela,
16 czerwca 2024 roku.

21:43

Dobry wieczór - witaj !
Jesteś tutaj po raz 4.


Twoja poprzednia wizyta:
16 czerwca 2024 / 21:27
PODZIAŁ REGIONALNY SERWISU PZ Pomorze Zachodnie KO Pomorze Środkowe PG Pomorze Gdańskie EL Warmia MA Mazury PL Polesie GW Okolice Gorzowa Wielkopolskiego PP Okolice Piły BY Okolice Bydgoszczy GT Okolice Torunia WA Mazowsze Zachód SI Mazowsze Wschód ZL Okolice Zielonej Góry PO Okolice Poznania LD Region Łódzki WP Okolice Kalisza LE Okolice Legnicy SX Okolice Zgorzelca JG Okolice Jeleniej Góry WR Okolice Wrocławia KL Okolice Kłodzka OP Okolice Opola NY Okolice Nysy CI Okolice Cieszyna GS Górny Śląsk SW Region Świętokrzyski LU Region Lubelski MP Małopolska RZ Region Podkarpacki
   
1. ZAWARTOŚĆ SERWISU

Od Autora Info o SERWISIE Mapa SERWISU Tytułem wstępu Zakaz fotografowania

E-mail do Autora

Sygnalizacja kolejowa

Historia kolei
w Polsce

Tunele kolejowe
w Polsce

Koleje wąskotorowe
w Polsce

Oznakowanie taboru
kolejowego w Polsce

Archiwalne
rozkłady jazdy

Linkownia

Inne projekty
internetowe Autora
KANON MUZYKI
ROCKOWEJ

Statystyki serwisu

Radio i TV
2. GALERIE ZDJĘCIOWE

Regiony Pomorze Zachodnie
--------------------
Meklemburgia
Pomorze Środkowe Pomorze Gdańskie Okolice Piły Okolice Bydgoszczy Okolice Torunia Warmia Mazury Podlasie
--------------------
Litwa Środkowa
Mazowsze
część wschodnia
--------------------

Siedlce
Mazowsze
część zachodnia
--------------------

Warszawa
Region Lubelski
--------------------
Roztocze
Region Łódzki Okolice Kalisza Okolice Poznania Okolice Gorzowa Wielkopolskiego Okolice Zielonej Góry Okolice Wrocławia Okolice Legnicy Okolice Zgorzelca
--------------------
Saksonia
Okolice Jeleniej Góry Okolice Kłodzka Okolice Nysy
--------------------
Jeseníky
Okolice Opola Okolice Cieszyna
--------------------
Zaolzie
Górny Śląsk
--------------------
Podbeskidzie
Region Świętokrzyski Małopolska
--------------------
Podhale
--------------------
Tatry
Region Podkarpacki
--------------------
Bieszczady

Muzea i skanseny Kościerzyna Sochaczew Skierniewice Rogów Karsznice Wolsztyn Jaworzyna
Śląska
Chabówka

Alfabetyczny indeks stacji
Utrwalone na fotografiach mało używane lub wcale już nie używane, zagubione i zapomniane linie kolejowe, stacje, budowle. min_index_0Gdzieś na samym końcu Polski lub jeszcze dalej, w przygranicznych rejonach naszych najbliższych sąsiadów, gdzie rzadko trafia się nawet podczas urlopowych eskapad. Kolejowa historia i nostalgia za czymś, czego bardzo często po prostu już nie ma...

min_index_2.jpg Większość fotografii umieszczonych w tym serwisie pochodzi z polikwidowanych szlaków kolejowych na Dolnym Śląsku i Śląsku Opolskim. To nie przypadek. Po pierwsze - bardzo lubię te regiony naszego kraju i od wielu lat spędzam tam wakacje. Nie tylko fotografując odchodzącą, kolejową historię - także wydeptując po raz kolejny ścieżki w Karkonoszach, Jesionikach, Górach Stołowych, Górach Izerskich i Masywie Śnieżnika. Po drugie - zdjęcia te są przykładem tego, co z dorobkiem cywilizacyjnym tych okolic, tutejszą infrastrukturą przemysłową i transportową potrafiły zrobić kolejne tabuny ekonomicznych idiotów i kolejni "fachowcy" z partyjnego nadania rządzący naszymi kolejami po 1989 roku.

min_index_1.jpg Poprzedni (ale nie pierwsi) gospodarze tych stron zostawili nam w spadku bardzo gęstą i malowniczą sieć kolejową, jeszcze w latach 70-tych tak pracowicie tętniącą życiem (a właściwie - kołami po złączach szyn). To przecież tutaj, przed ostatnią wojną, pomiędzy Legnicą a Gubinem (via Żagań i Lubsko) spalinowe zespoły trakcyjne typu SVT-137 (jeżdżące jako słynny "Latający Ślązak" z Berlina przez Frankfurt nad Odrą, Wrocław, Opole i Gliwice do Bytomia) biły europejskie rekordy prędkości. To tutaj, u podnóża Sudetów, na legendarnej (tak samo jak królewski Ostbahn) Śląskiej Kolei Górskiej już w w drugiej dekadzie XX wieku pojawiły się pociągi elektryczne jeżdżące po izerskich i karkonoskich liniach aż do 1945 roku (później wszystko jako "trofiejne" wywieźli do siebie Sowieci). Tutaj też jest najwięcej potężnych, nowatorskich pod względem konstrukcyjnym kolejowych obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i estakad (Wrocław, Bolesławiec, Strzegom, Zgorzelec, Żytawa, Srebrna Góra, Lewin Kłodzki) oraz tuneli (linie Kłodzko - Wałbrzych, Kłodzko - Kudowa Zdrój, Jelenia Góra - Lwówek Śląski i Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Tanvald). Dlatego szkoda, że całe to unikalne bogactwo kultury technicznej i historii tych okolic jest dziś po polskiej stronie granicy tak bezmyślnie niszczone i że pociągi pasażerskie do takich stacji jak Srebrna Góra, Krzeszów, Bolków, Roztoka, Radków, Złoty Stok, Walim, Szczawno Zdrój prawdopodobnie już nigdy nie przyjadą. Uściślając - do wielu tych stacji z uwagi na ich ostateczną likwidację nie przyjadą już na pewno. Bo pomimo zakończonych odbudów linii Wrocław - Trzebnica, Wrocław - Kobierzyce - Świdnica i Świdnica - Jedlina Zdrój oraz zapowiedzi reaktywacji linii do Stronia Śląskiego, Karpacza, Kowar, Świeradowa Zdroju i Bogatyni realizowanych siłami i środkami lokalnymi lista obiektów "wykluczonych" nadal jest bardzo długa.

min_index_3.jpg Przede wszystkim fotografie kolejowe z Górnego i Dolnego Śląska - okolice takich miast jak Cieszyn, Nysa, Kłodzko, Wałbrzych, Jelenia Góra, Legnica i Zgorzelec. Ale nie tylko. To także dawne stacje i linie kolejowe z kilkunastu innych części Polski (m. in. z Pomorza, Mazur, Małopolski, Wielkopolski, Podlasia, Ziemi Lubuskiej i okolic Łodzi - przecież to moje rodzinne strony) oraz z leżących po sąsiedzku przygranicznych rejonów Czech, Słowacji, Litwy i Niemiec. A oprócz galerii zdjęciowych, które - jak sądzę - wraz z kolejnymi, przyszłymi podróżami będą się sukcesywnie powiększać, znajdziecie tu jeszcze informacje o zasadach sygnalizacji kolejowej, oznaczenia lokomotyw i wagonów PKP, historię kolejnictwa na ziemiach polskich (na razie do końca istnienia II RP), zestawienie polskich wąskotorówek i różne różności.


Stoimy w jednym szeregu z obrońcami polskich granic, którzy dbają o polskie bezpieczeństwo wewnętrzne. Nie godzimy się na aresztowania polskich żołnierzy strzegących granic ! Nie godzimy się na obrażanie honoru polskiego żołnierza !  ❋❋❋  Za 25 dni czyli 11 lipca 2024 roku serwis POD SEMAFORKIEM - w branży fotografii kolejowej najbardziej kolorowy i antymainstreamowy będzie obchodzić swoje 20 urodziny !  ❋❋❋  Data ostatniej aktualizacji serwisu: 7 czerwca 2024  ❋❋❋  NOWOŚCI: Aktualizacja jednej stacji z regionu Pomorze Gdańskie --> Hel - 16 nowych zdjęć. Stan aktualności - rok 2021.
Ilość gości od 1 stycznia 2011: 391811
Ilość gości online: 3
Ilość gości w ciągu ostatniej godziny: 15
Czas poprzedniego wejścia: 21:41
Średnia wejść dziennie: 79.71
Ilość gości dzisiaj: 415
Ilość gości wczoraj: 518
Ilość gości w bieżącym miesiącu: 6282
Ilość gości w poprzednim miesiącu: 7818
Ilość gości od początku roku: 44277

Ilość zdjęć w serwisie: 6015
Ilość opisanych miejsc i stacji w serwisie: 784
Ilość stacji dzisiaj otwartych: 711 - 90.69% całości
Ostatnia otwarta stacja: Śniadowo
Twoje IP: 3.236.142.143
Twój host: ec2-3-236-142-143.compute-1.amazonaws.com

Ostatnia modyfikacja strony: 29 maja 2024 2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.475 sek