Rothenburg (Oberlausitz) |
|
|
Rózbork | historyczna górnołużycka nazwa miejscowości |
Obiekt oddany do użytku w roku 1907 ❋ HRP - Horka - Rothenburg - Priebus Kleinbahn / Kolej Lokalna Horka - Rothenburg - Przewóz
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 160 m n.p.m. |
|
| Ogólne spojrzenie na stację (nieczynną w ruchu pasażerskim od roku 1958) od strony północnej. |
| Podobne ujęcie, ale już z uwzględnieniem taboru - także takiego luksusowego, zaparkowanego na stacji. O tym nieco później. |
| W bezpośrednim sąsiedztwie dawnego budynku dworca przystanęły dwa wagony towarowe. Pierwszy z nich służy do przewozu tłucznia, wygląda na typ Fll i raczej zabytkowy nie jest. Za to drugi to skrzyżowanie dwuosiowego wagonu bagażowego z salonką typu Rbbd. Ale jest to oznaczenie enerdowskie i z dawnymi oznaczeniami polskimi (nie mówiąc już o europejskich) nie ma nic wspólnego. Wagon ten przybył tutaj z Magdeburga. |
| Na torze sąsiednim mamy też samochód na kolejowych kółkach które wyglądają jak obręcze ponabijane na felgi. Na drezynkę inspekcyjną został zaadaptowany Volkswagen Polo drugiej generacji. |
| Budynek dworca i dawny magazyn spedycji towarowej z bliska. Obydwa obiekty są pięknie odnowione, ale pozamykane na głucho - chociaż piętro wygląda na zamieszkałe. |
| Ujęcie w kierunku południowym - wyjazd do Horki. Po stronie prawej wielka hala magazynowa. |
| Hala jest opuszczona i nawet niespecjalnie zabezpieczona. W środku (Bartek oczywiście sprawdził) stoją jakieś betonowe bloki (może to reszty ścian działowych) i sterty tłucznia. Kiedyś była tam nawet suwnica. |
| Budynek dworca wraz z sąsiednimi obiektami widziany od strony południowej. |
| Stowarzyszenie kolejki lokalnej Rothenburg O.L. które opiekuje się tutejszym dworcem od ponad dziesięciu lat czyni starania co do reaktywacji ruchu pasażerskiego na linii Horka - Rothenburg - Lodenau. Niestety bezskutecznie. Znając bzdurne niemieckie przepisy w tej materii i ich tępą, pruską wykładnię może im się to jednak nie udać. Linia w kierunku Horki jest nieprzejezdna ale chyba nie uległa większym zniszczeniom. A dworzec wydaje się wprost czekać na pociągi pasażerskie, chociaż układ torowy na stacji jest w dużej mierze zdemontowany. |
| Drezyna inspekcyjna z bliska. U nas z asfaltu na szyny na ogół przesiadały się Warszawy :) |
| Najpiękniejszym eksponatem na stacji w Rothenburgu (moim zdaniem) jest wagon restauracyjny typu WRme firmy Mitropa. Firma założona w roku 1916 przetrwała ostatnią wojnę (wraz z nazwą i logo) w NRD. Wagony sypialne i restauracyjne Mitropy można było spotkać w zestawieniach najbardziej prestiżowych pociągów międzynarodowych kolei DR. |
| Wagony restauracyjne firmy Mitropa jeździły m.in. w pociągach "Pannonia" (Berlin - Sofia) i "Balt Orient" (Berlin - Bukareszt) na odcinku Berlin Ostbahnhof - Praga - Budapeszt Keleti. W Polsce można je było spotkać w składach pociągów "Ost West Express" i "Moskau Express" w których jeździły na odcinku Berlin Ostbahnhof - Warszawa Gdańska - Brześć nad Bugiem. Po zjednoczeniu Niemiec, w roku 1994 firma została włączona (wraz z Deutsche Reichsbahn) do grupy Deutsche Bahn AG. Wagon teoretycznie można obejrzeć także od wewnątrz, ale wtedy gdy tutaj byliśmy jednak był zamknięty. Szkoda - obiadek w Mitropie ? |
| Ujęcie od południa. Na wprost dawna parowozownia która obecnie jest halą naprawczą dla zabytkowego taboru zgrupowanego w Rothenburgu. Po prawej wyjazd w kierunku Lodenau, Sanic i Przewozu. W okolicy przejazdu przez Uhsmannsdorfer Straße na torze stoi jednak kozioł oporowy, odcinek do Lodenau jest więc odcięty. Dalej w stronę granicy z Polską linia kolejowa (oraz graniczny most nad Nysą Łużycką) od końca II wojny już nie istnieje. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Rothenburg (Oberlausitz) ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Strecke Horka - Rothenburg - Przewóz (Priebus) ❋
Eisenbahnen in Sachsen
-
Bahnstrecke Horka - Przewóz ❋ www.wikipedia.de
|
|