Zamość |
Zm |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1916 ❋ HB - k.u.k. Heeresbahn / C.K. Kolej Wojskowa
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Obiekt położony na wysokości 209 m n.p.m.
|
|
| Dworzec kolejowy w Zamościu dysponuje tylko jednym peronem. Oto on - widok od strony zachodniej. Na peron od strony miasta dostajemy się najzwyklejszym przejściem na poziomie torów. |
| Pomazane budynki po stronie lewej to dawne stacyjne magazyny. Raczej już nieużywane. |
| Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Werbkowic i Hrubieszowa Miasta. W oddali nieco po lewej nastawnia dysponująca "Zm". |
|
|
Spojrzenie z peronu na budynek dworca - widok od strony wschodniej. Obiekt został dość znacznie zniszczony pod koniec II wojny światowej, a więc jego wygląd obecny to efekt powojennej odbudowy. Muszę przyznać że jak na trendy panujące w budownictwie kolejowym po wojnie efekt ten jest nad wyraz pozytywny i w ogólnym zarysie przypominający budynek przedwojenny. |
|
Ogólne spojrzenie na zachodnią część stacji - po lewej mamy jeszcze 4 torów postojowe na których zatrzymują się składy towarowe - jest ich tutaj nawet dość dużo. Kiedyś korzystały z nich także składy pasażerskie kończące swoje relacje w Zamościu - na przykład "Roztocze" z Warszawy Zachodniej i "Hetman" z Wrocławia Głównego. Na peronie znajdują się dwie niewielkie wiaty dla podróżnych. |
|
Podczas sesji zdjęciowej dworca pojawiła się na nim (bardzo dyskretnie na torze 1) lokomotywa ST 48 - 003 w barwach PKP Cargo. Ona też wzięła udział w sesji. |
|
|
Zachodni kraniec stacji i semafory wyjazdowe do Zawady. Na pierwszym planie - po prawej semafor F z toru 2. Prawie cała sygnalizacja w Zamościu jest nadal kształtowa - takich semaforów mamy tu 9 (oraz jedną mechaniczną TZ). Tak trzymać ! Świetlne są tylko semafory wjazdowe i odnoszące się do nich TO. |
|
Spojrzenie w kierunku zachodnim - wyjazd do Zawady. To takie kolejowe okno na świat Zamościa i Hrubieszowa. Przy założeniu że akurat w danej chwili różnej maści fachowcy nie decydują że komunikacja pasażerska na linii Zawada - Hrubieszów Miasto jest nieopłacalna. A to potrafi zmienić się z dnia na dzień. |
|
"Turbotamara" ST 48 - 003 nadal stoi na torze 1 - zmieniają się mechanicy. Niebawem ruszy (zapewne na rozkaz "S" ponieważ zignoruje sygnał Sr1 na semaforze E) i podłączy się do stojącego na torze 5 składu towarowego firmy Laude Smart Intermodal SA jako lokomotywa prowadząca - jeden spalinowóz już jest do tego pociągu podpięty. |
|
Ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej. |
|
|
Spojrzenie z peronu na budynek dworca - widok od strony zachodniej. Jego gruntowny remont remont przeprowadzono w latach 2018 – 2020. Obecnie znajduje się tu miejskie Centrum Integracji Społecznej. Niewielka część dworca (poczekalnia) jest dostępna dla podróżnych. Kasy biletowej tu jednak nie uświadczymy. |
|
Budynek dworca od strony podjazdu. Jego położenie względem centrum Zamościa nie jest jednak zbyt atrakcyjne. Obecnie dwa nowe przystanki - Zamość Starówka i Zamość Wschód o wiele skuteczniej pełnią rolę węzłów komunikacyjnych na styku kolej - miasto. |
Zamość mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 554: Rejowiec - Zawada - Hrubieszów / Bełżec. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zamość ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zamość ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zamość ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Zamość ❋ Polska-Org
-
Linia Zawada - Zamość - Hrubieszów Miasto ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
|
Semaforek krajoznawczo - historyczno - renesansowy.
W roku 1992 zamojskie Stare Miasto zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. A ten obrazek znany jest na całym świecie i stanowi kulturowo - historyczną wizytówkę Polski ważną tak jak Wawel, Łazienki Królewskie, klasztor na Jasnej Górze, Zamek Książą Pomorskich w Szczecinie czy Zamek Radziwiłłów w Nieświeżu (ups - chyba się zagalopowałem :) Ratusz i Rynek Wielki tak wyglądają wieczorem. Obok setki bawiących się tutaj turystów - ofkors że na ujęcie (bardzo krótkie) bez ich obecności trzeba bardzo cierpliwie poczekać. |
|
Polska perła renesansu o poranku. Ratusz w Zamościu to wieża zegarowa wysoka na 52 metrów oraz ikoniczne, dwuskrzydłowe, wachlarzowe schody, które zostały dobudowane w XVIII wieku. Prowadzą one do głównego wejścia z barokowym portalem. Ciekawostką jest to że ratusz nie jest położony centralnie na rynku (tak jak to bywa w większości polskich miast rozwijających się w tamtym okresie dziejów), a znajduje się przy jego północnej pierzei, nieco z lewej strony. Cel był podobno zamierzony ale wcale nie chodziło o atrakcyjne ujęcia fotograficzne w wiekach późniejszych. Przynajmniej nie tylko. |
|
Katedra (jest nią od roku 1992) Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła - świątynia wzniesiona pod koniec XVI wieku. Dość dokładnie nawiązuje swoim wyglądem do kościołów włoskich pochodzących z tej samej epoki ponieważ powstała na bazie projektu włoskiego architekta Bernardo Morando. |
|
Przy katedrze (po jej północnej stronie) wznosi się późnobarokowa, wolnostojąca dzwonnica. Wybudowano ją w II połowie XVIII wieku. |
|
Jest tu zbyt mało miejsca aby zaprezentować wszystkie godności i tytuły postaci z pomnika. A więc krótko: Jan Sariusz Zamoyski (1542 - 1605) - hetman wielki koronny, człowiek renesansu i postać ceniona nie tylko w Rzeczpospolitej a także w krajach ościennych. Humanista, filantrop, polityk, mecenas sztuki i erudyta. W roku 1580 założył miasto Zamość jako nową siedzibę rodową i stolicę zamierzonej ordynacji zamojskiej.
W głębi Pałac Zamoyskich - dawna rezydencja rodu. Od czasu zakończenia budowy w roku 1586 przeszedł tyle zmian stylistycznych (renesans, barok, klasycyzm, secesja) że obecnie jest swego rodzaju gmachem co nieco uniwersalistycznym. Że nie ma takiego stylu ? Możliwe. Ale i tak budynek robi wrażenie. |
|
Zamojska synagoga powstała w latach 1610-1620 i jest najlepiej zachowaną późnorenesansową synagogą w Polsce. |
|
Miasto Zamość jako twierdza przetrwało 5 wielkich oblężeń - m. in. powstanie Chmielnickiego (złoczyńca miał później w planach masz na Warszawę), potop szwedzki, wojny napoleońskie i powstanie listopadowe w roku 1830. Wojskowe znaczenie fortyfikacji skończyło się w drugiej połowie XIX wieku wskuek postępu w prowadzeniu wojen. Na szczęście z powodu niedbale przeprowadzonej rozbiórki umocnień wiele ich fragmentów zachowało się do dziś. Obecnie są one uzupełnieniem niebagatelnego zbioru tutejszych zabytków oraz pełnią funkcje magazynowo - usługowe. |
| |
|