Zamość
Zm

 Obiekt oddany do użytku w roku 1916  ❋  HB - k.u.k. Heeresbahn / C.K. Kolej Wojskowa

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 209 m n.p.m. 

min 810 1.jpgDworzec kolejowy w Zamościu dysponuje tylko jednym peronem. Oto on - widok od strony zachodniej. Na peron od strony miasta dostajemy się najzwyklejszym przejściem na poziomie torów.
min 810 2.jpgPomazane budynki po stronie lewej to dawne stacyjne magazyny. Raczej już nieużywane.
min 810 3.jpgUjęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Werbkowic i Hrubieszowa Miasta. W oddali nieco po lewej nastawnia dysponująca "Zm".
Spojrzenie z peronu na budynek dworca - widok od strony wschodniej. Obiekt został dość znacznie zniszczony pod koniec II wojny światowej, a więc jego wygląd obecny to efekt powojennej odbudowy. Muszę przyznać że jak na trendy panujące w budownictwie kolejowym po wojnie efekt ten jest nad wyraz pozytywny i w ogólnym zarysie przypominający budynek przedwojenny.
Ogólne spojrzenie na zachodnią część stacji - po lewej mamy jeszcze 4 torów postojowe na których zatrzymują się składy towarowe - jest ich tutaj nawet dość dużo. Kiedyś korzystały z nich także składy pasażerskie kończące swoje relacje w Zamościu - na przykład "Roztocze" z Warszawy Zachodniej i "Hetman" z Wrocławia Głównego. Na peronie znajdują się dwie niewielkie wiaty dla podróżnych.
Podczas sesji zdjęciowej dworca pojawiła się na nim (bardzo dyskretnie na torze 1) lokomotywa ST 48 - 003 w barwach PKP Cargo. Ona też wzięła udział w sesji.
Zachodni kraniec stacji i semafory wyjazdowe do Zawady. Na pierwszym planie - po prawej semafor F z toru 2. Prawie cała sygnalizacja w Zamościu jest nadal kształtowa - takich semaforów mamy tu 9 (oraz jedną mechaniczną TZ). Tak trzymać ! Świetlne są tylko semafory wjazdowe i odnoszące się do nich TO.
Spojrzenie w kierunku zachodnim - wyjazd do Zawady. To takie kolejowe okno na świat Zamościa i Hrubieszowa. Przy założeniu że akurat w danej chwili różnej maści fachowcy nie decydują że komunikacja pasażerska na linii Zawada - Hrubieszów Miasto jest nieopłacalna. A to potrafi zmienić się z dnia na dzień.
"Turbotamara" ST 48 - 003 nadal stoi na torze 1 - zmieniają się mechanicy. Niebawem ruszy (zapewne na rozkaz "S" ponieważ zignoruje sygnał Sr1 na semaforze E) i podłączy się do stojącego na torze 5 składu towarowego firmy Laude Smart Intermodal SA jako lokomotywa prowadząca - jeden spalinowóz już jest do tego pociągu podpięty.
Ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej.
Spojrzenie z peronu na budynek dworca - widok od strony zachodniej. Jego gruntowny remont remont przeprowadzono w latach 2018 – 2020. Obecnie znajduje się tu miejskie Centrum Integracji Społecznej. Niewielka część dworca (poczekalnia) jest dostępna dla podróżnych. Kasy biletowej tu jednak nie uświadczymy.
Budynek dworca od strony podjazdu. Jego położenie względem centrum Zamościa nie jest jednak zbyt atrakcyjne. Obecnie dwa nowe przystanki - Zamość Starówka i Zamość Wschód o wiele skuteczniej pełnią rolę węzłów komunikacyjnych na styku kolej - miasto.
Zamość
mapa topograficzna
rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 554: Rejowiec - Zawada - Hrubieszów / Bełżec.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zamość ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Zamość ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Zamość ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Zamość ❋  Polska-Org
  5. Linia Zawada - Zamość - Hrubieszów Miasto ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
Semaforek krajoznawczo - historyczno - renesansowy.

W roku 1992 zamojskie Stare Miasto zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. A ten obrazek znany jest na całym świecie i stanowi kulturowo - historyczną wizytówkę Polski ważną tak jak Wawel, Łazienki Królewskie, klasztor na Jasnej Górze, Zamek Książą Pomorskich w Szczecinie czy Zamek Radziwiłłów w Nieświeżu (ups - chyba się zagalopowałem :) Ratusz i Rynek Wielki tak wyglądają wieczorem. Obok setki bawiących się tutaj turystów - ofkors że na ujęcie (bardzo krótkie) bez ich obecności trzeba bardzo cierpliwie poczekać.
Polska perła renesansu o poranku. Ratusz w Zamościu to wieża zegarowa wysoka na 52 metrów oraz ikoniczne, dwuskrzydłowe, wachlarzowe schody, które zostały dobudowane w XVIII wieku. Prowadzą one do głównego wejścia z barokowym portalem. Ciekawostką jest to że ratusz nie jest położony centralnie na rynku (tak jak to bywa w większości polskich miast rozwijających się w tamtym okresie dziejów), a znajduje się przy jego północnej pierzei, nieco z lewej strony. Cel był podobno zamierzony ale wcale nie chodziło o atrakcyjne ujęcia fotograficzne w wiekach późniejszych. Przynajmniej nie tylko.
Katedra (jest nią od roku 1992) Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła - świątynia wzniesiona pod koniec XVI wieku. Dość dokładnie nawiązuje swoim wyglądem do kościołów włoskich pochodzących z tej samej epoki ponieważ powstała na bazie projektu włoskiego architekta Bernardo Morando.
Przy katedrze (po jej północnej stronie) wznosi się późnobarokowa, wolnostojąca dzwonnica. Wybudowano ją w II połowie XVIII wieku.
Jest tu zbyt mało miejsca aby zaprezentować wszystkie godności i tytuły postaci z pomnika. A więc krótko: Jan Sariusz Zamoyski (1542 - 1605) - hetman wielki koronny, człowiek renesansu i postać ceniona nie tylko w Rzeczpospolitej a także w krajach ościennych. Humanista, filantrop, polityk, mecenas sztuki i erudyta. W roku 1580 założył miasto Zamość jako nową siedzibę rodową i stolicę zamierzonej ordynacji zamojskiej.

W głębi Pałac Zamoyskich - dawna rezydencja rodu. Od czasu zakończenia budowy w roku 1586 przeszedł tyle zmian stylistycznych (renesans, barok, klasycyzm, secesja) że obecnie jest swego rodzaju gmachem co nieco uniwersalistycznym. Że nie ma takiego stylu ? Możliwe. Ale i tak budynek robi wrażenie.
Zamojska synagoga powstała w latach 1610-1620 i jest najlepiej zachowaną późnorenesansową synagogą w Polsce.
Miasto Zamość jako twierdza przetrwało 5 wielkich oblężeń - m. in. powstanie Chmielnickiego (złoczyńca miał później w planach masz na Warszawę), potop szwedzki, wojny napoleońskie i powstanie listopadowe w roku 1830. Wojskowe znaczenie fortyfikacji skończyło się w drugiej połowie XIX wieku wskuek postępu w prowadzeniu wojen. Na szczęście z powodu niedbale przeprowadzonej rozbiórki umocnień wiele ich fragmentów zachowało się do dziś. Obecnie są one uzupełnieniem niebagatelnego zbioru tutejszych zabytków oraz pełnią funkcje magazynowo - usługowe.
ROZKŁAD JAZDY

Zamość

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Lubelski | Województwo Lubelskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 810 |

Liczba gości na stronie Zamość od 10 października 2024: 81
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 12:49
Średnia wejść dziennie: 1.89

Wpis do bazy MySQL: 10 października 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 14 października 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.01 sek