Siófok |
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Obiekt położony na wysokości 107 m n.p.m.
|
|
Węgierski wyjątek w serwisie - z uwagi na wspólną, imperialną historię w granicach Monarchii Austro - Węgierskiej stacja Siófok została wpisana do regionu Małopolska :) |
| Zachodni skraj stacji. Dyskretnie na uboczu zaparkował spalinowóz serii 060-DA. Maszyna jeździ w barwach prywatnego, rumuńskiego przewoźnika CONSTANTIN GRUP S.R.L. Czy coś nam ona przypomina ? Tak, oczywiście - to znany z Polski kultowy "Rumun" czyli spalinowóz ST-43. Lokomotywy tego typu do dziś można spotkać na niezelektryfikowanych, kolejowych szlakach nie tylko w Rumunii ale także w Polsce, Bułgarii no i tutaj - na Węgrzech. |
| Przejazd kolejowy przez Martirok utca. Tuż za przejazdem mamy most nad kanałem Sió a dalej szlak podąża w kierunku Balatonföldvár i Fonyód. Jesteśmy nad Balatonem i 3/4 kurortów nad jeziorem ma Balaton w nazwie. Tak jak u nas miasta na Mazowszu albo Pomorzu :) |
| Spojrzenie na stację w kładki nad torami od strony zachodniej. Po prawej budynek dworca. |
| To samo ujęcie ale wykonane innego dnia. Na peronie 2 (tor 3) zatrzymał się IC "Topart" relacji Budapest Déli - Nagykanizsa. Z przodu elektrowóz Ganz MÁVAG VM63 "Gigant" o numerze 042. To najpotężniejsza seria lokomotyw elektrycznych produkcji węgierskiej produkowana w latach 1974 - 1988 dla MÁV. |
| Spojrzenie na stację w kładki nad torami od strony wschodniej. Po prawej nieczynna nastawnia. |
| Wyjazd w kierunku Fonyód. Zasadniczo cała linia z Székesfehérvár do Nagykanizsa i dalej do Čakovec jest jednotorowa, ale oprócz stacji pośrednich są na niej rozmieszczone długie mijanki dynamiczne. Dzięki temu - pomimo dość znacznego ruchu pasażerskiego i towarowego (to przecież główna trasa z Budapesztu do Chorwacji) jedzie się tędy bez zbędnych, długich postojów. Pociągi pasażerskie jadą wzdłuż południowego brzegi Balatonu z prędkościami przekraczającymi 100 km/h co nie jest wcale takie oczywiste ponieważ linia przebiega przez okolice bardzo gęsto zabudowane i jest tu mnóstwo przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn. Sygnalizacja i automatyka przejazdowa robi swoje. |
| Vasúti peron 1. Raczej nieużywany - za to po lewej mamy wejście do dworcowej restauracji. |
| Peron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Fonyód. |
|
|
Podobne ujęcie z vasúti peron 2. W głębi kładka nad peronami - zdjęcia z niej wykonane mamy powyżej. |
|
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony zachodniej. |
|
Jest 12:55. Na peronie 2 (tor 3) pojawił się IC "Balaton" relacji Budapest Déli - Keszthely. Pociąg jest spóźniony o godzinę. Z powodu (tak to precyzują zapowiedzi megafonowe podawane nieprzerwanie chyba w pięciu językach - na szczęście także po angielsku) wykolejenia pociągu towarowego w okolicach słowacko - węgierskiego przejścia granicznego Štúrovo - Szob i jego całkowitego zablokowania rozkład jazdy pociągów pasażerskich na terytorium Węgier nieco się posypał. Z przodu elektrowóz Bombardier TRAXX 480 001. |
|
Vásúti peron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim. Część tego stylowego budynku po prawej (za windą do przejścia podziemnego) zajmuje stacyjny WC. |
|
Ujęcie w kierunku wschodnim z tego samego peronu. Dalej mamy towarową część stacji a później jest już wyjazd do Székesfehérvár (na wprost) oraz do Kaposvár (w prawo). Ta druga, niezelektryfikowana linia ma tylko znaczenie lokalne. |
|
|
Budynek dworca widziany od strony wschodniej z peronu 2. Wychodząc z dworca w lewo lądujemy w handlowo - mieszkalnej części miasta. Nic specjalnego. Natomiast kierując się w prawo w ciągu kilku minut znajdziemy się w kurorcie pełnym hoteli, pensjonatów, willi i knajp. Siófok to letnia stolica Węgier a Balaton to węgierskie morze. Po traktacie w Trianon wymuszonym na tym kraju 4 czerwca 1920 roku przez państwa Ententy (Polska tego traktatu nie ratyfikowała) Węgrzy pożegnali się z wybrzeżem Adriatyku. Raczej na zawsze, ale Balaton pozostał :| |
|
Ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej z przejazdu kolejowego przez Kinizsi Pál utca. |
|
Przejazd jest zamknięty ponieważ właśnie przejeżdża tędy szynobus do Kaposvár. W roli głównej SZT Bzmot 117 195 czyli doskonale znany ze szlaków w dawnej Czechosłowacji kultowy motorak serii 810. Na lokalnych liniach MÁV pojazdy te są obecne do dziś i czują się zupełnie dobrze. Szkoda że w Polsce pół wieku temu żaden partyjny kutas nie zauważył że mogą się one przydać także na sieci PKP. Może dziś mielibyśmy trochę więcej czynnych linii kolejowych. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Siófok ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Siófok ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Cab ride Nagykanizsa - Siófok ❋ Hungarian State Railways (MÁV) - train drivers view 4K ❋ You Tube
-
Cab ride Budapest Déli - Székesfehérvár - Balatonszemes ❋ Hungarian State Railways (MÁV) - train drivers view 4K ❋ You Tube
|
|
Wschodni falochron portu w Siófok. Jola sprawdza stan faktyczny ze zdjęciami z Google Maps. |
|
|
Panorama miasta w stronę północno - wschodnią. Niestety - na odcinku wielu kilometrów brzeg Balatonu jest zabetonowany i wzmocniony kamieniami. Trudno więc tu mówić o plaży, ale na prywatnych odcinkach brzegu (a dotyczy to przede wszystkim terenów hotelowych) są pozakładane schodki którymi - ponad kamiennymi umocnieniami można dostać się do wody. Balaton jest jeziorem płytkim z piaszczystym dnem - na ogół można bezpiecznie odejść od brzegu na dość znaczną odległość. |
|
Mały fragment tutejszej mariny. Tłok. Jest już wrzesień i większość żaglówek zakończyła sezon. Co prawda jeszcze trochę żagielków po jeziorze się kręci ale pogoda zaczyna kaprysić - tak jak dzisiaj. Informacja dla wodniaków: na Balatonie funkcjonuje system sygnalizacji podobny systemowo do tego znanego z Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Brak światła - pływamy. Żółte światło około 40 błysków / minutę - zabieramy dupę w troki i zdążamy do brzegu w sposób uporządkowany. No i żółte światło około 80 błysków / minutę - spierdalamy z wody najszybciej jak się da. Balaton - podobnie jak Śniardwy jest jeziorem płytkim i przy silnym wietrze bardzo szybko potrafi się niebezpiecznie rozbujać. Sam byłem tego świadkiem. Stroboskop alarmowy w Siófok znajduje się na dachu budynku Országos Meteorologiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriuma położonego w zachodniej części mariny. |
|
Imre Varga (1923 – 2019) był węgierskim rzeźbiarzem, malarzem, projektantem i grafikiem. Jest uważany za jednego z najważniejszych artystów węgierskich. W roku 1985 Imre Varga otrzymał tytuł honorowego obywatela miasta za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuk pięknych, czym także uhonorował reputację Węgier i miasta Siófok. Zmarł w 2019 roku w wieku 97 lat i został pochowany w Siófok. W mieście znajduje się wiele posągów jego autorstwa. W listopadzie 2021 roku w Ogrodzie Różanym obok promenady zainstalowano pomnik artysty, którego autorem jest jego syn Tamás Varga. Jedna z najpiękniejszych legend o Balatonie, wróżki Sió i Hullám tworzy bajkową oprawę posągu. |
|
Prawie początek pasażerskiego nabrzeża portu. |
|
A to już samo nabrzeże z podziałem na stanowiska. Zupełnie jak na miejskim dworcu autobusowym. Z Siófok dopłyniemy rozkładowymi statkami na przeciwległy brzeg jeziora m. in. do Tihany, Balatonfüred i Balatonalmádi. Budowla w głębi to jaz zamykający kanał Sió i jednocześnie konstrukcja pilnująca poziomu wody w Balatonie. Przecież nie można pozwolić żeby jezioro uciekło :) Rozwinięcie tematu nastąpi poniżej. |
|
Pasażerska część portu - stanowiska cumownicze dla dużych, komercyjnych jednostek pasażerskich (po lewej) oraz opisane już wcześniej nabrzeże pasażerskie (po prawej). Na wprost wyjście z portu. |
|
Ujęcie odwrotne. Balaton jest jeziorem bezodpływowym, a przynajmniej było tak do roku 1863. Zakończono wówczas budowę kanału Sió o długości 12 km zaczynającego się właśnie tutaj a kończącego w górnym odcinku rzeki Sió która jest prawym dopływem Dunaju. W Siófok oprócz jazu spiętrzającego (można nim w pewnych granicach regulować poziom wody w Balatonie) znajduje się także śluza po pokonaniu której można popłynąć dalej. Kanał Sió jest więc żeglowny - jeszcze około 2 km. |
|
|
Kolejna modernizacja systemu blokującego w Siófok zakończyła się w roku 2020. Także wtedy odbudowano (w właściwie przesunięto i wybudowano w innym miejscu) kolejny jaz spiętrzający w Balatonkiliti. Oprócz niego powstało tam coś co przypomina górną połówkę śluzy - jest tam także miejsce na jej dokończenie. Celem obu projektów (czyli modernizacji stopni spiętrzających Siófok i Balatonkiliti) jest zrekonstruowanie kanału tak aby był on (wraz z rzeką Sió) żeglowny na całej długości oraz ustabilizowanie miejscowej gospodarki wodnej. Zamierzenie bardzo ambitne ale długie i kosztowne w realizacji. Tak więc obecnie możemy popłynąć kanałem jeszcze 2 km donikąd, ponieważ poniżej jazu w Balatonkiliti przypomina on raczej szeroki rów melioracyjny. Poziom wody w nim obecnej zależny jest przecież jedynie od zrzutów z Balatonu, a są one nieprzewidywalne i zależne praktycznie tylko od pogody. |
| |
|