Split |
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 2 m n.p.m.
|
|
Chorwacki wyjątek w serwisie - z uwagi na wspólną, imperialną historię w granicach Monarchii Austro - Węgierskiej stacja Split została wpisana do regionu Małopolska :) |
| Most Bačvice. To ostatni - patrząc od strony morza wiadukt nad torami kolejowymi w Splicie. Ogólne spojrzenie na dworzec kolejowy od strony południowej czyli od końca linii. |
| Dworzec niewielki ale za to - jak później zobaczymy - także niezbyt ładny. Trzy perony z pięcioma torami pasażerskimi. Ciekawy jest tor skrajny po lewej obok parkingu umiejscowionego w tym miejscu nieprzypadkowo. Prowadzi on do rampy czołowej służącej do wyładunku samochodów pasażerskich i motocykli z platform kolejowych. Wagony tego rodzaju wpinane do składów pasażerskich w relacjach krajowych do Splitu i Rijeki nie są niczym szczególnym. Nie wiem jak to wygląda w chwili obecnej, ale jeszcze kilka lat temu przyjeżdżały do Splitu także autokuszetki z Pragi (operatorem był Regio Jet) oraz z Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. |
| Bardzo niepozorny koniec toru w Splicie. Tutaj można wyskoczyć z wagonu (albo lokomotywy) i chwilę później plusnąć (byle nie na główkę bo płytko) do Adriatyku. Plaża może mało piaszczysta, ale za to dookoła są bardzo fajne skałki. |
| Peron 1 - ujęcie w kierunku północnym - wyjazd do Perković (w sumie niewielka wieś za to pierwsza stacja węzłowa) i do Knina. Linia kolejowa od tego miejsca przechodzi pod centrum miasta w tunelu o długości prawie 2 km. Ale jak na warunki chorwackie to nic szczególnego. Na całym odcinku do Ogulina (a jest to linia o długość 326 km o niebagatelnych walorach widokowych) tuneli będzie w sumie 27. |
|
|
Peron 1 - ujęcie od strony północnej. Na torze 3 pociąg pasażerski (wagony wyglądają na słowackie) do którego właśnie podpinają się dwie platformy już załadowane samochodami. |
|
Peron 2 - ujęcie od strony północnej. Po prawej południowa część budynku dworca. Jak już wspomniałem wcześniej - nie jest to obiekt przesadnie reprezentacyjny. Jak na dworzec kolejowy w drugim pod względem wielkości mieście Chorwacji i jednym z głównych centrów adriatyckiej Riwiery do którego w czasach Jugosławii dojeżdżały pociągi z wielu krajów Europy jest to po prostu rozpaczliwa, straszna wiocha. |
|
Parterowy, podwójny budynek dworca powstał w roku 1907 w stylu śródziemnomorskim i obecnie wygląda tak jakby od momentu jego wybudowania nigdy nie był remontowany. Kiedyś zapewne prezentował się bardzo stylowo, ale obecnie od patrzenia bolą zęby. Na oko ma kubaturę czterech kontenerów więc niewiele w środku można zmieścić. Dlatego na przestrzeni lat powstały obok kolejne przybudówki o podobnej estetyce. Na szczęście to Chorwacja, klimat tu łagodny więc można posiedzieć na ławeczkach na peronach. Grozy sytuacji dopełniają bohomazy na ścianach. Po prostu strach tu wysiąść z pociągu. |
|
Peron 2 - ujęcie w kierunku północnym - wyjazd w stronę Europy :) Cała linia kolejowa ze Splitu do Ogulina jest niezelektryfikowana. Pierwsze i jak na razie ostatnie podejście do jej elektryfikacji podjęto dawno temu - jeszcze w czasach Jugosławii. Wybrano wersję krótszą prowadzącą nie z Ogulina tylko z położonego w zupełnie innym miejscu dzisiejszej Chorwacji węzła Sunja. Nie przewidziano jednak rozpadu Jugosławii w efekcie którego odcinek Sunja - Bihać - Knin został wielokrotnie przecięty granicą bośniacko - chorwacką i w sporej części znalazł się na terytorium Bośni i Hercegowiny. Obecnie zelektryfikowany jest północny fragment Sunja - Novi Grad - Bihać. Natomiast przy odcinku południowym Bihać - Kulen Vakuf - Knin stoją słupy trakcyjne, tyle że linia jest z powodów geopolitycznych od wielu lat nieużywana i praktycznie nieprzejezdna. Na stacji Knin do dzisiaj stoją bramki gotowe do montażu sieci trakcyjnej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Split ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Split ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Cab ride Zagreb - Split (part 1) from Zagreb to Oštarije - Croatian Railways - train drivers view 4K ❋ You Tube
-
Cab ride Zagreb - Split (part 2) from Oštarije to Gračac - Croatian Railways - train drivers view 4K ❋ You Tube
-
Cab ride Zagreb - Split (part 3) from Gračac to Knin - Croatian Railways - train drivers view 4K ❋ You Tube
-
Cab ride Zagreb - Split (part 4) from Knin to Split - Croatian Railways - train drivers view 4K ❋ You Tube
|
|
Semaforek krajoznawczo - adriatycki.
A po sąsiedzku - po drugiej stronie Wybrzeża Kniazia Domagoja mamy już wielki świat. Terminal promowy obsługujący rejsy między innymi do Rijeki, Dubrownika, na pobliskie, dalmatyńskie wyspy (Brač, Hvar, Vis, Korčula, Lastovo) oraz do Ankony i Wenecji. Na zdjęciu widzimy tylko jedno niewielkie nabrzeże - cały terminal jest wprost ogromny. |
|
Obala Lazareta - jesteśmy tuż obok Starego Miasta pamiętającego czasy cesarza Dioklecjana. Kiedy to było ? III wiek naszej ery. Historyczne centrum wpisano w roku 1979 na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Można tu zacumować motorówkę. Najlepiej własną. |
|
Cała starówka była niegdyś cesarskim pałacem. Budowla chociaż zdewastowana i zniszczona nadal zaskakuje swoimi rozmiarami. Teraz zwiedzają ją miliony. Może nie ma tu tak koszmarnego ścisku jak w Dubrowniku lub Wenecji ale do takiego stanu brakuje doprawdy niewiele. |
|
Jedna z uliczek Starego Miasta. |
|
|
* Fotka 1: Po prawej Prvostolnica Uznesenja Blažene Djevice Marije. To zbudowana w 305 roku katedra z romańską dzwonnicą. Vis a vis wejście do restauracji Lvxor, ulubionego miejsca spotkań elity kulturalnej i społecznej Splitu. Takiego miejscowego haj lajfu :) * Fotka 2: Narodni Trg - po prawej fragment budynku dawnego ratusza miejskiego z 1443 roku z gotyckimi oknami i loggią. Obecnie jest to miejsce organizacji różno - tematycznych ekspozycji czasowych. |
|
Wracamy ponownie w okolice dworca kolejowego w Splicie - zatoka Gradska Luka. |
|
|
Charakterystycznym elementem panoramy Splitu widzianej z tego miejsca jest trzypiętrowa kamienica oznaczona marką Brod Spas. Wbrew początkowemu wrażeniu to nie hotel, chociaż miejsce na taki obiekt jest wyśmienite. Działalność firmy to ratownictwo morskie, holowanie i spedycja. A plan dalszy to wieża dzwonnicy wspomnianej już katedry Świętego Dujama. Dzwonnica jest mieszanką dwóch stylów: romańskiego i gotyckiego. Wieża ma 60 metrów wysokości a na najwyższej kondygnacji znajduje się taras widokowy. |
| |
|