Spytkowice |
Sp |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 228 m n.p.m.
|
|
| Mały, odrapany domek który próbuje pełnić obowiązki budynku stacyjnego całkiem dużej i rozbudowanej stacji. Ujęcie z peronu 1 od strony wschodniej. |
| Stacja duża ale mocno podupadła. Pomimo dwóch peronów, czterech torów "pasażerskich" i siedmiu torów postojowych wszystkie pociągi towarowe traktują obecnie tutejszą stację tylko jako etap tranzytowy. |
| Dlatego na ogół jest tu pusto jak na mongolskim stepie. |
| |
|
Na dwutorowej trasie Oświęcim - Skawina - Kraków Płaszów nieustająco prowadzony jest bardzo duży ruch towarowy przy praktycznie zerowym ruchu pasażerskim, który od kilkunastu lat i tak nie był na tej linii zbyt widoczny. Natomiast trasa prostopadła prowadząca z Trzebini do Wadowic (jeszcze 20 lat temu zelektryfikowana) jest nieczynna, nieprzejezdna w obu kierunkach i wystawiona na odstrzał. Taki stan rzeczy ma się praktycznie od początku obecnego stulecia. Widok na zachód - wyjazdy do Oświęcimia (na wprost) i nieczynny do Wadowic (za stacją łuk w lewo). Po prawej nastawnia wykonawcza "Sp1".
Mapa przedstawia praktyczną likwidację węzła kolejowego w Spytkowicach pod koniec XX wieku.
●●● linia istniejąca (dwutorowa i zelektryfikowana) czyli magistrala Kraków Płaszów - Skawina - Oświęcim.
●●● linia teoretycznie istniejąca z Trzebini do Wadowic (jednotorowa i kiedyś nawet zelektryfikowana) nieczynna od roku 2002, w praktyce częściowo nieprzejezdna i rozkradziona.
|
|
Wieża ciśnień to jedna z niewielu pamiątek po węzłowym charakterze stacji. |
|
Ujęcie z peronu 2 na wschód - wyjazdy do Skawiny (na wprost) i nieczynny do Trzebini (za stacją łuk w lewo). Zdemolowane wiaty peronowe (wiatr porozwiewał daszki po okolicy) dopełniają niezbyt przyjemnego wyglądu stacji. |
|
Przeskok na peron 1 - budynek stacji - widok od strony zachodniej. |
Regularny ruch pasażerski na odcinku Skawina - Oświęcim został wznowiony po przeprowadzeniu całkowitej modernizacji linii 10 grudnia 2023 roku. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Spytkowice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Spytkowice ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Spytkowice ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SPYTKOWICE |
2002 |
---> Bolęcin - TRZEBINIA |
2002 |
---> WADOWICE |
2012 |
---> SKAWINA |
Uwaga - kolejne lata to bardzo nieregularny ruch pasażerski w relacji Kraków Płaszów - Oświęcim. |
2012 |
---> OŚWIĘCIM |
Uwaga - kolejne lata to bardzo nieregularny ruch pasażerski w relacji Kraków Płaszów - Oświęcim. |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SPYTKOWICE |
7573 |
---> OŚWIĘCIM (ruch pasażerski wznowiony po całkowitej modernizacji linii) |
7573 |
---> SKAWINA (ruch pasażerski wznowiony po całkowitej modernizacji linii) |
|
| |
|