Dziewiętlice |
Dz |
|
|
|
|
Heinersdorf (Oberschlesien) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Kwiatkowice | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1893 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 235 m n.p.m. |
|
| Po wojnie przyczepił się do budynku stacji taki klocek - trochę w stylu dawnego PGR. Pociągi z Otmuchowa przestały tutaj dojeżdżać już w roku 1962, stąd też nie ma żadnego śladu po torach i jakichkolwiek kolejowych pamiątkach - przynajmniej w tym miejscu, po północnej stronie stacji. A właśnie tutaj był kiedyś peron. |
| Nieco inaczej wygląda to wówczas gdy odwrócimy się na południe w stronę Bernartic u Javorníka. |
| Trafimy tutaj na pozostałości brukowanego placu ładunkowego przy nieistniejącym od dawna stacyjnym magazynie i na wieżę ciśnień. Budowla ta (z roku na rok w coraz gorszym stanie) sterczy absurdalnie pośród drzew na zachodnim skraju dawnej równi stacyjnej zupełnie wbrew wyrokowi historii jaki lata temu zakończył kolejową historię tego miejsca. |
| Granica PL/CZ w Dziewiętlicach. Przed nami zabudowania Bernartic. Pozostałości po granicznym odcinku linii kolejowej nie znajdziemy. Został tak skutecznie zniwelowany że nawet nie widać go na zdjęciach satelitarnych. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Dziewiętlice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Dziewiętlice ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Ostatni pociąg pasażerski do Otmuchowa (pod koniec funkcjonowania linii nie było ich wiele - 2 pary na dobę) odjechał stąd 26 maja 1962 r. W terenie linia przetrwała do 1977 r. Natomiast odcinek graniczny (niecałe półtora km do Javornika) tak jak prawie wszystkie inne transgraniczne połączenia na Śląsku Opolskim został zlikwidowany i zaorany niebawem po zakończeniu II wojny.
|
|