Praszka |
Pr |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1899 ❋ KLR - Kleinbahn Landsberg - Rosenberg / Kolej Powiatowa Olesno - Zawisna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 190 m n.p.m.
|
|
| Dawny budynek dworca od strony peronu. Po lewej ul. Gorzowska czyli DK nr 45 - takie oryginalne położenie dworca "pomiędzy" ma swój kontekst historyczny. Na dodatek (chociaż tego raczej nie widać) peron ma kształt łuku. To oczywiście pamiątka po dawnym przebiegu torowiska które przecinało ulicę i kierowało się na północ w stronę mostu nad Prosną. |
| Ujęcie odwrotne - widok na zachód - wyjazd w stronę Olesna Śląskiego. |
| Zarośnięty plac po dawnych torach stacyjnych - można powiedzieć że to dawna towarowa część stacji. W głębi budynek dworca - ujęcie od strony zachodniej. |
| Była tu także wieża ciśnień. |
Praszka mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Praszka ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Praszka ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Dawna linia kolejowa nr 196 Olesno Śląskie - Praszka ❋ Polska-org.pl
-
Dawna stacja kolejowa Gorzów Śląski ❋ Polska-org.pl
-
Historia Paulinki czyli podróż sentymentalna z Olesna do Praszki ❋ Ostatnia Fabryka Parowozów
|
Historia Paulinki czyli lokalnego połączenia kolejowego z Olesna Śląskiego do Praszki jest bardzo ciekawa i historycznie mocno zagmatwana. A przecież początkowo była to skromna linia wąskotorowa (750 mm) łącząca normalnotorową stację w Oleśnie z Gorzowem Śląskim. Daty kluczowe to:
- 13 listopada 1896 - oddanie linii o długości 16,6 km do użytku.
- 8 grudnia 1899 - przedłużenie linii o 4,7 km do Zawisnej. Wtedy była to miejscowość położona na granicy pomiędzy Niemcami i Królestwem Kongresowym. Rzeką graniczną była Prosna.
- 26 listopad 1916 - to już czasy I wojny światowej - oddanie do użytku "wojennego" odcinka Zawisna - Wieluń o długości 26,4 km.
- 10 lipiec 1920 - ponieważ Prosna ponownie okazuje się rzeką graniczną (teraz pomiędzy odrodzoną Polską a Niemcami) całość linii zostaje podzielona a most graniczny rozebrany. Po naszej stronie granicy zawiązuje się Wieluńska Kolej Wąskotorowa. W Praszce kończy się ona w okolicy dzisiejszej ulicy Sportowej.
- 11 listopad 1928 - przekucie linii po stronie niemieckiej na normalną szerokość toru.
- Rok 1945. Po zakończeniu II wojny światowej Prosna przestaje być granicą państwową a Zawisna staje się dzielnicą Praszki. PKP przejmuje obie linie - wąskotorową do Wielunia oraz normalnotorową do Olesna Śląskiego i uruchamia na nich ruch pociągów.
- 31 sierpień 1987 - zamknięcie przez PKP linii wąskotorowej Wieluń - Praszka i jej późniejsza rozbiórka.
- Rok 1993 - zamknięcie przez PKP linii normalnotorowej Praszka - Olesno Śląskie. Koniec kursowania Paulinki.
- Rok 2010 - rozbiórka linii.
I to cała historia kolei w Praszce. Prawda że niebanalna ? |
|