Przasnysz Miasto
       MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016   Obiekt położony na wysokości 119 m n.p.m. 

Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm.
min 596 1.jpgTory stacji Przasnysz Miasto ciągną się równolegle do ulicy Leszno - kiedyś teren stacji od ulicy oddzielał płotek. Mało elegancki ale solidny. Po prostu płotek. Przy świeżo odnowionym peronie przystanął sobie pociąg. 2 tory dalej także świeżo odnowiony budynek stacyjny.
min 596 2.jpgZ przodu mamy spalinowóz WLs-150 (numer nieznany) a dalej stoi jeszcze czteroosiowy wagon pasażerski typu Bxh (bez przejścia międzywagonowego). Lokomotywa i wagon prezentują się bardzo ładnie, są wyremontowane i jakby gotowe do jazdy, ale tak słodko to jednak nie jest.
min 596 3.jpgTakże rozjazdy i tory w obrębie stacji przy wylocie na Grudusk i Mławę zostały wydobyte spod ziemi i odkrzaczone. Niestety - to wszystko wygląda na nieużywane od dłuższego czasu a sam krótki pociąg pasażersko - turystyczny sprawia wrażenie ekspozycji stałej stojącej przy peronie stacji jako pomnik techniki oraz dawnej, ponad stuletniej historii mławskiej wąskotorówki.
min 596 4.jpgŁuk w lewo środkiem skrzyżowania - wyjazd do Gruduska i Mławy Wąskotorowej wzdłuż ulicy Kolejowej. Tor przechodzący w prawo prowadzi do dawnej stacji końcowej Przasnysz. Jeszcze pod koniec ubiegłego stulecia była to ładownia towarowa.
min 596 5.jpgWjazd na stację od strony Gruduska i widziany już wcześniej skład pasażerski. Po lewej domek stacyjny a turysta indywidualny przy tablicy informacyjnej to Bartek.
min 596 6.jpgOprócz spalinowozu i "letniaka" Bxh jest tu jeszcze platforma z pomostem hamulcowym. Ona także wydaje się być po co najmniej gruntownym pacykowaniu na brązowo.
min 596 7.jpgBartek na stopniach wagonu pasażerskiego. Ile to takich kolejek w Polsce i jej bliskich okolicach już zaliczyliśmy ? Szkoda że ta raczej nie jeździ...
O ile pojazdy zaparkowane przed stacyjnym domkiem wyglądają tak jakby były gotowe do jazdy, tak w przypadku tej lokomotywy i podpiętych do niej dwóch wagonów sprawa ma się o wiele, wiele gorzej. Lokomotywa to spalinowóz Lxd2 - 293 obecny na Mławskiej KD od roku 1977. Jest więc legendą tej kolejki i to przykre że na koniec został tak wstrętnie potraktowany. Dalej mamy jeszcze wagony: bagażowy oraz pasażerski typu Bxhpi. Wszystko to w stanie postępującej dewastacji. Stacja w Przasnyszu nie jest dobrym miejscem na stacjonowanie zabytkowego taboru. Nikt tego nie pilnuje, teren nie jest ogrodzony, nie ma monitoringu TV. To wszystko aż zaprasza do kradzieży i aktów wandalizmu.
Niszczejący spalinowóz Lxd2 - 293 oraz dwa wagony widziane z ulicy Leszno. W lewo Grudusk i Mława Wąskotorowa, w prawo Krasne i Maków Mazowiecki.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 624: Mława Wąskotorowa / Ciechanów Wąskotorowy - Grudusk - Przasnysz Miasto - Maków Mazowiecki.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 622: Nasielsk - Pułtusk.
b) tabela nr 623: Ciechanów Wąskotorowy - Krasne.
Czasy późniejsze tego miejsca i ogólnie Mławskiej KD to samopotwierdzające się powiedzenie że wszyscy (łącznie z miejscowymi władzami) chcieli dobrze tylko gówno z tego wyszło. Ze skąpych, wyrywkowych informacji wynika co następuje: W roku 2017 przewieziono pozostały po Mławskiej KD tabor z Mławy do Krasnego, gdzie (podobno) planowano w przyszłości urządzenie ścieżki dydaktyczno - turystycznej z wykorzystaniem elementów taboru. Skończyło się na gadaniu, laniu wody (niezbyt czystej) i biciu piany. W lipcu 2021 roku Krasne sprzedało tabor dawnej MKD. Ewakuowano lokomotywę WLs-150, wagon platformę, dwa letnie wagony pasażerskie oraz wagon bagażowy do Czernic i podobno przywrócono ruch na odcinku z Czernic do Obrębca - 8 km długości. W roku 2022 spalinowóz Lxd2 - 293 został przewieziony do Stacji Muzeum Sochaczew. Ma tam przejść naprawę poziomu P5 (czyli gruntowny remont) i znowu podobno ma powrócić do służby, a więc do prowadzenia pociągów turystycznych. Tym razem już na Sochaczewskiej KD (jej obecna nazwa to Sochaczewska Kolej Muzealna).
Na stacji Przasnysz Miasto pozostał wagon produkcji rumuńskiej Bxhpi. Od lat służy on miejscowym żulom jako zaszczana, pijacka melina. Jest do cna zdemolowany i aż dziwne że nikt go jeszcze w alkoholowym amoku nie podpalił. To wszystko przy jednej z głównych ulic z miasta w miejscu które mogło być fajnym punktem o znaczeniu turystyczno - edukacyjnym. Szkoda że ten piękny niegdyś wagon kończy właśnie w ten ponury sposób. Jako złom.
Semaforek historyczny.

Ewakuacja spalinowozu Lxd2 - 293 z Krasnego do Sochaczewa.

źródło Stacja Muzeum - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Przasnysz Miasto ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Przasnysz Miasto ❋  Atlas Kolejowy Polski
Strona główna | Mazowsze - część zachodnia | Województwo Mazowieckie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 596 |

Liczba gości na stronie Przasnysz Miasto od 22 stycznia 2025: 56
Data i czas poprzedniego wejścia: 16 lutego 2025 / 02:24
Średnia wejść dziennie: 2.16

Wpis do bazy MySQL: 22 stycznia 2025
Ostatnia modyfikacja strony: 30 stycznia 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.096 sek