Trzebnica
Tr

Trebnitzprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1886  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 201 m n.p.m. 

min 142 1.jpg Czasy dawne - rok 2003.

Z uwagi na swój przebieg i znaczenie linia Wrocław Psie Pole - Trzebnica zawsze pozostawała na uboczu wielkich, komunikacyjnych wydarzeń. Stagnacja gospodarcza i konkurencja autobusów spowodowały zawieszenie komunikacji pasażerskiej w roku 1991, a koniec nastąpił 8 lat później wraz z likwidacją ruchu towarowego. Linia ta nadal jest przejezdna, od czasu do czasu powraca pomysł wykorzystania autobusu szynowego w reaktywowaniu połączeń pasażerskich z Wrocławiem, jednak na deklaracjach jak na razie się kończy. Widok na południe - w kierunku stacji Wrocław Psie Pole.

min swk tr 2.jpg
min swk tr 1.jpg
Przewozy pasażerskie do Trzebnicy zawieszono jesienią 1991 r. na fali pierwszego etapu likwidowania jak największej ilości połączeń kolejowych w Polsce. Utrzymanie linii prowadzącej jakoby przez okolice "słabo zaludnione" było według ówczesnych, jaśnie oświeconych, liberalnych tumanów nieopłacalne. Ale pamiętajmy że w tamtych czasach nic w naszym kraju nie było opłacalne.
Przez kolejne lata miałem wrażenie graniczące z pewnością że linia do Trzebnicy podzieli los innych, dolnośląskich szlaków kolejowych czyli ulegnie fizycznej likwidacji. Jednak władze województwa dokonały swoistego cudu. W niedzielę 20 września 2009 r. z wrocławskiego Dworca Głównego przed południem w swoją pierwszą trasę wyjechał pierwszy szynobus do Trzebnicy. Od tego dnia pociągi spółki Koleje Dolnośląskie zaczęły obsługę trasy kolejowej Wrocław Psie Pole - Trzebnica. Ruch na tym odcinku został wznowiony po prawie 18-tu latach przerwy.
min 142 2.jpg Czasy obecne - rok 2021.

Ujęcie w kierunku północnym - koniec linii. Po lewej dawna parowozownia i (jeszcze) stojący żuraw wodny. Gdyby to odnowić, byłaby ładna pamiątka.

min 142 3.jpg Ujęcie odwrotne - budynek dworca widziany od strony północnej.
min 142 4.jpg Wyjazd do Wrocławia Psiego Pola. Peron stacji w Trzebnicy pamięta jeszcze antyczne czasy gdy przyjeżdżały tutaj kilkuwagonowe składy ciągnięte przez parowozy lub spalinowozy SM 42. Dlatego ciągnie się on daleko w stronę południową. Jednak obecnie wejście na drewnianą część peronu położoną na wiadukcie nad ul. Wrocławską jest zabroniony. Prawdopodobnie dlatego żeby nie spaść z jego fragmentem na ulicę :)
min 142 5.jpg Stacja wraz z budynkiem dworca widziana od strony południowej. W roku 2016 przeprowadzono tutaj kapitalny remont nawierzchni połączony z częściową przebudową układu torowego - po jego zakończeniu zostały 3 tory.
min 142 6.jpg Jest 13:34. Na stację wjeżdża pociąg Kolei Dolnośląskich z Wrocławia Głównego. Jak widać - zakaz wejścia na wiadukt zakazem, a życie życiem :)
min 142 7.jpg Spora grupka pasażerów wysiadająca z pociągu i nie mniej liczna do niego wsiadająca udowadnia, że kolej pomiędzy Trzebnicą i Wrocławiem jest potrzebna i ma swoich stałych klientów. Pociągi na tej linii kursują mniej więcej w takcie dwugodzinnym.
min 142 8.jpg Zestaw 36WEh - 012 to trójczłonowy, hybrydowy Impuls produkcji nowosądeckiego NEWAG-u. Jest to pierwszy z sześciu zamówionych przez KD zespołów wielotrakcyjnych tej serii.
min 142 9.jpg Budynek dworca widziany od strony podjazdu. Obiekt pochodzi z roku 1886. Gmina Trzebnica wykonała gruntowną rewitalizację budynku dworca w ramach wznowienia połączenia z Wrocławiem w roku 2009.
min 142 10.jpg Semaforek krajoznawczy.

Bazylika św. Jadwigi i św. Bartłomieja Apostoła czyli Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej to najstarsze sanktuarium na Śląsku, a przy tym jedna z ważniejszych nekropolii Piastów Śląskich. Pochowano tu aż 22 przedstawicieli tego rodu, tutaj znajduje się grobowiec księcia Henryka Brodatego.
min 142 11.jpg Późnoromańska, trzynawowa bazylika była pierwszą na ziemiach polskich budowlą wzniesiona z użyciem cegły. Dzięki przebudowie zapoczątkowanej w drugiej połowie XVII wieku trzebnicka bazylika jest dzisiaj uznawana za perłę architektury baroku.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 204: Wrocław Nadodrze - Trzebnica.
b) tabela nr 203: Jełowa - Namysłów.
Linki zewnętrzne
  1. Trzebnica ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Trzebnica ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Trzebnica ❋  Polska-Org
  4. Trzebnica ❋  Atlas Kolejowy Polski
  5. Linia kolejowa Wrocław Psie Pole - Trzebnica ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  6. Koleje Dolnośląskie ❋ oficjany serwis WWW
ROZKŁAD JAZDY

Trzebnica

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Wrocławia i Wałbrzycha | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 142 |

Liczba gości na stronie Trzebnica od 30 września 2006: 9903
Data i czas poprzedniego wejścia: 3 grudnia 2024 / 20:48
Średnia wejść dziennie: 1.5

Wpis do bazy MySQL: 12 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 7 lutego 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.002 sek