Trzebnica |
Tr |
|
|
|
|
Trebnitz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1886 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 201 m n.p.m. |
|
|
Czasy dawne - rok 2003. Z uwagi na swój przebieg i znaczenie linia Wrocław Psie Pole - Trzebnica zawsze pozostawała na uboczu wielkich, komunikacyjnych wydarzeń. Stagnacja gospodarcza i konkurencja autobusów spowodowały zawieszenie komunikacji pasażerskiej w roku 1991, a koniec nastąpił 8 lat później wraz z likwidacją ruchu towarowego. Linia ta nadal jest przejezdna, od czasu do czasu powraca pomysł wykorzystania autobusu szynowego w reaktywowaniu połączeń pasażerskich z Wrocławiem, jednak na deklaracjach jak na razie się kończy.
Widok na południe - w kierunku stacji Wrocław Psie Pole. |
|
|
|
|
Przewozy pasażerskie do Trzebnicy zawieszono jesienią 1991 r. na fali pierwszego etapu likwidowania jak największej ilości połączeń kolejowych w Polsce. Utrzymanie linii prowadzącej jakoby przez okolice "słabo zaludnione" było według ówczesnych, jaśnie oświeconych, liberalnych tumanów nieopłacalne. Ale pamiętajmy że w tamtych czasach nic w naszym kraju nie było opłacalne. Przez kolejne lata miałem wrażenie graniczące z pewnością że linia do Trzebnicy podzieli los innych, dolnośląskich szlaków kolejowych czyli ulegnie fizycznej likwidacji. Jednak władze województwa dokonały swoistego cudu. W niedzielę 20 września 2009 r. z wrocławskiego Dworca Głównego przed południem w swoją pierwszą trasę wyjechał pierwszy szynobus do Trzebnicy. Od tego dnia pociągi spółki Koleje Dolnośląskie zaczęły obsługę trasy kolejowej Wrocław Psie Pole - Trzebnica. Ruch na tym odcinku został wznowiony po prawie 18-tu latach przerwy. |
|
Czasy obecne - rok 2021. Ujęcie w kierunku północnym - koniec linii. Po lewej dawna parowozownia i (jeszcze) stojący żuraw wodny. Gdyby to odnowić, byłaby ładna pamiątka. |
|
Ujęcie odwrotne - budynek dworca widziany od strony północnej. |
|
Wyjazd do Wrocławia Psiego Pola. Peron stacji w Trzebnicy pamięta jeszcze antyczne czasy gdy przyjeżdżały tutaj kilkuwagonowe składy ciągnięte przez parowozy lub spalinowozy SM 42. Dlatego ciągnie się on daleko w stronę południową. Jednak obecnie wejście na drewnianą część peronu położoną na wiadukcie nad ul. Wrocławską jest zabroniony. Prawdopodobnie dlatego żeby nie spaść z jego fragmentem na ulicę :) |
|
Stacja wraz z budynkiem dworca widziana od strony południowej. W roku 2016 przeprowadzono tutaj kapitalny remont nawierzchni połączony z częściową przebudową układu torowego - po jego zakończeniu zostały 3 tory. |
|
Jest 13:34. Na stację wjeżdża pociąg Kolei Dolnośląskich z Wrocławia Głównego. Jak widać - zakaz wejścia na wiadukt zakazem, a życie życiem :) |
|
Spora grupka pasażerów wysiadająca z pociągu i nie mniej liczna do niego wsiadająca udowadnia, że kolej pomiędzy Trzebnicą i Wrocławiem jest potrzebna i ma swoich stałych klientów. Pociągi na tej linii kursują mniej więcej w takcie dwugodzinnym. |
|
Zestaw 36WEh - 012 to trójczłonowy, hybrydowy Impuls produkcji nowosądeckiego NEWAG-u. Jest to pierwszy z sześciu zamówionych przez KD zespołów wielotrakcyjnych tej serii. |
|
Budynek dworca widziany od strony podjazdu. Obiekt pochodzi z roku 1886. Gmina Trzebnica wykonała gruntowną rewitalizację budynku dworca w ramach wznowienia połączenia z Wrocławiem w roku 2009. |
|
Semaforek krajoznawczy.
Bazylika św. Jadwigi i św. Bartłomieja Apostoła czyli Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej to najstarsze sanktuarium na Śląsku, a przy tym jedna z ważniejszych nekropolii Piastów Śląskich. Pochowano tu aż 22 przedstawicieli tego rodu, tutaj znajduje się grobowiec księcia Henryka Brodatego. |
|
Późnoromańska, trzynawowa bazylika była pierwszą na ziemiach polskich budowlą wzniesiona z użyciem cegły. Dzięki przebudowie zapoczątkowanej w drugiej połowie XVII wieku trzebnicka bazylika jest dzisiaj uznawana za perłę architektury baroku. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 204: Wrocław Nadodrze - Trzebnica.
b) tabela nr 203: Jełowa - Namysłów. |
Linki zewnętrzne
-
Trzebnica ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Trzebnica ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Trzebnica ❋ Polska-Org
-
Trzebnica ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Wrocław Psie Pole - Trzebnica ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Koleje Dolnośląskie ❋ oficjany serwis WWW
|
| |
|