Orlová
logo_tow.gif f-cz.png

Orłowaprzedwojenna polska nazwa stacji
(sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku)

  Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2017     Obiekt położony na wysokości 225 m n.p.m. 

Privilegierte Kaschau - Oderberger Bahn czyli Kolej Koszycko - Bogumińska. Po I wojnie światowej jej północny fragment był jedną z głównych przyczyn polsko - czeskiego konfliktu o zachodnią część Śląska Cieszyńskiego (nazywamy ten region Zaolziem), który zatruł na całość dwudziestolecia międzywojennego dobrosąsiedzkie układy. Dziś jest bardzo ważną magistralą kolejową na pograniczu czesko - słowacko - polskim.
min 622 1.jpgDawna stacja kolejowa w Orłowej to już tylko 2 czynne tory. Po torze trzecim (był tu jeszcze w roku 2015) pozostały tylko podkłady a czwarty właśnie się likwiduje. Na wprost pozostałość po stacyjnych magazynach i dwójka zabłąkanych tubylców idących w kierunku Bogumina. Ogólnie - wyjazd w kierunku zachodnim.
min 622 2.jpgUjęcie analogiczne - raz jeszcze widok w stronę Bogumina. Po prawej (tam gdzie te krzaczyska) stał kiedyś budynek dworca. Został rozebrany niedługo po likwidacji pociągów pasażerskich na tej linii, a więc w 1967 r. Tylko ulica przebiegająca równolegle nosi nazwę - a jakże - Nádražní.
min 622 3.jpgUjęcie odwrotne - widok w kierunku Czeskiego Cieszyna. Ponad dachem dawnego budynku toromistrza widoczne wieże pobliskiego kościoła pod wezwaniem Narození Panny Marie. Jeszcze chwilka i obejrzymy go z bliska.
min 622 4.jpgNa stacji nadal mamy czynną sygnalizację świetlną w wersji karzełkowej.
min swk ov 1.jpg Semaforek historyczny.

Stacja w Orłowej - lata świetności.

źródło nieznane - oryginał widokówki jest obecnie niedostępny, serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.
Linia kolejowa łącząca Bogumin z Cieszynem powstała w roku 1869 i była pierwszym fragmentem Kolei Koszycko - Bogumińskiej

+ CZ: Košicko - Bohumínská Dráha
+ SK: Košicko - Bohumínska Železnica
+ DE: Kaschau - Oderberger Bahn
+ HU: Kassa - Oderbergi Vasút


która 3 lata później i 360 km dalej - wzdłuż południowych stoków Karpat dotarła do Koszyc i Preszowa. Ten sam odcinek (jako pierwszy i na szczęście jedyny) został zamknięty dla komunikacji pasażerskiej. Nastąpiło to 28 maja 1967 r. Oficjalnym, podawanym przez czechosłowackie władze powodem faktycznej likwidacji linii przez Orłową była jej szybka degradacja techniczna powodowana szkodami górniczymi. Nową końcówkę Kolei Koszycko - Bogumińskiej poprowadzono zachodnim skrajem Karviny do stacji Dětmarovice (Dziećmorowice). Tam włączyła się ona we fragment większej całości czyli w odcinek Ostrava - Zebrzydowice. Skutkiem tego Orłowa jest od lat największym czeskim miastem bez komunikacji kolejowej. Jednotorowy i nizelektryfikowany (będący praktycznie bocznicą zbiorczą do pobliskich kopalni) szlak kolejowy tędy przechodzący w niczym nie przypomina dawnej, tak strategicznie ważnej dla Czechosłowacji magistrali kolejowej.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Orlová ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Stacja Orlová ❋  Koleje Śląska Cieszyńskiego
min 622 5.jpg Semaforek krajoznawczy.

Kościół Najświętszej Marii Panny w Orłowej wybudowany w latach 1903 - 1906 w stylu neogotyckim na miejscu starego kościoła klasztornego. Prezentuje się bardzo okazale, ale najbliższe otoczenie (ta upiorna, ponura, szaro - czarna budowla po prawej) pozostawia bardzo wiele do życzenia.
min 622 6.jpg Spojrzenie w przeciwnym kierunku z klasztornej górki w dół. W pobliskiej kamienicy znajduje się m. in. siedziba lokalnych władz - ratusz miasta Orlová. A na pierwszym planie Jola i Bartuś.
Strona główna | Okolice Cieszyna | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 622 |

Liczba gości na stronie Orlová od 28 stycznia 2018: 149
Data i czas poprzedniego wejścia: 14 sierpnia 2018 / 17:05
Średnia wejść dziennie: 0.74

Wpis do bazy MySQL: 28 stycznia 2018
Ostatnia modyfikacja strony: 28 stycznia 2018
2004 - 2018
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.019 sek