Łódź Widzew
ŁW logo_pkp.gif f-pl.png

 Łódź Widzew - stacja oddana do użytku w roku 1903  ❋  ŁŽD - Łodskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Fabryczno - Łódzka

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 238 m n.p.m. 

Zmieniający się dworzec Łódź Widzew na przestrzeni lat 2004 - 2020.
min 178 1.jpgOdsłona 1 - rok 2004.

Jeszcze w pierwszej połowie lat 70-tych stacja ta znajdowała się praktycznie poza miastem. Dookoła panowała sielska, wiejska atmosfera, a miasto kończyło się na poprzednim, starym kolejowym wiadukcie nad ul. Rokocińską. Dziś widzewski dworzec znajduje się na skraju jednego z największych, łódzkich osiedli.
Budynek dworca widziany z kładki dla pieszych.
min 178 2.jpgNa tor 5 przy peronie 2 wjeżdża "Stoczniowiec" z Gdyni Głównej do Katowic i Krakowa Głównego.
Widok od zachodu, od strony Łodzi Fabrycznej.
min 178 3.jpg"Stoczniowiec" wyrusza w dalszą drogę. Kolejny przystanek tego pociągu to Piotrków Trybunalski.
Po prawej stronie - przy peronie 1 stał kiedyś w roli pomnika parowóz typu "Ferrum" (seria TKh). Parowozy przemysłowe tej serii jeździły dawno temu po łódzkich bocznicach - m. in. zakładów "Poltex" i "Uniontex". Parowóz został skutecznie zdemolowany przez bywalców dworca i kilka lat temu zniknął...
min 178 4.jpgTym razem to najczęstszy skład na tym dworcu - pojedyńcza jednostka EN 57 w relacji Łódź Fabryczna - Skierniewice.
min 178 5.jpgTen sam skład co na sąsiednim zdjęciu. Niestety, na semaforze wyjazdowym w kierunku Koluszek sygnał S1. Na razie więc nie jedziemy...
min 178 6.jpgTo także dość częsty, tutejszy obrazek. Elektrowozy w trakcji podwójnej lub potrójnej przeciągające się z lokomotywowni Łódź Olechów do stacji Łódź Fabryczna. Tak jest po prostu wygodniej i oszczędniej :)
min 178 7.jpgI chwila spokoju. W ciągu kilkudziesięciu następnych minut żaden pociąg (przynajmniej tak to wynika z rozkładu jazdy) tędy nie przejedzie.
min 178 8.jpgOdsłona 2 - rok 2006.

Najnowszy skład na polskich torach - zestaw ED 59 - 01. Pierwszy z 11-tu, jakie zamówił łódzki Urząd Marszałkowski w zakładach PESA Bydgoszcz S.A. Jest to skład trójczłonowy, może nim podróżować 350 osób a prędkość maksymalna to 160 km/h. Pierwszy pociąg tego typu obsługuje na razie trasę Łódź Fabryczna - Skierniewice.
min 178 9.jpgSkład prezentuje się naprawdę pięknie. Czyżby to pierwsze światełko w tunelu ?
Sygnał S10 podany, ED 59 za chwilę ruszy w stronę Łodzi Fabrycznej.
min 178 10.jpgOdsłona 3 - rok 2016.

To już gotowy, nowy i elegancki dworzec z trzema peronami, przejściem podziemnym i halą dworcową.
Peron 1 - na torze 5 stoi jeden z dwóch "łódzkich" SZT. Jest to SA 135 - 020 który o 16:59 ruszy w drogę do Opoczna.
min 178 11.jpgZa peronami, poza obrębem hali dworcowej (na zdjęciu po lewej stronie) znajdują się jeszcze dwa tory towarowe, chociaż składy towarowe na ogół się nie pieprzą i przejeżdżają stację "na wprost" :)
Peron 2 - na torze 1 stoi Pesa DART ED 161 - 007 jadący (jadąca) jako IC "Konopnicka" w relacji Białystok - Wrocław Główny. Odjazd pociągu o 17:41.
min 178 12.jpgOdsłona 4 - rok 2017.

Skrajne miejsce od strony północnej zajęły tory postojowe i pomalowane w kolorowe prostokąty (oraz logo Stadlera) zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
min 178 13.jpgOprócz prostokątów mamy także logo firmy Stadler. Pierwsze lata działalności ŁKA to przecież dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadler FLIRT.
min 178 14.jpgPeron 1 - ujęcie od strony wschodniej. Dawny budynek stacji także został gruntownie zmodernizowany i dobudowano do niego zachodnie skrzydło tak że teraz jest symetryczny.
min 178 15.jpgDwuczłonowy, spalinowy zespół trakcyjny SA 139 - 026 (czyli Link firmy Pesa) jeżdżący w barwach Polregio co jakiś czas pojawia się w relacji Opoczno - Łódź Kaliska. Jest o wiele większy od malucha typu SA 135 i wygląda przy nim jak lotniskowiec płynący obok kutra rybackiego, ale pamiętam dni gdy także ten SZT był wypełniony pasażerami po brzegi.
min 178 16.jpg26 lipiec 2017 był jednym z nielicznych dni w kolejowej historii Łodzi gdy można było tu zobaczyć rozkładowe Pendolino bez ruszania się z domu. W związku z miesięcznym objazdem wynikającym z prac modernizacyjnych prowadzonych na fragmencie CMK pomiędzy Idzikowicami i Włoszczową Północ na stacji Łódź Widzew zatrzymywała się jedna para kursów EIP Warszawa Wschodnia - Jelenia Góra (tam i z powrotem). Był to pierwszy (i na razie ostatni - niestety) w historii przypadek rozkładowej obsługi mojego miasta jednostkami Pendolino.
min 178 17.jpgJakiegoś nadzwyczajnego natłoku pasażerów na widzewskiej stacji pociąg raczej nie notował, ale co bardziej obyci w temacie tubylcy przychodzili żeby przynajmniej sobie popatrzeć. W tym my dwaj - ja i Bartek :)
min 178 18.jpgPierdolino odjeżdżał z Widzewa o 17:10 i nie pamiętam czy w drodze do Wrocławia miał jeszcze jakiś postój handlowy. Czas przejazdu trasy Łódź Widzew - Wrocław Główny wynosił 2 godziny i 54 minuty.
min 178 19.jpgOdsłona 5 - rok 2020.

Kolejne zdjęcia to test "długiej lufy" teleobiektywu Pentax DA 18-270 mm bez użycia statywu !


Wczesne wrześniowe popołudnie. Peron 3 przy którym przystanął skład ŁKA z Koluszek do Łodzi Fabrycznej. Po prawej zestaw Polregio EN 57 - 753 do Warszawy Wschodniej.
min 178 20.jpgUjęcie w kierunku zachodnim. Na wprost wyjazdy do Łodzi Chojen i Łodzi Fabrycznej, w prawo wyjazd do Zgierza. Lekko po lewej zmodernizowana nastawnia "ŁW" będąca obecnie LCS-em obsługującym stacje Widzew, Fabryczna i Dąbrowa.
min 178 21.jpgUjęcie z peronu 3 w kierunku wschodnim.
min 178 22.jpgO 14:11 z toru 3 przy peronie 2 rusza podwójny zestaw ŁKA złożony z Impulsów II 36WEd firmy NEWAG jadący do Skierniewic. To chyba ulubiony kierunek przewoźnika ponieważ tu zawsze jadą zestawy dwuwagonowe :/
min 178 23.jpgBudynek stacji. Ujęcie z peronu 3 od strony północno - wschodniej.
min 178 24.jpgRaz jeszcze ujęcie z peronu 3 w kierunku wschodnim. Wyjazdy do Koluszek i Łodzi Olechowa.
ŁÓDŹ WIDZEW
kwiecień 2005
październik 2006
marzec 2015
wrzesień 2020
1. Wycieczki z Bartusiem w okolice stacji Łódź Widzew - kwiecień 2005 r. i październik 2006 r.

2. Wycieczki już bez Bartka (bo wydoroślał :) na stację Łódź Widzew - marzec 2015 r. i wrzesień 2020 r.

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Łódź Widzew ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Łódź Widzew ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Łódź Widzew ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Łódzka Kolej Aglomeracyjna ❋ oficjany serwis WWW
  5. Stacja Łódź Widzew i jej okolice ❋ www.kolej.lodz.pl
  6. Świąteczny dzień na Widzewie - grudzień 2003 ❋ www.kolej.lodz.pl
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁÓDŹ WIDZEW
1993 ---> ŁÓDŹ OLECHÓW
2004 ---> ZGIERZ (oficjalnie bo nieoficjalnie już wcześniej nic tu nie jeździło)
2011 ---> ŁÓDŹ FABRYCZNA
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁÓDŹ WIDZEW
2011 ---> ZGIERZ (wznowienie ruchu pasażerskiego od startu budowy nowego Dworca Fabrycznego)
2016 ---> ŁÓDŹ FABRYCZNA
2020 ---> ŁÓDŹ OLECHÓW (wznowienie nieregularnego ruchu pasażerskiego przez ŁKA)

ROZKŁAD JAZDY

Łódź Widzew

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Łódzki | Województwo Łódzkie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 178 |

Liczba gości na stronie Łódź Widzew od 30 września 2006: 9357
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 12:49
Średnia wejść dziennie: 1.47

Wpis do bazy MySQL: 13 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 30 sierpnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.339 sek