Głuchołazy
Gu logo_tow.gif f-pl.png

Ziegenhals Hauptbahnhofprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

  Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2018     Obiekt położony na wysokości 304 m n.p.m. 

min 693 1.jpgDo największej stacji w Głuchołazach dojeżdża się - wzorem wielu innych dolnośląskich miast średniej wielkości quasi zabytkową, poniemiecką drogą zbudowaną głównie z kostki przypominającej "kocie łby". Tutaj droga ta jest wyjątkowo długa i potrafi dosłownie odkręcić i wytrząsnąć wszystkie śrubki z samochodu nie wspominając o drgawkach jego kierowcy i ewentualnych pasażerów.
Ale skoro tu dojechaliśmy to zacznijmy zwiedzać stację - jedną z ciekawszych w okolicy.
min 693 2.jpgPerony stacji - widok od strony południowej. Po lewej, w tym niepozornym domku znajduje się nastawnia wykonawcza "Gu2". Przechodząc obok i nie zwracając uwagi na naprężacze sądziłem że to stacyjny magazynek na narzędzia. A tu proszę, nastawnia...
min 693 3.jpgPodobne ujęcie - ponownie widok od strony południowej.
min 693 4.jpgBudynek stacji - widok od strony południowej. Na początku obu peronów znajdują się schodki do przejścia podziemnego. Nie stoi w nim woda i jest ono czynne - mała rzecz a cieszy. No ale ostatecznie jesteśmy w górach.
min 693 5.jpgmap_6_ks.jpg
min 693 6.jpg
Mapa przedstawia przebieg wszystkich linii kolejowych w Głuchołazach - pod względem kolejowej topografii jest to miasto dość oryginalne. W miejscach wskazanych strzałkami wykonano wszystkie kolejowe fotki w Głuchołazach.

2 zdjęcia powyżej:
--> górne - widok na południe - ujęcie z peronu 2.
----> tor 6 (ten bezpośrednio po lewej) to wyjazd do Jindřichova ve Slezsku (dalej Krnov). Za stacją łagodnym łukiem w lewo.
----> tor 4 (ten bezpośrednio po prawej) to wyjazd do Mikulovic (dalej Jeseník). Za stacją łagodnym łukiem w lewo a później efektownym zawijasem dookoła dzielnicy uzdrowiskowej w prawo i wzdłuż Białej Głuchołaskiej na zachód w kierunku granicy z Czechami.
----> tor 1 (następny po prawej) to wyjazd do Głuchołaz Miasta (dalej mamy jeszcze końcową, nieczynną mijankę Głuchołazy Zdrój). Za stacją łagodnym łukiem w lewo. Później o jedno piętro poniżej linii do Mikulovic w prawo w kierunku dzielnicy uzdrowiskowej.
----> po prawej towarowa część stacji. Jest zajęta głównie cysterny i mam wrażenie że obecnie jest to parking dla chwilowo nieużywanego taboru. Dlaczego ? Tory postojowe nie są osiągalne (taki jest ich układ) z obu kierunków wiodących z Czech, a więc nie są to czeskie składy tranzytowe. Poza tym po sąsiedzku w Nowym Świętowie wagony podobnego typu i przeznaczenia też zajmują stacyjne tory.
--> dolne - budynek stacji od strony północnej - ujęcie z peronu 2.
min 693 7.jpgWidok na północ - wyjazd w kierunku Nowego Świętowa (dalej Nysa).
min 693 8.jpgJest 9:43. Na tor 1 przy peronie 1 wjeżdża autobus szynowy SA 134 - 011 (Polregio - województwo opolskie) relacji Głuchołazy Miasto - Wrocław Główny.
min 693 9.jpgPo dwóch minutach postoju szynobus rusza w kierunku Nysy.
min 693 10.jpgMija kolejnych 20 minut - jest 10:05. Na tor 6 przy peronie 2 wjeżdża czeski pociąg (kolorowy i odrobinę "mieszany" zestaw 810 199 0 oraz 814 021 - 2) relacji Jeseník - Krnov.
min 693 11.jpgZestaw na zmianę kierunku jazdy ma około 7 minut :)
min 693 12.jpgZa czasów PRL wstęp na peron 2 zostałby na ten czas zablokowany, pociąg otoczyliby żołnierze WOP a osoba chcąca dostać się do pociągu naraziłaby się na areszt lub odstrzał. W III RP warunki nie były już tak radykalne, ale czeskie pociągi tranzytowe nadal nie były dostępne dla pasażerów z Polski. Sytuacja ucywilizowała się dopiero w grudniu 2006 r. Otwarto wówczas w Głuchołazach kolejowe przejście graniczne, a rok później Polska weszła do strefy Schengen.
min 693 13.jpgO 10:12 pociąg rusza w dalszą podróż do Krnova.
Zwróćmy uwagę na następstwo czasów. Polski pociąg odjechał 20 minut przed przyjazdem czeskiego, więc turyści z Jeseníka chcący zobaczyć Nysę albo nawet Opole lub Wrocław mogą sobie o tym tylko pomarzyć, pojechać tam samochodem lub też poczekać 8 godzin na kolejny pociąg. I odwrotnie - dla turystów z Polski chcących spędzić dzień w Sudetach Wschodnich (polecam - okolica jest naprawdę piękna) czas przesiadki w Głuchołazach wynosi prawie 4 godziny. Ponieważ dwa sezonowe, bezpośrednie pociągi z Opola Głównego do Jeseníka kursujące ponad 10 lat temu były tylko epizodem, moja powyższa uwaga o ucywilizowaniu się kolejowej rzeczywistości na styku PKP i ČD w Głuchołazach jest mocno na wyrost.
SRJP 1988/89 - tab. 206.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 206: Nysa - Głuchołazy Zdrój.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Głuchołazy ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Głuchołazy ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Głuchołazy ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Hanušovice - Jeseník - Głuchołazy - Křnov znajdują się na stronach stacji Hanušovice oraz Mikulovice.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁUCHOŁAZY
2004 ---> NOWY ŚWIĘTÓW
2004 ---> GŁUCHOŁAZY ZDRÓJ
2010 ---> NOWY ŚWIĘTÓW (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁUCHOŁAZY
2007 ---> NOWY ŚWIĘTÓW
2014 ---> GŁUCHOŁAZY MIASTO (ponowne uruchomienie sezonowego ruchu pasażerskiego)
ROZKŁAD JAZDY

Głuchołazy

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Nysy | Województwo Opolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 693 |

Liczba gości na stronie Głuchołazy od 13 września 2018: 70
Data i czas poprzedniego wejścia: 14 grudnia 2018 / 21:44
Średnia wejść dziennie: 0.74

Wpis do bazy MySQL: 13 września 2018
Ostatnia modyfikacja strony: 6 października 2018
2004 - 2018
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.011 sek